Rodzinna gra miejska

(C) Edunews.pl

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

Jak zaangażować rodziców w życie szkoły? Gdzie znaleźć przestrzeń na wspólną przygodę? Co zrobić, żeby chcieli uczestniczyć w szkolnym życiu swojego dziecka? Proponujemy organizację rodzinnej gry miejskiej lub terenowej.

Tego typu gry są ciekawą formą spędzenie czasu wolnego, atrakcyjnym sposobem na poznanie miasta lub najbliższej okolicy. Wykorzystują przestrzeń miejską, nawiązują do historii
i zabytków. A co najważniejsze – integrują jej uczestników.

Od czego zacząć? Organizatorzy dzielą się zadaniami. Już samo przygotowanie trasy i zadań jest przestrzenią do współpracy rodziców i nauczycieli. Szukanie ciekawych pomysłów, wykorzystanie ofert instytucji, poszukiwanie miejsc, do których na co dzień nie można dotrzeć, nawiązywanie do historii miasta. Potem wyznaczenie trasy, sprawdzenie czy uczestnicy gry zmieszczą się w przewidzianym czasie. Koniecznie pamiątkowa pieczątka i przypinka.

Zorganizowane przez nas przedsięwzięcie było typową grą miejską, inspirowaną harcerskimi doświadczeniami organizatorów. Odbyło się w czerwcowe, słoneczne przedpołudnie i uczestniczyły w nim całe rodziny.

Gra zorganizowana została w obrębie Starego Miasta w Grudziądzu. Jej uczestnicy zostali podzieleni na kilkuosobowe patrole, składające się z 2-3 rodzin. Każdy z zespołów otrzymał plan miasta z zaznaczonymi punktami, do których miał dotrzeć oraz zestaw zadań do wykonania - zamknięty w formie broszury, w której oprócz zadań znalazły się też ciekawostki związane historią i zabytkami Grudziądza.

W trakcie zabawy trzeba było poszukać detali architektonicznych zabytkowych kamienic; porównać dzisiejszy Grudziądz z miastem ze starych fotografii; odwiedzić muzeum grudziądzkie; wspiąć się na wieżę kościoła; odszukać pomnik ułana z dziewczyną i zrobić pod nim zdjęcie w podobnej pozie; a także ułożyć wiersz o naszym mieście. Gra zakończyła się podsumowaniem i wspólnym piknikowaniem.

Efekty są zdumiewające. Angażujemy rodziców na dwóch płaszczyznach i jako współorganizatorów, i jako uczestników gry. Prócz dobrej zabawy, twórczych wyzwań, odwiedzenia ciekawych miejsc, pozwalamy im sprawdzić się w roli organizatorów dużej szkolnej imprezy. Buduje to zupełnie inne relacje, pozwala wyjść ze schematów codziennej pracy w szkole, wprowadza atmosferę wzajemnej życzliwości, zaufania i współpracy. A czas spędzony razem na zabawie jest bezcenny.

Zapraszamy na nasze wystąpienie podczas INSPIR@CJI 2019, w którym opowiadałyśmy o naszej grze miejskiej:

***

Konferencja INSPIR@CJE 2019 odbyła się w Warszawie (27-28 czerwca 2019).

Partner merytoryczny: Superbelfrzy RP / Superbelfrzy Mini

Partnerzy: Brainly, Fundacja Orange, Katalyst Education, Learnetic, Microsoft, Skriware, Warszawskie Centrum Innowacji Edukacyjno-Społecznych i Szkoleń.

Partnerzy medialni: Głos Nauczycielski, Wokół Szkoły, Edustore.eu.

 

Notka o autorkach: Małgorzata Modliborska prowadzi Niepubliczną Szkołę Podstawową nr 1 w Grudziądzu – placówkę opartą na relacjach i współpracy. Nauczycielka muzyki, dyrygentka, animatorka kultury, tutor. Jest entuzjastką edukacji, nowych trendów w nauczaniu, odkrywcą dziecięcych talentów. Wcześniej wicedyrektor w dużej publicznej szkole. Magdalena Tuszyńska - współzałożycielka Niepublicznej Szkoły Podstawowej nr 1 w Grudziądzu, nauczycielka języka polskiego, bibliotekarka, tutor. W pracy wykorzystuje doświadczenie zdobyte w Związku Harcerstwa Polskiego, z którym jest związana od czasów licealnych. Swoich uczniów uczy jak się uczyć, zawsze stawia im ambitne wyzwania. 

 

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Przerażająca wizja. Z jednej strony trzeba gonić za technologią która rozwija świat, z drugiej stron...
Stanisław Czachorowski napisał/a komentarz do Wykład w czasach postpiśmienności, czyli szukanie drogi we mgle
Tak, najważniejszy jest tok rozumowania, opowieść o wiedzy i dochodzeniu do wniosków, odkryć. To się...
Wykładam matematykę i staram się postępować na przekór pewnego określenia czym jest wykład: to trans...
Stanisław Czachorowski napisał/a komentarz do Wykłady w stylu programów popularnonaukowych?
Zawsze najważniejszym jest mieć coś do powiedzenia. Interesującego, ważnego, wartościowego. Dobrze j...
Jak widzę, odniósł się Pan do mojego komentarza, więc odpowiem.Programy B. Wołoszańskiego były różne...
Pani Anno, to co zamierzam napisać dotyczy zarówno psychologów szkolnych jak i pedagogów. I jedni i...
Drodzy Państwo, czy głupotę można nazywać po imieniu? Czy głupota ministra jest głupotą szkodliwą? C...
Jak się zadaje pytanie całej klasie to nie odpowiadają nieśmiali. Te rady są ok tylko dla tych, któr...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie