Na początku była rozmowa

fot. Fotolia.com

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

Dzisiejszy dzień to powinna być taka przerwa w codziennej pogoni za różnymi celami i wyzwaniami, które sobie ciągle stawiamy. Nie zawsze udaje się ten wyścig przerwać, ale chociaż spróbujmy. To dobry czas na refleksję, odkrycie, że po pierwsze nie jesteśmy sami – ktoś może jest nam bliski, a po drugie, że wiele możemy osiągnąć razem, jeśli odważymy się porozmawiać i otworzyć, a nawet poprosić o pomoc, czy choćby o życzliwość.

W polskiej edukacji jest zbyt wiele podziałów. Trudno wierzyć w to, że szybko one znikną. Ale kiedyś trzeba zacząć pracę nad tym, aby je niwelować. Podziały te powodują, że od wielu lat kręcimy się w kółko, a nie idziemy do przodu z rozwojem szkolnictwa i nauki. Zawsze „ktoś” wymyśla zmianę nie widząc szerszej perspektywy, nie pytając o zdanie głównych zainteresowanych, i w imię jakiś bliżej niejasnych interesów, które - jak szybko się okazuje - mało mają wspólnego z sensownym rozwojem kraju.

Chcąc niwelować podziały – zacznijmy od poziomu szkoły i od rozmowy. Nauczycieli z rodzicami. To na początek. Dobra współpraca może przynieść wiele dobrych zmian czynionych rzeczywiście z myślą o uczniach i ich rozwoju. Bo „MY” – rodzice i nauczyciele możemy naprawdę zmienić polską szkołę. Jeśli tylko tego będziemy chcieli.

Na ten świąteczny czas życzymy dobrych rozmów i dobrych refleksji. Wiele mamy do porozmawiania i wiele mamy do „zadziałania”. Dlaczego nie warto zacząć od zbliżającego się szybko Nowego Roku? Wszystkiego dobrego!

 

(Notka o autorze: Marcin Polak jest twórcą i redaktorem naczelnym Edunews.pl, zajmuje się edukacją i komunikacją społeczną, realizując projekty społeczne i komercyjne o zasięgu ogólnopolskim i międzynarodowym. Jest również członkiem grupy Superbelfrzy RP). 

 

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Przerażająca wizja. Z jednej strony trzeba gonić za technologią która rozwija świat, z drugiej stron...
Stanisław Czachorowski napisał/a komentarz do Wykład w czasach postpiśmienności, czyli szukanie drogi we mgle
Tak, najważniejszy jest tok rozumowania, opowieść o wiedzy i dochodzeniu do wniosków, odkryć. To się...
Wykładam matematykę i staram się postępować na przekór pewnego określenia czym jest wykład: to trans...
Stanisław Czachorowski napisał/a komentarz do Wykłady w stylu programów popularnonaukowych?
Zawsze najważniejszym jest mieć coś do powiedzenia. Interesującego, ważnego, wartościowego. Dobrze j...
Jak widzę, odniósł się Pan do mojego komentarza, więc odpowiem.Programy B. Wołoszańskiego były różne...
Pani Anno, to co zamierzam napisać dotyczy zarówno psychologów szkolnych jak i pedagogów. I jedni i...
Drodzy Państwo, czy głupotę można nazywać po imieniu? Czy głupota ministra jest głupotą szkodliwą? C...
Jak się zadaje pytanie całej klasie to nie odpowiadają nieśmiali. Te rady są ok tylko dla tych, któr...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie