Edutainment made in Kopernik

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

edutainmentEksperymentuj z nauką – 7 lipca br. w Pałacu Kultury i Nauki w Warszawie otwarta została interaktywna wystawa Centrum Nauki Kopernik, której celem jest zainteresowanie mieszkańców stolicy nauką i eksperymentami naukowymi pokazanymi od strony „kuchni” naukowca. Można się osobiście przekonać, że nauka jest pasjonująca i może być zaskakująca.

 

Centrum Nauki Kopernik przygotowało niecodzienną wystawę, na którą składa się 25 stanowisk z interaktywnymi doświadczeniami z różnych dziedzin nauki: fizyki, chemii, biologii, matematyki. Przygotowane przez pracowników Centrum eksperymenty są widowiskowe, zabawne, głośne i atrakcyjne dla oglądających. Nie ma to nic wspólnego z nudnymi wykładami o fizyce czy chemii, które wielu z nas pamięta ze szkoły. Mamy tu do czynienia z nauką w działaniu, można ją dosłownie samemu zobaczyć, powąchać, poczuć albo usłyszeć.

Dla domorosłych eksperymentatorów istotne jest to, że niektóre z eksperymentów można samodzielnie powtórzyć w domu, wykorzystując artykuły znajdujące się w każdej kuchni.

Na każdą sobotę lipca zaplanowano Dni Eksperymentów Naukowych (w godz. 10-17.00). 7 lipca można było zobaczyć jak woda zmienia się w wino, gdy przez wodę popłynął prąd. 14 lipca prezentowane będą sposoby oszukiwania zmysłów, a także dowiemy się, dlaczego wodoszczelnego zegarka nie można wkładać do mleka. 21 lipca to z kolei dzień głośnych i wybuchowych eksperymentów, zaś 28 lipca opanujemy podstawy sztuki władania piorunami, oraz nauczymy się wyciskać prąd z cytryny.

Centrum Nauki Kopernik w Warszawie będzie pierwszym w Polsce interaktywnym centrum edukacji naukowej dla dzieci, młodzieży i dorosłych. Pierwowzorem wszystkich tego typu ośrodków na świecie jest Exploratorium utworzone w 1969 roku przez prof. Oppenheimera w San Francisco.

Popularność centrów nauki wynika właśnie z pogodzenia nieformalnej edukacji z atrakcyjną formą prezentowanych zjawisk i eksperymentów naukowych. Centra te wykorzystują elementy działań Edutainment, choć bez wykorzystania mediów jako głównego kanału przekazu. Człowiek edukuje się najlepiej wówczas, gdy się dobrze bawi. A może się bawić, gdyż w centrach tych nie ma szklanych gablot z napisami „nie dotykaj”. Wyposażone są one w interaktywne urządzenia, które umożliwiają samodzielne przeprowadzenie eksperymentów przez zwiedzających, dzięki czemu mogą oni poznać istotę zjawiska.

Choć wystawa oferowana jest mieszkańcom Warszawy jako atrakcja rozrywkowa, w gruncie rzeczy wychodzimy z niej bogatsi o nowy zasób wiedzy. A to właśnie jest celem Edutainment.

(Notka o autorze: Marcin Polak jest twórcą i redaktorem naczelnym Edunews.pl, zajmuje się edukacją i komunikacją społeczną, realizując projekty społeczne i komercyjne o zasięgu ogólnopolskim i międzynarodowym. Prowadzi także międzynarodowy serwis edukatorów ekonomicznych i finansowych EconomicEducator.eu).


Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Przerażająca wizja. Z jednej strony trzeba gonić za technologią która rozwija świat, z drugiej stron...
Stanisław Czachorowski napisał/a komentarz do Wykład w czasach postpiśmienności, czyli szukanie drogi we mgle
Tak, najważniejszy jest tok rozumowania, opowieść o wiedzy i dochodzeniu do wniosków, odkryć. To się...
Wykładam matematykę i staram się postępować na przekór pewnego określenia czym jest wykład: to trans...
Stanisław Czachorowski napisał/a komentarz do Wykłady w stylu programów popularnonaukowych?
Zawsze najważniejszym jest mieć coś do powiedzenia. Interesującego, ważnego, wartościowego. Dobrze j...
Jak widzę, odniósł się Pan do mojego komentarza, więc odpowiem.Programy B. Wołoszańskiego były różne...
Pani Anno, to co zamierzam napisać dotyczy zarówno psychologów szkolnych jak i pedagogów. I jedni i...
Drodzy Państwo, czy głupotę można nazywać po imieniu? Czy głupota ministra jest głupotą szkodliwą? C...
Jak się zadaje pytanie całej klasie to nie odpowiadają nieśmiali. Te rady są ok tylko dla tych, któr...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie