Jak wygląda agent?

fot. Dorota Dankowska

Narzędzia
Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

Odczytywanie godzin i minut na zegarze tarczowym zwykle sprawia dzieciom wiele trudności. Proponuję zabawę matematyczną związaną z zegarem, a jej podstawowym celem jest odczytywanie liczb na tarczy zegarowej. Do zabawy możemy wykorzystać różne przedmioty, a także materiał przyrodniczy. Wszak matematyka jest wszędzie.

Do wymyślenia tej zabawy zainspirowała mnie książka Mai Kramer pt. Matematyka jest wszędzie. Zabawę nazwałam "Jak wygląda agent?", bowiem zadaniem dzieci będzie utworzenie portretu pamięciowego ukrytego agenta.

Potrzebne nam będą: duża tarcza zegarowa, albo koło, okrąg ( najlepiej tyle sztuk , ile planujemy zespołów), obrazki, do przykrycia liczb na tarczy zegarowej, eksponaty naturalne. Wybrałam owoce i warzywa, bowiem chcę, aby moi uczniowie utrwali umiejętność ich rozpoznawania.

Cele:

  • Utrwalenie pozycji liczb umieszczonych na tarczy zegarowej.
  • Rozpoznawanie owoców i warzyw.
  • Szyfrowanie i odkodowywanie.

Przebieg:

  1. Uczniowie przynoszą różne owoce, warzywa. Tworzymy z nich jeden wspólny zbiór, wcześniej można ustalić, co kto przyniesie, aby zbiór był jak najbardziej bogaty.
  2. Dzielimy klasę na zespoły dwuosobowe.
  3. Zespoły otrzymują tarcze zegarowe. Następnie ustalają jakie warzywa i owoce wybiorą do swojego szyfru.
  4. Wybierają odpowiednie ilustracje i zakrywają nimi liczby na tarczy zegarowej. Na kartce spisują polecenia dla innego zespołu.
  5. Następuje wymiana, w taki sposób, aby każdy zespół nie był przy swojej tarczy zegarowej.
  6. Jeden uczestnik zabawy odczytuje polecenia, drugi według poleceń buduje portret agenta, np.: Głowa na szóstce, oko na siódemce, oko na siódemce, źrenice obu oczu na czwórce, nos na dziewiątce, 3 x włosy na ósemce, usta na jedynce.

W budowaniu portretów z owoców i warzyw pomocne nam będą wykałaczki, dzięki którym elementy będą się trzymały.

Polecenia można utrudniać wprowadzając określenia "minuty na zegarze". Wówczas zamiast liczb używa się sformułowań typu: wpół do, pełna godzina, kwadrans po, za kwadrans, za pięć, dziesięć po...

Oto przykład: Głowa na wpół do, włosy - za dwadzieścia, oczy - za dwadzieścia pięć, źrenice - dwadzieścia po.

 

Notka o autorce: Dorota Dankowska jest nauczycielką edukacji wczesnoszkolnej w Szkole Podstawowej z Oddziałami Integracyjnymi nr 5 im. Gryfitów w Słupsku i członkinią społeczności Superbelfrzy Mini. Niniejszy artykuł ukazał się w blogu Zamiast Kserówki. Licencja CC-BY-SA.

 

Edunews.pl oferuje cotygodniowy, bezpłatny (zawsze) serwis wiadomości ze świata edukacji. Zapisz się:
captcha 
I agree with the Regulamin

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

  • Written by Ppp
    Zmniejszenie liczby, a najlepiej likwidacja egzaminów likwiduje problem egzaminów - proste i logiczn...
  • Written by Robert Raczyński
    Czegoś tu nie rozumiem, albo mi coś umknęło. Na jakiej podstawie AI dokonała tendencyjnej oceny pra...
  • Written by Robert Raczyński
    Bardzo istotne zagadnienie (zastanawiałem się już kiedyś nad tym problemem na blogu), ale nie ograni...
  • Written by Maciej M. Sysło
    Jako komentarz kilka cytatów: Oscar Wild: edukacja to rzecz godna podziwu, ale dobrze jest od czasu d...
  • Written by Ppp
    Kiedy ja chodziłem do szkoły popularna była raczej metafora "szkoła naszym spólnym więzieniem". Choc...
  • Written by Joanna
    Szacun! Wspaniałe, merytoryczne i rzeczowe, a przy tym obiektywne przedstawienie i wyjaśnienie probl...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie