fot. domena publiczna - Pixabay.com

Haker (ang. hacker) to w powszechnej świadomości synonim przestępcy, cyberterrorysty, włamywacza komputerowego i twórcy wirusów oraz innego złośliwego oprogramowania. Jak bardzo różni się ten utarty wizerunek od etosu prawdziwego hakera? Kim jest osoba identyfikująca się z tym określeniem? Jaka jest różnica pomiędzy hakerem a crackrerem? Co łączy hakera i edukację? Odpowiedzi na te pytania szukam podczas rozmowy z hakerem Adamem Jurkiewiczem.

fot. Vulcan

Pomoc czy udręka - o tym, jak naprawdę funkcjonują dzienniki elektroniczne w życiu szkoły, uczniów i rodziców rozmawiamy z Barbarą Basińską, konsultantem ds. kształcenia specjalnego i terapii pedagogicznej.

domena publiczna

Szkoły wolnościowe, demokratyczne, alternatywne przyciągają uwagę rodziców i uczniów swą odmiennością. Zdecydowanie różnią się od powszechnej szkoły, w której wszystko jest poukładane, zaplanowane, przetestowane, poddane rozmaitym ocenom i egzaminom. Ale czy to oznacza, że tam uczniowie niczego się nie uczą? Posłuchajmy rozmowy na antenie TOK FM Aleksandry Pezdy z Dominiką Hofman-Kozłowską z Uniwersytetu Śląskiego.

fot. CC-BY-SA Rex Pe

We współczesnym świecie również edukacja podlega procesom globalizacyjnym. Warto śledzić, co dzieje się w szkołach w innych krajach, na innych kontynentach i wyciągać wnioski pod kątem własnej pracy. Prezentujemy dziś ciekawe spojrzenie na edukację z perspektywy chińskiej. "Każde dziecko rodzi się twórcze. Zamiast tłumić tę cechę, trzeba ją pielęgnować" – mówi prof. Yong Zhao w rozmowie z Janem Gmurczykiem z Instytutu Obywatelskiego.

fot. Fotolia.com

Prawdopodobnie wielu rodziców i uczniów odpowie na to pytanie: tak. Ale z drugiej strony praktycznie w każdej szkole pracuje przynajmniej jeden nauczyciel, który stara się uczyć nieszablonowo, rozwija w uczniach ciekawość świata, daje im pewną wolność poszukiwań, kształci ich odpowiedzialność za własne kształcenie. Jak zatem jest z tą kreatywnością? Na rozpoczęcie Nowego Roku możemy polecić ciekawą i wielowątkową rozmowę Aleksandry Pezdy z prof. Lechem Mankiewiczem w radiu TOK FM.

fot. gra DimensionM

Wykorzystanie elementów gier na zajęciach szkolnych przynosi wiele pozytywnych rezultatów. O tym, jak zamienić zwyczajną lekcję w emocjonującą grę, rozmawiamy z Anitą Dzik, nauczycielką matematyki i informatyki w Zespole Szkół Integracyjnych nr 1 w Katowicach.

fot. Fotolia.com

Dzisiaj rozpoczyna się w Bydgoszczy I Kongres Neurodydaktyki. Jego głównym gościem będzie prof. Gerald Hüther, niemiecki neurobiolog z Uniwersytetu w Getyndze, autor licznych publikacji i książek popularnonaukowych poświęconych rozwojowi człowieka, edukacji i szkole. Będzie on gościł w Polsce aż do 16 października, w związku z premierą filmu dokumentalnego „Alfabet” oraz prezentacją swojej książki „Wszystkie dzieci są zdolne”, o której już pisaliśmy na łamach Edunews.pl. Z profesorem Hütherem rozmawiał Andrzej Lipiński.

Więcej artykułów…

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Przerażająca wizja. Z jednej strony trzeba gonić za technologią która rozwija świat, z drugiej stron...
Stanisław Czachorowski napisał/a komentarz do Wykład w czasach postpiśmienności, czyli szukanie drogi we mgle
Tak, najważniejszy jest tok rozumowania, opowieść o wiedzy i dochodzeniu do wniosków, odkryć. To się...
Wykładam matematykę i staram się postępować na przekór pewnego określenia czym jest wykład: to trans...
Stanisław Czachorowski napisał/a komentarz do Wykłady w stylu programów popularnonaukowych?
Zawsze najważniejszym jest mieć coś do powiedzenia. Interesującego, ważnego, wartościowego. Dobrze j...
Jak widzę, odniósł się Pan do mojego komentarza, więc odpowiem.Programy B. Wołoszańskiego były różne...
Pani Anno, to co zamierzam napisać dotyczy zarówno psychologów szkolnych jak i pedagogów. I jedni i...
Drodzy Państwo, czy głupotę można nazywać po imieniu? Czy głupota ministra jest głupotą szkodliwą? C...
Jak się zadaje pytanie całej klasie to nie odpowiadają nieśmiali. Te rady są ok tylko dla tych, któr...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie