Dziadkowie i wnuki w edukacji

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times
To bardzo ważne, aby koncentrować się na praktycznym wykorzystaniu umiejętności informatycznych, tacy dojrzali uczniowie muszą odpowiedzieć na pytanie: Po co mi komputer? Dlaczego powinienem go używać? Należy zobaczyć w nowych technologiach przydatne narzędzie, a dopiero potem zdobywać teoretyczną wiedzę.

 

Jednym z najważniejszych czynników wzmacniającym międzypokoleniowe więzi jest pamięć historyczna. Powszechne dziedzictwo kulturowe to parasol, pod którym kryją się wszyscy bez względu na wiek, i to właśnie na nim należy bazować, aby starsi ludzie poczuli się pewniej.

 

Wszystkie istoty ludzkie mają naturalny pociąg do uczenia się; rola nauczyciela ogranicza się tylko do ułatwienia tego procesu. Młodzi wolontariusze w takich projektach jak G&G muszą zacząć od pokazania początkującym osobom starszym, że są one zdolne do obsługi komputera i, co więcej, sprawi im to dużo radości i na pewno będzie przydatne. Dlatego właśnie kadra kursów międzypokoleniowych musi być odpowiednio przygotowana, zarówno pod względem metodologii, jak i psychologicznym.

 

Rekomendacje

Rozwijając programy edukacji informatycznej i e-learning wśród osób starszych, należy zadbać o „koleżeński” sposób nauczania. Relacja jeden do jednego – młody nauczyciel i starszy uczeń ułatwia opanowanie obsługi komputera. Praktyczne ćwiczenia w obsługiwaniu myszki, pisania listów elektronicznych czy wyszukiwanie informacji w Internecie pomagają opanować je w krótkim czasie – sukces zwiększa apetyt.

 

Nauczane treści muszą być atrakcyjne i ważne dla ucznia. Należy promować używanie nowych technologii przez starsze osoby i dowiedzieć się, jakie mają wobec nich oczekiwania. Proces nauczania powinien podkreślać potencjał technologii informatycznych wykraczający poza ich „uczniowskie” oczekiwania – „nieoczekiwane rozwiązania realnych problemów i potrzeb” – dzięki temu wzrośnie ich motywacja do uczenia.

 

Treści nauczania powinny mieć bezpośrednie przełożenie na codzienne życie uczniów – indywidualne podejście jest bardzo istotne. Należy zapewnić uczniom nowe możliwości/narzędzia aby zawierać/podtrzymywać kontakty z innymi ludźmi: szkolone osoby powinny nauczyć się używać Internetu i poczty elektronicznej do podtrzymywania kontaktów z rodziną i znajomym, ale też zawierać nowe znajomości z rówieśnikami.

 

Należy opracować specjalne strategie i ćwiczenia, dzięki którym zdobędziemy większą pewność, że to, czego nauczyli się kursanci, będzie wykorzystywane po zakończeniu cyklu zajęć. Najbardziej efektywne inicjatywy i programy nauczania powinny być idealnie skrojone według potrzeb i zainteresowań osób starszych. Należy zatem zbadać tło  społeczne, wcześniejsze doświadczenia, szybkość uczenia się, itd.

 

Przekazywanie modelu międzypokoleniowego
Nie można również zapominać o kontekście kulturowym. Wszyscy ludzie, zaangażowani w proces nauczania, mają własne przyzwyczajenia, wartości i wierzenia. Przy opisie problematyki nauczania, nie możemy zignorować społecznego i administracyjnego systemu oraz różnic leksykalnych dzielących starsze pokolenie od młodszego. Dlatego też zanim zaszczepimy model edukacji międzypokoleniowej w danym kraju, należy zbadać lokalny kontekst.

 

Każdy kraj ma własny model edukacji, bariery edukacyjne to bariery kulturowe. Europa ma własny wymiar kulturowy. Sfera edukacji jest zaszczepiona w tożsamości narodowej, zachowującej tradycyjne wartości charakterystyczne dla danej nacji, takie jak: stosunek do autorytetów; stosunek między jednostką a społecznością; relacje międzypokoleniowe; rola ucznia (aktywna lub bierna); kontrolowanie emocji; zarządzanie i postrzeganie czasu.


Kolejne generacje odnoszą się w inny sposób do autorytetów, np. nauczycieli. Uczą się więcej od rówieśników, niż z materiałów dostarczanych przez wykładowców, sami zdobywają wiadomości.

 

Tak czy inaczej, proces uczenia się jest nierozerwalnie połączony ze swego rodzaju skrępowaniem, a nawet: przymusem. Samokształcenie wymaga bardzo dużej motywacji i autonomii. Musimy pamiętać, że motywacja to jeden z najważniejszych aspektów kształcenia: nawet świetnie opracowany program nie spełni uczniowskich oczekiwań, jeśli nie są oni zainteresowani tematem, jeśli czują silną presję uczęszczania na dane zajęcia, nie widzą realnego zastosowania i bezpośredniego zastosowania nauczanych treści.

 

Różnice kulturowe decydują o wyborze sposobu nauczania – tworzenie koleżeńskiej atmosfery, grup dyskusyjnych, czy tylko standardowy wykład? Odpowiedź zależy od stosunku do autorytetów i tradycji w danej społeczności. Zasadniczą kwestią jest rozpatrywanie metod nauczania w zależności od grupy docelowej. Pomysły przedstawione w niniejszym artykule to tylko sugestie, nie wytyczne! Model nauczania międzypokoleniowego należy przefiltrować także kulturowo, aby osiągnąć zadowalające efekty.

 

Opracowanie na podstawie elearningpapers - Chabert Ramon, Aina & Turrini, Monica (2008). Grandparents and Grandsons: poetics of an intergenerational learning experience. eLearning Papers, Nº 8. ISSN: 1887-1542

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Ppp napisał/a komentarz do Jak książeczki uczą rozmawiać?
Mama opowiadała mi, że zacząłem mówić bardzo późno, ale jak już zacząłem - od razu pełnymi zdaniami,...
Przerażająca wizja. Z jednej strony trzeba gonić za technologią która rozwija świat, z drugiej stron...
Stanisław Czachorowski napisał/a komentarz do Wykład w czasach postpiśmienności, czyli szukanie drogi we mgle
Tak, najważniejszy jest tok rozumowania, opowieść o wiedzy i dochodzeniu do wniosków, odkryć. To się...
Wykładam matematykę i staram się postępować na przekór pewnego określenia czym jest wykład: to trans...
Stanisław Czachorowski napisał/a komentarz do Wykłady w stylu programów popularnonaukowych?
Zawsze najważniejszym jest mieć coś do powiedzenia. Interesującego, ważnego, wartościowego. Dobrze j...
Jak widzę, odniósł się Pan do mojego komentarza, więc odpowiem.Programy B. Wołoszańskiego były różne...
Pani Anno, to co zamierzam napisać dotyczy zarówno psychologów szkolnych jak i pedagogów. I jedni i...
Drodzy Państwo, czy głupotę można nazywać po imieniu? Czy głupota ministra jest głupotą szkodliwą? C...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie