Sidebar

03
Cz, Lip

Rozmowy o szkole 2.0

fot. Fotolia.com

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

Podczas konferencji "Szkoła z klasą 2.0" zorganizowanej w Warszawie przez Centrum Edukacji Obywatelskiej i Gazetę Wyborczą rozmawialiśmy z prof. Maciejem M. Sysło z Uniwersytetu Wrocławskiego i Uniwersytetu Mikołaja Kopernika w Toruniu - na temat idei szkoły 2.0 jako pewnego kierunku rozwoju edukacji. Zapraszamy do wysłuchania podkastu.

Znacznik 2.0 przyjęto używać przy opisywaniu zmiany, która nastąpiła w ostatniej dekadzie (ok. 2004 Tim O’Reilly upowszechnił termin Web 2.0) po pojawieniu się społecznościowego internetu, w którym przestaliśmy być – jako użytkownicy sieci – jedynie biorcami treści w nim publikowanych. Pojawienie się narzędzi umożliwiających współuczestnictwo w kształtowaniu zasobów sieci wyzwoliło niespotykaną aktywność internautów, wskutek czego nastąpił i ciągle następuje dynamiczny przyrost ilości informacji dostępnej w sieci. Każdy z nas może być nie tylko czytelnikiem, ale i autorem treści, które będą mogli czytać i komentować inni internauci.

Analogicznie możemy – choć jak widać ze sporym opóźnieniem – mówić o idei szkoły 2.0, która wyzwoli większą aktywność i kreatywność uczestników szkoły: przede wszystkim uczniów, ale i nauczycieli, z pożytkiem dla rozwoju tak osobistego, jak i całego systemu oświaty. Idea ta w zasadzie na całym świecie, we wszystkich narodowych systemach edukacji, znajduje się jeszcze w powijakach, choć niektóre kraje są bardziej zaawansowane w tej istotnej przebudowie i unowocześnianiu szkolnictwa (np. Korea Płdn., Wielka Brytania, Singapur, Stany Zjednoczone). Inicjatywy budowy szkoły 2.0 pojawiają się także w Polsce, czego dowodem są projekty realizowane m.in. przez CEO czy koalicję podmiotów na Dolnym Śląsku (Dolnośląska e-Szkoła).

Warte podkreślenia jest to, że sama idea Szkoły 2.0 nie stoi w opozycji do idei szkoły jako takiej. Możemy mówić o przejściu na wyższy etap rozwoju szkoły – o szerszym włączeniu technologii informacyjnej w proces nauczania poprzez wykorzystanie nowoczesnych rozwiązań technicznych, odpowiednie przygotowanie nauczycieli, oraz utworzenie elektronicznych platform uczenia się. To, czego nam w Polsce brakuje, to systemowego podejścia do tak istotnej zmiany w szkole – Ministerstwo Edukacji Narodowej w zasadzie milczy w temacie tak istotnych zmian w nauczaniu i uczeniu się. Posłuchajmy rozmowy z prof. Maciejem M. Sysło, który od wielu lat zaangażowany jest w prace nad modernizacją polskiej szkoły:

{mp3}msyslo_szkola20{/mp3}

 

Motyw muzyczny wykorzystywany w podkastach Edunews.pl pochodzi z płyty Nine Inch Nails pt. Ghosts I-IV: utwór 3-Ghosts I, dostępny na licencji Creative Commons BY-NC-SA 3.0 US

(Notka o autorze: Marcin Polak jest twórcą i redaktorem naczelnym Edunews.pl, zajmuje się edukacją i komunikacją społeczną, realizując projekty społeczne i komercyjne o zasięgu ogólnopolskim i międzynarodowym)

 

Komentarze (1)
This comment was minimized by the moderator on the site
No to ruszmy wreszcie z martwego punktu! Proponuję organizację pracy na lekcjach języka obcego zawodowego w technikum:
lekcja 1: omówienie zasad przygotowywania (ramy czasowe) i tematów indywidualnych do prezentacji w Power Point.
lekcja 2: strona...
No to ruszmy wreszcie z martwego punktu! Proponuję organizację pracy na lekcjach języka obcego zawodowego w technikum:
lekcja 1: omówienie zasad przygotowywania (ramy czasowe) i tematów indywidualnych do prezentacji w Power Point.
lekcja 2: strona internetowa "Wikipedia" w języku angielskim - omówienie zjawiska paradoksu wykluczenia informacyjnego w internecie.
lekcja 3: wykorzystanie słowników internetowych online.
lekcja 4: co to jest kolokacja? - wykorzystanie konkordanserów internetowych do przeglądania językowych korpusów.
lekcja 5: analiza możliwości wykorzystania urządzenia Google Translator w nauce języka obcego zawodowego - potencjalne niebezpieczeństwa biernego nadużywania.
lekcja 6: prezentacja możliwości stworzenia własnego testu językowego (dla siebie i dla klasy) za pomocą programu HotPotatoes.
lekcja 7: prezentacja programu Audacity do nagrywania dźwięku i tworzenia plików w formacie MP3 do prezentacji własnej.
lekcja 8: prezentacja możliwości wykorzystania generatora mowy.
lekcja 9: omówienie miniprojektów internetowych typu webquest - jak efektywnie korzystać z zasobów, konieczność weryfikacji napotkanej wiedzy pod kątem jej rzetelności i prawdziwości.
lekcja 10: prezentacja własna ucznia na lekcji - sprawiedliwe ocenienie wkładu pracy ucznia.
More
Jan Soliwoda
Nie ma tu jeszcze żadnych komentarzy
Skomentuj
Piszesz jako gość
×
Suggested Locations
Wpisz tekst z poniższego obrazka. Nie jest wyraźny?

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

A potem oburzenie harnasiów i halyn jak ktoś stwierdza że Polacy to debile. Wiecie że za granicą nie...
Anna napisał/a komentarz do Nauczyciele jako problem społeczny
Pani Sylwia ma marne pojęcie o pracy nauczycieli w świetlicy szkolnej...Miałam okazję, przez krótki ...
Sylwia napisał/a komentarz do Nauczyciele jako problem społeczny
Proszę wyjaśnić, w jaki sposób nauczyciel wspomagający przygotowuje się do zajęć. Przecie on po pros...
Taaa, a premier, z wielkim hałasem, przed kamerami otwiera "największą w Europie fabrykę amunicji". ...
Gdyby jeszcze Ministerstwo Edukacji chciało inwestować w takie rozwiązania, które z pewnością przyda...
Justyna napisał/a komentarz do Nauczyciele jako problem społeczny
... i co to za określenie "świetliczanka" :( To jest nauczyciel z takimi samymi kwalifikacjami jak P...
Justyna napisał/a komentarz do Nauczyciele jako problem społeczny
Całkowicie się z Panią nie zgadzam, że nauczyciel WSPÓŁORGANIZUJĄCY nie przygotowuje się do zajęć! Ł...
Eleonora napisał/a komentarz do Nauczyciele jako problem społeczny
Poniosły emocje tego dyrektora i nie ma prawa wygadywać takich bzdur: (cyt) "trwają w niekoniecznie ...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie