Rodzinna gra miejska

(C) Edunews.pl

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

Jak zaangażować rodziców w życie szkoły? Gdzie znaleźć przestrzeń na wspólną przygodę? Co zrobić, żeby chcieli uczestniczyć w szkolnym życiu swojego dziecka? Proponujemy organizację rodzinnej gry miejskiej lub terenowej.

Tego typu gry są ciekawą formą spędzenie czasu wolnego, atrakcyjnym sposobem na poznanie miasta lub najbliższej okolicy. Wykorzystują przestrzeń miejską, nawiązują do historii
i zabytków. A co najważniejsze – integrują jej uczestników.

Od czego zacząć? Organizatorzy dzielą się zadaniami. Już samo przygotowanie trasy i zadań jest przestrzenią do współpracy rodziców i nauczycieli. Szukanie ciekawych pomysłów, wykorzystanie ofert instytucji, poszukiwanie miejsc, do których na co dzień nie można dotrzeć, nawiązywanie do historii miasta. Potem wyznaczenie trasy, sprawdzenie czy uczestnicy gry zmieszczą się w przewidzianym czasie. Koniecznie pamiątkowa pieczątka i przypinka.

Zorganizowane przez nas przedsięwzięcie było typową grą miejską, inspirowaną harcerskimi doświadczeniami organizatorów. Odbyło się w czerwcowe, słoneczne przedpołudnie i uczestniczyły w nim całe rodziny.

Gra zorganizowana została w obrębie Starego Miasta w Grudziądzu. Jej uczestnicy zostali podzieleni na kilkuosobowe patrole, składające się z 2-3 rodzin. Każdy z zespołów otrzymał plan miasta z zaznaczonymi punktami, do których miał dotrzeć oraz zestaw zadań do wykonania - zamknięty w formie broszury, w której oprócz zadań znalazły się też ciekawostki związane historią i zabytkami Grudziądza.

W trakcie zabawy trzeba było poszukać detali architektonicznych zabytkowych kamienic; porównać dzisiejszy Grudziądz z miastem ze starych fotografii; odwiedzić muzeum grudziądzkie; wspiąć się na wieżę kościoła; odszukać pomnik ułana z dziewczyną i zrobić pod nim zdjęcie w podobnej pozie; a także ułożyć wiersz o naszym mieście. Gra zakończyła się podsumowaniem i wspólnym piknikowaniem.

Efekty są zdumiewające. Angażujemy rodziców na dwóch płaszczyznach i jako współorganizatorów, i jako uczestników gry. Prócz dobrej zabawy, twórczych wyzwań, odwiedzenia ciekawych miejsc, pozwalamy im sprawdzić się w roli organizatorów dużej szkolnej imprezy. Buduje to zupełnie inne relacje, pozwala wyjść ze schematów codziennej pracy w szkole, wprowadza atmosferę wzajemnej życzliwości, zaufania i współpracy. A czas spędzony razem na zabawie jest bezcenny.

Zapraszamy na nasze wystąpienie podczas INSPIR@CJI 2019, w którym opowiadałyśmy o naszej grze miejskiej:

***

Konferencja INSPIR@CJE 2019 odbyła się w Warszawie (27-28 czerwca 2019).

Partner merytoryczny: Superbelfrzy RP / Superbelfrzy Mini

Partnerzy: Brainly, Fundacja Orange, Katalyst Education, Learnetic, Microsoft, Skriware, Warszawskie Centrum Innowacji Edukacyjno-Społecznych i Szkoleń.

Partnerzy medialni: Głos Nauczycielski, Wokół Szkoły, Edustore.eu.

 

Notka o autorkach: Małgorzata Modliborska prowadzi Niepubliczną Szkołę Podstawową nr 1 w Grudziądzu – placówkę opartą na relacjach i współpracy. Nauczycielka muzyki, dyrygentka, animatorka kultury, tutor. Jest entuzjastką edukacji, nowych trendów w nauczaniu, odkrywcą dziecięcych talentów. Wcześniej wicedyrektor w dużej publicznej szkole. Magdalena Tuszyńska - współzałożycielka Niepublicznej Szkoły Podstawowej nr 1 w Grudziądzu, nauczycielka języka polskiego, bibliotekarka, tutor. W pracy wykorzystuje doświadczenie zdobyte w Związku Harcerstwa Polskiego, z którym jest związana od czasów licealnych. Swoich uczniów uczy jak się uczyć, zawsze stawia im ambitne wyzwania. 

 

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Ppp napisał/a komentarz do Nauka języka obcego w polskich szkołach
Czyli nic się nie zmieniło, odkąd przestałem chodzić do szkoły - ta nadal uczy gramatyki i słówek, o...
Ppp napisał/a komentarz do Odciążenie uczniów od myślenia?
Wystarczy nie oduczać myślenia i zadawania pytań - to jednak zadanie dla podstawówek. Jeśli uczeń zg...
Stanisław Zbigniew Czachorowski napisał/a komentarz do Dawanie uczniom sensownych wyborów
Poczucie sprawstwa jest ważne. Gdy daję studentom możliwość wyboru czasem są zaskoczeni. Pozytywnie....
Stanisław Zbigniew Czachorowski napisał/a komentarz do Pomysły na efektywne i wartościowe kończenie nauki w roku szkolnym
Przydatne pomysły, niektóre stosuję, inne dopiero wypróbuję. Na studentach. Mam na myśli wszystkie t...
Ppp napisał/a komentarz do Dawanie uczniom sensownych wyborów
Dobre chęci, jak widzę, są - problem w tym, że o wszystkim WAŻNYM decyduje MEN, o mniej ważnych dyre...
Jan Soliwoda napisał/a komentarz do Po wyborach. Co dalej z polską edukacją?
2,5 milionowa Warszawa (podobnie Kraków i inne duże metropolie) miała ponad 80-procentową frekwencję...
Sorry, ale wszystko to można sobie w... teczkę włożyć jeśli w grę wchodzi "poprawianie" ocen, a one ...
Ppp napisał/a komentarz do Napiszcie mi to pięknie!
Pisanie na klawiaturze mniej męczy ręce, oraz ułatwia pisanie dłuższych tekstów. Umożliwia tez lep...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie