Sidebar

01
Cz, Maj

Edutainment a recycling

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

edutainmentNie wiadomo, co jest najważniejszym wątkiem w ekologii – globalne ocieplenie, które wyrosło na medialny problem numer 1 dzięki dokumentowi Ala Gore „Niewygodna prawda”, autostrada przez Rospudę, czy gigantyczne ilości śmieci, które cały czas produkujemy. W tym ostatnim temacie głośny jest ostatnio Neapol, który nie potrafi sobie poradzić z problemem odpadów.

 

Szacuje się, że na ulicach Neapolu i w okolicach zalega 15 tysięcy ton śmieci. Wszystkie wysypiska w regionie są od dawna przepełnione i zostały zamknięte, a w dodatku często wybuchają na nich pożary. Mieszkańcy blokują dostęp do przepełnionych wysypisk, więc Włochy musiały nawet "eksportować" swoje śmieci... do Niemiec.

W Polsce przycichła wprawdzie medialna batalia o Rospudę, od czasu do czasu pojawiają się jakieś drobne materiały w mediach, ale jakoś niewiele w ogóle przejmujemy się środowiskiem. Świadomość ekologiczna Polaków jest raczej niska, na co zwracają uwagę rządowi eksperci we wstępie do Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko. Zachowania proekologiczne Polaków wypadają słabo na tle postaw proekologicznych obywateli innych krajów UE, szczególnie z krajów Skandynawskich czy Holandii.

Polacy nie mają motywacji do prezentowania postaw proekologicznych. Mało uświadomiony jest motyw ekonomiczny zachowań proekologicznych tj. oszczędność w gospodarstwach domowych poprzez racjonalne zużycie wody, energii elektrycznej, ciepła i segregację odpadów. Badania GfK Polonia (2005) wskazują, że tylko 13% respondentów deklaruje, iż segreguje wszystkie 4 podstawowe rodzaje odpadów tj. plastik, szkło, papier i aluminium i wrzuca je do odpowiednich pojemników. Znacznie więcej respondentów podaje, że segreguje poszczególne rodzaje odpadów: 49% plastik, 46% szkło, 38% papier, 22% aluminium.

A przecież niemało jest w Polsce inicjatyw proekologicznych. Podczas światowego Dnia Ziemi zebrano kilkaset ton odpadów, w Krakowie podczas Festiwalu Recyclingu zbudowano z puszek makietę Bramy Floriańskiej. W Warszawie – w ramach Warszawskich Dni Recyclingu - była nie tylko selektywna zbiórka odpadów, ale przy okazji i świetna zabawa. Były wspaniałe konkursy, koncert z udziałem znanych polskich i zagranicznych artystów, wymiana surowców wtórnych na zielone i „kulturalne” nagrody, lekcje prowadzone przez nauczycieli w warszawskich szkołach, recyklingowa debata, seminarium, wielki finał konkursu EKOSONG, ekologiczne wycieczki dla dzieci i młodzieży.

Organizatorzy warszawskiego festiwalu chcieli udowodnić, że tematyka "śmieciowa" nie musi być prezentowana w hermetyczny sposób. Można sprawić, by stała się źródłem przyjemnej, bezpiecznej zabawy, a jednocześnie źródłem wiedzy, w jaki sposób należy chronić środowisko już w swoim mieszkaniu. Być może tędy właśnie prowadzi droga do pogłębienia świadomości ekologicznej społeczeństwa. To właśnie istota Edutainment – połączyć dobrą zabawę (rozrywkę) z edukacją.

Potrzeba tego typu działań jest niezaprzeczalna ze względu na nieustanny wzrost ilości odpadów oraz pilną potrzebę rozszerzenia ich odzysku i recyklingu. Może Warszawa nie stanie się szybko Neapolem, ale i tak, okazuje się, że w ubiegłym roku mieszkańcy stolicy wytworzyli około 7% ogólnej ilości polskich odpadów, choć stanowią tylko 4,4% ludności Polski. Z 10 mln ton odpadów wyprodukowanych przez Polaków aż 700 tys. ton należy do warszawiaków. Z tego aż 80% odpadów trafia na składowiska, a jedynie 2% zostaje poddane recyklingowi.

Drugie Warszawskie Dni Recyclingu to dowód na to, że Edutainment może być świetnym narzędziem edukacji ekologicznej. Jednak dla większej skuteczności takich działań należy uczynić media i Internet podstawowym źródłem wiedzy i kształtowania postaw. Działania edukacyjne łączące rozrywkę z edukacją ekologiczną powinny być prowadzone przez cały rok, zarówno w mediach ogólnopolskich, jak i regionalnych, zaś takie imprezy, jak w Warszawie, powinny stać się tylko ich zwieńczeniem. Tylko wówczas będzie możliwa skuteczna zmiana postaw i przyzwyczajeń Polaków. Oczywiście pod jednym warunkiem, jeśli pojemniki do segregowania odpadów będą rozmieszczone w każdej miejscowości co 100-200 metrów, a firmy je opróżniające nie będą wrzucać i tak wszystkiego do jednego komory.

(Notka o autorze: Marcin Polak jest twórcą i redaktorem naczelnym Edunews.pl, zajmuje się edukacją i komunikacją społeczną, realizując projekty społeczne i komercyjne o zasięgu ogólnopolskim i międzynarodowym. Prowadzi także międzynarodowy serwis edukatorów ekonomicznych i finansowych EconomicEducator.eu).

Komentarze (0)
Nie ma tu jeszcze żadnych komentarzy
Skomentuj
Piszesz jako gość
×
Suggested Locations
Wpisz tekst z poniższego obrazka. Nie jest wyraźny?

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Rafał Kapica napisał/a komentarz do Szkolna klasa - dobre miejsce do współpracy
tak tablice są bardzo dobrym rozwiązaniem - polecam
Jan Soliwoda napisał/a komentarz do Jeszcze większa automatyzacja pracy twórczej
Świetnie, nareszcie! Acz poprzez 'reductio ad absurdum' niestety (starożytnym wystarczyło że wyobraz...
Ppp napisał/a komentarz do Jak książeczki uczą rozmawiać?
Mama opowiadała mi, że zacząłem mówić bardzo późno, ale jak już zacząłem - od razu pełnymi zdaniami,...
Przerażająca wizja. Z jednej strony trzeba gonić za technologią która rozwija świat, z drugiej stron...
Stanisław Czachorowski napisał/a komentarz do Wykład w czasach postpiśmienności, czyli szukanie drogi we mgle
Tak, najważniejszy jest tok rozumowania, opowieść o wiedzy i dochodzeniu do wniosków, odkryć. To się...
Wykładam matematykę i staram się postępować na przekór pewnego określenia czym jest wykład: to trans...
Stanisław Czachorowski napisał/a komentarz do Wykłady w stylu programów popularnonaukowych?
Zawsze najważniejszym jest mieć coś do powiedzenia. Interesującego, ważnego, wartościowego. Dobrze j...
Jak widzę, odniósł się Pan do mojego komentarza, więc odpowiem.Programy B. Wołoszańskiego były różne...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie