Czy szkoła zabija kreatywność?

fot. Fotolia.com

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

Prawdopodobnie wielu rodziców i uczniów odpowie na to pytanie: tak. Ale z drugiej strony praktycznie w każdej szkole pracuje przynajmniej jeden nauczyciel, który stara się uczyć nieszablonowo, rozwija w uczniach ciekawość świata, daje im pewną wolność poszukiwań, kształci ich odpowiedzialność za własne kształcenie. Jak zatem jest z tą kreatywnością? Na rozpoczęcie Nowego Roku możemy polecić ciekawą i wielowątkową rozmowę Aleksandry Pezdy z prof. Lechem Mankiewiczem w radiu TOK FM.

Prawdopodobnie za kilka, kilkanaście lat zniknie wiele zawodów, które towarzyszyły cywilizacji człowieka przez kilkadziesiąt, kilka setek lat. Powinniśmy zatem przygotowywać młodzież do tego, aby sami potrafili sobie znaleźć w świecie odpłatne zajęcia, które pozwolą im przeżyć i rozwijać się. Szkoła musi zatem brać pod uwagę tę zmianę – uważa prof. Mankiewicz, dyrektor Centrum Fizyki Teoretycznej PAN oraz koordynator polskich zasobów Khan Academy.

Jeśli ktoś ma talent artystyczny czy sportowy, a jest słaby z matematyki, nie oznacza, że jest gorszy od innych. Szkoła powinna dać możliwość rozwijania talentów uczniów, indywidualizować nauczanie.

Duże znaczenie w rozwijaniu kreatywności mają też nowoczesne technologie, gdyż (właściwie używane) pozwalają lepiej dopasować proces uczenia do potrzeb ucznia. Do technologii i wykorzystania jej w uczeniu się prof. Mankiewicz wielokrotnie w rozmowie powracał, m. in. w kontekście rządowego projektu e-podręczników (i ostatnich zawirowań z nim związanych), Khan Academy, kursach online w amerykańskim serwisie Coursera.

Zapraszamy do posłuchania ciekawej rozmowy o tym jak uczyć (się):

***

W imieniu redakcji Edunews.pl, na Nowy 2015 Rok życzymy, aby w Waszych szkołach / szkołach Waszych dzieci / wnuków, kreatywności nigdy nie zabrakło. Wszystkiego dobrego!

(Notka o autorze: Marcin Polak jest twórcą i redaktorem naczelnym Edunews.pl, zajmuje się edukacją i komunikacją społeczną, realizując projekty społeczne i komercyjne o zasięgu ogólnopolskim i międzynarodowym. Jest również członkiem grupy Superbelfrzy RP).

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Przerażająca wizja. Z jednej strony trzeba gonić za technologią która rozwija świat, z drugiej stron...
Stanisław Czachorowski napisał/a komentarz do Wykład w czasach postpiśmienności, czyli szukanie drogi we mgle
Tak, najważniejszy jest tok rozumowania, opowieść o wiedzy i dochodzeniu do wniosków, odkryć. To się...
Wykładam matematykę i staram się postępować na przekór pewnego określenia czym jest wykład: to trans...
Stanisław Czachorowski napisał/a komentarz do Wykłady w stylu programów popularnonaukowych?
Zawsze najważniejszym jest mieć coś do powiedzenia. Interesującego, ważnego, wartościowego. Dobrze j...
Jak widzę, odniósł się Pan do mojego komentarza, więc odpowiem.Programy B. Wołoszańskiego były różne...
Pani Anno, to co zamierzam napisać dotyczy zarówno psychologów szkolnych jak i pedagogów. I jedni i...
Drodzy Państwo, czy głupotę można nazywać po imieniu? Czy głupota ministra jest głupotą szkodliwą? C...
Jak się zadaje pytanie całej klasie to nie odpowiadają nieśmiali. Te rady są ok tylko dla tych, któr...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie