E-dziennik - pomoc czy udręka?

fot. Vulcan

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

Pomoc czy udręka - o tym, jak naprawdę funkcjonują dzienniki elektroniczne w życiu szkoły, uczniów i rodziców rozmawiamy z Barbarą Basińską, konsultantem ds. kształcenia specjalnego i terapii pedagogicznej.

Red.: Czy prowadzenie e-dziennika, w porównaniu z tradycyjnym, papierowym wiąże się z jakimiś trudnościami dla nauczycieli?

Barbara Basińska: Zdecydowana większość – a w czasie licznych szkoleń i kursów rozmawiałam z ponad setką nauczycieli – przyznaje, że dziennik elektroniczny jest niezwykle wygodnym narzędziem. Więcej pracy mają nauczyciele tylko w tych szkołach, które znajdują się w okresie „przejściowym”, tzn. funkcjonują w nich dzienniki – tradycyjny i elektroniczny. Jednak wszyscy, również ci, uzupełniający dwa dzienniki, przyznają, że po przyzwyczajeniu się do e-dziennika nie zamieniliby go na papierowy.

E-dziennik Uczniowie Optivum NET+ (UONET+) firmy VULCAN – strona startowa

Rys. 1. Przykład - E-dziennik Uczniowie Optivum NET+ (UONET+) firmy VULCAN – strona startowa.
Nauczyciel od razu po zalogowaniu otrzymuje najważniejsze informacje m.in. na temat zastępstw czy swoich wychowanków, dzięki czemu nie traci czasu na ich wyszukiwanie.

Red.: Czy funkcje, jakie oferuje e-dziennik mogą ułatwić pracę nauczyciela?

Barbara Basińska: Jak już wspomniałam, dziennik elektroniczny jest po prostu wygodny – chociażby z tego powodu, że fizycznie nie trzeba go nosić pod pachą, nauczyciele nie potrzebują szafek na dzienniki. A jego funkcje? Oczywiście dzięki nim można bardzo zaoszczędzić czas – nauczyciele mają przecież możliwość generowania zestawień klasowych, miesięcznych. To bardzo usprawnia pracę!

Red.: Dziennik elektroniczny miał być narzędziem komunikacji między rodzicami a szkołą, prawie 40% dyrektorów szkół przyznaje, że głównym celem wprowadzenia e-dziennika było usprawnienie komunikacji na linii szkoła-rodzice. Czy tak jest w rzeczywistości?

Barbara Basińska: Przy wprowadzaniu e-dziennika mogły pojawić się pewne obawy, że mając możliwość wglądu do dziennika w każdej chwili rodzice przestaną przychodzić do szkoły. A wcale tak nie jest. Zdarza się, że niektórzy rodzice rzadziej przychodzą do szkoły, ale za to ujawniają się ci, którzy w ogóle w niej nie bywali, za pomocą dziennika często zaczynają się komunikować ci z rodziców, na którym nauczycielom bardzo zależy – chociażby wykorzystując moduł wiadomości do nauczyciela czy wychowawcy. To jest spore osiągnięcie i to cieszy nauczycieli. Z kolei rodzice podkreślają często, że dzięki e-dziennikowi mają niemal na bieżąco informacje na temat swojego dziecka, ale też doskonale wiedzą, co się dzieje w szkole.

Komunikacja szkoła-rodzic w dzienniku elektronicznym UONET+

Rys. 2. Przykład - Komunikacja szkoła-rodzic w dzienniku elektronicznym UONET+
Budowanie pozytywnych relacji między szkołą a rodzicami stanowi jeden z najważniejszych elementów w procesie wychowania i edukacji dziecka. Możliwość korespondencji w znaczny sposób ułatwia i przyspiesza wymianę informacji na temat funkcjonowania ucznia w szkole.

Red.: Czy w takim razie dziennik elektroniczny jest dla dzieci narzędziem kontroli czy raczej może być czymś, co je motywuje?

Barbara Basińska: W ogromnej mierze zależy to od rodziców. Może zdarzyć się tak, że pojawi się nadkontrola i wtedy dziennik jest dla dziecka straszakiem. A oczywiście nie powinno tak być! Ale jeśli dziecko czuje, że edukacja, wiedza są w rodzinie ważne, to wówczas informacje czerpane z dziennika są motywujące. Ocena kształtująca, którą mogą stosować nauczyciele w dzienniku elektronicznym, uruchamia potencjalnie istotę nauczania, zachęca dziecko do pogłębiania wiedzy. Oczywiście ważna jest też możliwość komunikacji pomiędzy szkołą a rodzicami za pomocą wiadomości. I tu szczególnie zachęcałabym nauczycieli do tego, by koncentrowali się na wysyłaniu pozytywnych komunikatów, bo to one są najbardziej motywujące. Generalnie uważam, że dziennik elektroniczny jest świetnym narzędziem – trzeba go tylko mądrze używać…

Możliwość oceny opisowej w module Uczeń systemu UONET+ firmy VULCAN

Rys. 3. Przykład - Możliwość wpisania oceny opisowej w module Uczeń systemu UONET+ firmy VULCAN
Uczniowie na bieżąco mają dostęp do informacji zwrotnej o swojej pracy i osiągnięciach. Wyczerpujący komentarz pozwoli im poprawić niedociągnięcia i zmotywuje do dalszej pracy.

Red.: Dziękujemy za rozmowę.

Barbara Basińska: Dziękuję.

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Przerażająca wizja. Z jednej strony trzeba gonić za technologią która rozwija świat, z drugiej stron...
Stanisław Czachorowski napisał/a komentarz do Wykład w czasach postpiśmienności, czyli szukanie drogi we mgle
Tak, najważniejszy jest tok rozumowania, opowieść o wiedzy i dochodzeniu do wniosków, odkryć. To się...
Wykładam matematykę i staram się postępować na przekór pewnego określenia czym jest wykład: to trans...
Stanisław Czachorowski napisał/a komentarz do Wykłady w stylu programów popularnonaukowych?
Zawsze najważniejszym jest mieć coś do powiedzenia. Interesującego, ważnego, wartościowego. Dobrze j...
Jak widzę, odniósł się Pan do mojego komentarza, więc odpowiem.Programy B. Wołoszańskiego były różne...
Pani Anno, to co zamierzam napisać dotyczy zarówno psychologów szkolnych jak i pedagogów. I jedni i...
Drodzy Państwo, czy głupotę można nazywać po imieniu? Czy głupota ministra jest głupotą szkodliwą? C...
Jak się zadaje pytanie całej klasie to nie odpowiadają nieśmiali. Te rady są ok tylko dla tych, któr...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie