fot. Fotolia.com

Czemu tak mało wiemy o polskich szkołach, które wyprzedzają swoją epokę, w których postępowe zmiany nie są dopiero oczekiwane lecz zachodzą od lat? Być może przyczyną naszej niewiedzy jest fakt, że placówki te czynią to na własną rękę i w zgodzie z własnymi potrzebami. Szkoły te nie wypełniają biernie dyrektyw kolejnych ministrów i nie konsumują milionowych dotacji. Jak reformować edukację zaczynając od swojej szkoły? Zapytałem o to Andrzeja Nizielskiego dyrektora Zespołu Szkół Społecznego Towarzystwa Oświatowego w Raciążu.

fot. domena publiczna - Pixabay.com

Haker (ang. hacker) to w powszechnej świadomości synonim przestępcy, cyberterrorysty, włamywacza komputerowego i twórcy wirusów oraz innego złośliwego oprogramowania. Jak bardzo różni się ten utarty wizerunek od etosu prawdziwego hakera? Kim jest osoba identyfikująca się z tym określeniem? Jaka jest różnica pomiędzy hakerem a crackrerem? Co łączy hakera i edukację? Odpowiedzi na te pytania szukam podczas rozmowy z hakerem Adamem Jurkiewiczem.

fot. Vulcan

Pomoc czy udręka - o tym, jak naprawdę funkcjonują dzienniki elektroniczne w życiu szkoły, uczniów i rodziców rozmawiamy z Barbarą Basińską, konsultantem ds. kształcenia specjalnego i terapii pedagogicznej.

domena publiczna

Szkoły wolnościowe, demokratyczne, alternatywne przyciągają uwagę rodziców i uczniów swą odmiennością. Zdecydowanie różnią się od powszechnej szkoły, w której wszystko jest poukładane, zaplanowane, przetestowane, poddane rozmaitym ocenom i egzaminom. Ale czy to oznacza, że tam uczniowie niczego się nie uczą? Posłuchajmy rozmowy na antenie TOK FM Aleksandry Pezdy z Dominiką Hofman-Kozłowską z Uniwersytetu Śląskiego.

fot. CC-BY-SA Rex Pe

We współczesnym świecie również edukacja podlega procesom globalizacyjnym. Warto śledzić, co dzieje się w szkołach w innych krajach, na innych kontynentach i wyciągać wnioski pod kątem własnej pracy. Prezentujemy dziś ciekawe spojrzenie na edukację z perspektywy chińskiej. "Każde dziecko rodzi się twórcze. Zamiast tłumić tę cechę, trzeba ją pielęgnować" – mówi prof. Yong Zhao w rozmowie z Janem Gmurczykiem z Instytutu Obywatelskiego.

fot. Fotolia.com

Prawdopodobnie wielu rodziców i uczniów odpowie na to pytanie: tak. Ale z drugiej strony praktycznie w każdej szkole pracuje przynajmniej jeden nauczyciel, który stara się uczyć nieszablonowo, rozwija w uczniach ciekawość świata, daje im pewną wolność poszukiwań, kształci ich odpowiedzialność za własne kształcenie. Jak zatem jest z tą kreatywnością? Na rozpoczęcie Nowego Roku możemy polecić ciekawą i wielowątkową rozmowę Aleksandry Pezdy z prof. Lechem Mankiewiczem w radiu TOK FM.

fot. gra DimensionM

Wykorzystanie elementów gier na zajęciach szkolnych przynosi wiele pozytywnych rezultatów. O tym, jak zamienić zwyczajną lekcję w emocjonującą grę, rozmawiamy z Anitą Dzik, nauczycielką matematyki i informatyki w Zespole Szkół Integracyjnych nr 1 w Katowicach.

Więcej artykułów…

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Magda napisał/a komentarz do STEAM w praktyce w szkole ponadpodstawowej
Takie metody to się stosowało na zajęciach ZPT i cały czas stosuje się przy nauce zawodu.
Nauczyciel napisał/a komentarz do „Sieciaki” i niebezpieczne kontakty online
Popieram takie inicjatywy. Trzeba edukować rodziców i dzieci, ale coraz ciężej uciec z sieci...
Jest koniec roku i chętnie dajemy się ponieść iluzji że od nowego roku szkolnego wszystko będzie lep...
Piotr napisał/a komentarz do EjAj z lodówki
Mam podobne przemyślenia, ciekawe czy to nadmuchana bańka ;)
W sprawie wf mam inna uwagę. Wf to przedmiot specyficzny. Nauczyciele wf nie pracują w domu, ich obo...
Bardzo ciekawe i trafne spostrzeżenia, widać dobre analityczne podejście i obiektywność. Warto, aby ...
Zaufanie uczniów i nauczycieli w szkole wymaga także zaufania władz do nauczycieli - czyli tworzenia...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie