Makerspace w szkole

(C) Fundacja Think!

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

Majsterkowanie to świetny sposób na naukę poprzez konstruowanie, zwłaszcza jeśli wytwarzane "dzieła" pozostają w związku z programem nauczania w szkole. Rosnąca popularność inicjatyw z zakresu Makerspace stanowi zachętę dla szkół do tworzenia przestrzeni, w której uczniowie będą mogli zrobić coś z niczego. Takie miejsce można zaaranżować też w każdej klasie!

Współczesny ruch makerspace to swoisty powrót do przeszłości, do tego, co zazwyczaj lubi robić większość ludzi, czyli idei „zrób to sam/a”. W naszych domach nieraz brakuje takiego miejsca, warsztatu, w którym moglibyśmy wykonać różne projekty przychodzące nam do głowy. Stąd pomysł na powstawanie takich specjalnych miejsc w miastach, z których mogą swobodnie korzystać mieszkańcy. Także w szkołach.

Makerspace (inne podobne określenia to fablab, hackspace, hacklab) jest koncepcją zagospodarowania i wykorzystania przestrzeni do pracy projektowej określonej społeczności. Początki makerspace wywodzą się ze spotkań osób zajmujących się komputerami, programowaniem, technologiami. W kontekście szkolnym może to być cały zakres działań z zakresu STEAM (z ang. Science, Technology, Engineering, Art/Design i Mathematics) – służących odkrywaniu, tworzeniu i dzieleniu swoimi osiągnięciami, czyli - uczeniu się przez współpracę i współdziałanie. Nie ma żadnych przeszkód, aby taka przestrzeń była umiejscowiona w szkole.

O tym, jak makerspace stworzyć w szkole i jakie to daje korzyści, opowiadali podczas INSPIR@CJI 2018 Joanna Apanasewicz i Michał Demski ze Stowarzyszenia Mistrzowie Kodowania. Zainspirujcie się i… zróbcie to sami:

Zamieszczamy także skecznotkę z tego wystąpienia wykonaną przez Wiesławę Mitulską (dziękujemy!):

***

Konferencja INSPIR@CJE 2018 odbyła się w Warszawie w dniach 28-29 czerwca br. Uczestniczyło w niej ok. 380 nauczycieli i edukatorów z całej Polski. W tym roku połączona była z obchodami 10 lat istnienia portalu Edunews.pl

Organizatorem konferencji były: portal Edunews.pl, Fundacja Think! oraz Think Global sp. z o.o.

Partnerem merytorycznym cyklu konferencji organizowanego od 2013 roku są nauczyciele i edukatorzy z grup Superbelfrzy RP i Superbelfrzy Mini.

Partnerem głównym INSPIR@CJI 2018 był Samsung Electronics Polska i program Mistrzowie Kodowania.

Partnerzy: Fundacja Orange, Vulcan, Katalyst Education, Nordweco, Centrum Nauki Kopernik, Warszawskie Centrum Innowacji Edukacyjno-Społecznych i Szkoleń.

Partnerzy medialni: Głos Nauczycielski, Cogito, Wokół Szkoły.

 

(Notka o autorze: Marcin Polak jest twórcą i redaktorem naczelnym Edunews.pl, zajmuje się edukacją i komunikacją społeczną, realizując projekty społeczne i komercyjne o zasięgu ogólnopolskim i międzynarodowym. Jest również członkiem grupy Superbelfrzy RP).

 

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Ppp napisał/a komentarz do Zadania fakultatywne
Zadanie fakultatywne dla Pani:Uczeń ma do obsługi dziesięć przedmiotów (w liceum więcej), doba ma ty...
W miejsce dyskusji o tym jak będzie, proponowałbym również pomyśleć i o negatywnym scenariuszu, któr...
Jerzy T. napisał/a komentarz do O lekturach obowiązkowych w szkołach średnich 
@Aleksander Lubina: Słusznym wydaje się [...]A jeśli to założenie jest zwyczajnie fałszywe, to co? J...
Pora ostateczna to zmienić.
Nie do końca się zgadzam. Wywód Autora jest logiczny, ale pod warunkiem odwrócenia podstawowych zało...
PEŁNA ZGODA! Tylko, że to jest oczywiste od wielu lat i pozostaje zapytać, dlaczego nic nie jest w t...
Nie wiem co autorzy mają na myśli pisząc partnerstwo poznawcze między edukacją a technologią (AI). P...
Jan Soliwoda napisał/a komentarz do Metody głębokiego uczenia się
Ppp: obawiam się że ilość materiału jest sprzężona z innymi pozostałymi parametrami, takimi jak wiel...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie