Czy szkoła zabija kreatywność?

fot. Fotolia.com

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

Prawdopodobnie wielu rodziców i uczniów odpowie na to pytanie: tak. Ale z drugiej strony praktycznie w każdej szkole pracuje przynajmniej jeden nauczyciel, który stara się uczyć nieszablonowo, rozwija w uczniach ciekawość świata, daje im pewną wolność poszukiwań, kształci ich odpowiedzialność za własne kształcenie. Jak zatem jest z tą kreatywnością? Na rozpoczęcie Nowego Roku możemy polecić ciekawą i wielowątkową rozmowę Aleksandry Pezdy z prof. Lechem Mankiewiczem w radiu TOK FM.

Prawdopodobnie za kilka, kilkanaście lat zniknie wiele zawodów, które towarzyszyły cywilizacji człowieka przez kilkadziesiąt, kilka setek lat. Powinniśmy zatem przygotowywać młodzież do tego, aby sami potrafili sobie znaleźć w świecie odpłatne zajęcia, które pozwolą im przeżyć i rozwijać się. Szkoła musi zatem brać pod uwagę tę zmianę – uważa prof. Mankiewicz, dyrektor Centrum Fizyki Teoretycznej PAN oraz koordynator polskich zasobów Khan Academy.

Jeśli ktoś ma talent artystyczny czy sportowy, a jest słaby z matematyki, nie oznacza, że jest gorszy od innych. Szkoła powinna dać możliwość rozwijania talentów uczniów, indywidualizować nauczanie.

Duże znaczenie w rozwijaniu kreatywności mają też nowoczesne technologie, gdyż (właściwie używane) pozwalają lepiej dopasować proces uczenia do potrzeb ucznia. Do technologii i wykorzystania jej w uczeniu się prof. Mankiewicz wielokrotnie w rozmowie powracał, m. in. w kontekście rządowego projektu e-podręczników (i ostatnich zawirowań z nim związanych), Khan Academy, kursach online w amerykańskim serwisie Coursera.

Zapraszamy do posłuchania ciekawej rozmowy o tym jak uczyć (się):

***

W imieniu redakcji Edunews.pl, na Nowy 2015 Rok życzymy, aby w Waszych szkołach / szkołach Waszych dzieci / wnuków, kreatywności nigdy nie zabrakło. Wszystkiego dobrego!

(Notka o autorze: Marcin Polak jest twórcą i redaktorem naczelnym Edunews.pl, zajmuje się edukacją i komunikacją społeczną, realizując projekty społeczne i komercyjne o zasięgu ogólnopolskim i międzynarodowym. Jest również członkiem grupy Superbelfrzy RP).

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

A może chodzi o to, aby introwertycy uczyli się udziału w dyskusji.
Jacek napisał/a komentarz do Wyzwanie dla prawnika...
Janusz Korczak powiedział „nie ma dzieci, są ludzie”. I to jest prawda. Przecież każdy dorosły kiedy...
Obawiam się, że to może się często zmienić w atak 2:1 lub 3:1 - kiedy rodzice wezmą stronę dziecka (...
To się nazywa "zimny telefon" - metoda marketingowa polegająca na dzwonieniu do losowych ludzi, nie ...
Gość napisał/a komentarz do Oceniajmy rzadziej!
Przeczytałam z dużym zainteresowaniem. Dziękuję za ten artykuł.
Ppp napisał/a komentarz do Oceniajmy rzadziej!
Terada i Merill mają CAŁKOWITĄ rację. Jak ktoś chce i może - nauczy się i bez oceniania. Jeśli ktoś ...
Marcin Zaród napisał/a komentarz do Szkolna klasa - dobre miejsce do współpracy
Mój syn będąc w liceum w klasie mat-info-fiz prosił z kolegami o ustawienie takich tablic na korytar...
Marcin Polak napisał/a komentarz do Szkolna klasa - dobre miejsce do współpracy
Świetny przykład, że każdą przestrzeń klasy da się łatwo zreorganizować, aby pobudzić aktywne uczeni...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie