Łatwo zrobić pierwszy krok ku zmianie

fot. Fotolia.com

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

Dlaczego szkoła musi się zmienić? Jaką metodykę nauczania należy przyjąć, aby poprawić jakość kształcenia? Podczas seminarium Instytutu Badań nad Gospodarką Rynkową „Przyszłość pomorskiej edukacji – scenariusze rozwoju“, zapytaliśmy dr Marzenę Żylińską z Nauczycielskiego Kolegium Języków Obcych w Toruniu, jakie zmiany są najpilniejsze w nauczaniu szkolnym.

Potrzebujemy szkoły która będzie proinnowacyjna, która będzie kształcić i kształtować osoby aktywne, umiejące podejmować decyzje i brać odpowiedzialność za działania. Takich osób dziś polska szkoła nie kształci. Nauczycielowi łatwiej jest skorzystać z istniejących scenariuszy zajęć, podręczników, które mają ułożoną strukturę i dopasowane zadania do każdego elementu, niż postawić na żywioł i zacząć pracować z uczniami metodą webquestu.

Dr Żylińska przekonuje, że pierwszy krok do zmiany może być stosunkowo łatwy i nie wymaga specjalnego przygotowania nauczyciela. Podaje przykład z pracy ze swoimi studentami, którym daje zadanie, aby w pracy z uczniami zamieniali role. Uczniowie są przyzwyczajeni do tego, że na co dzień występują w wielu rolach, są aktywni, czegoś się od nich oczekuje. Dla nich czas spędzony w szkole, gdy muszą być głównie biernym odbiorcą, to sytuacja demotywująca do nauki.

Obecny system edukacji niczego nikomu nie ułatwia, ale jeśli chcemy coś zmienić, musimy zacząć to robić – uważa dr Żylińska. Posłuchajmy podkastu:

{mp3}mzylinska{/mp3}

 

Motyw muzyczny wykorzystywany w podkastach Edunews.pl pochodzi z płyty Nine Inch Nails pt. Ghosts I-IV: utwór 3-Ghosts I, dostępny na licencji Creative Commons BY-NC-SA 3.0 US

(Notka o autorze: Marcin Polak jest twórcą i redaktorem naczelnym Edunews.pl, zajmuje się edukacją i komunikacją społeczną, realizując projekty społeczne i komercyjne o zasięgu ogólnopolskim i międzynarodowym)

 

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Przerażająca wizja. Z jednej strony trzeba gonić za technologią która rozwija świat, z drugiej stron...
Stanisław Czachorowski napisał/a komentarz do Wykład w czasach postpiśmienności, czyli szukanie drogi we mgle
Tak, najważniejszy jest tok rozumowania, opowieść o wiedzy i dochodzeniu do wniosków, odkryć. To się...
Wykładam matematykę i staram się postępować na przekór pewnego określenia czym jest wykład: to trans...
Stanisław Czachorowski napisał/a komentarz do Wykłady w stylu programów popularnonaukowych?
Zawsze najważniejszym jest mieć coś do powiedzenia. Interesującego, ważnego, wartościowego. Dobrze j...
Jak widzę, odniósł się Pan do mojego komentarza, więc odpowiem.Programy B. Wołoszańskiego były różne...
Pani Anno, to co zamierzam napisać dotyczy zarówno psychologów szkolnych jak i pedagogów. I jedni i...
Drodzy Państwo, czy głupotę można nazywać po imieniu? Czy głupota ministra jest głupotą szkodliwą? C...
Jak się zadaje pytanie całej klasie to nie odpowiadają nieśmiali. Te rady są ok tylko dla tych, któr...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie