Dzieci z Ukrainy trafią do zmęczonej szkoły?

fot. Fotolia.com

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

Mimo weta prezydenta w sprawie ustawy „lex Czarnek”, w oświacie niepublicznej nie przybyło optymistów. Do tradycyjnych obaw o kondycję szkół dołączyły kolejne, związane z migracją i rosnącymi kosztami utrzymania placówek. Na znaczeniu straciły z kolei wyzwania związane z pandemią. Na początku marca nastroje dyrektorów szkół niepublicznych zbadało Społeczne Towarzystwo Oświatowe (STO). Była to już trzecia edycja „Barometru Edukacji Niepublicznej”.

STO zapytało dyrektorów szkół niepublicznych o ocenę sytuacji w oświacie. Podobnie jak w przypadku dwóch poprzednich edycji, zdaniem większości ankietowanych jest ona raczej zła lub zdecydowanie zła – takich odpowiedzi udzieliło w sumie 62,3% respondentów. Tylko 9,2% pytanych dyrektorów jest przeciwnego zdania. Dyrektorzy, którzy krytycznie wypowiadają się o kondycji polskiej oświaty, narzekają nie tylko na biurokratyzację, niedofinansowanie szkół czy przeładowane podstawy programowe, ale także na brak systemowego wsparcia psychologicznego dla uczniów i nauczycieli.

Wartość Indeksu Optymizmu wyniosła tym razem 3,8. Tylko taki odsetek respondentów oczekuje poprawy sytuacji w kolejnych miesiącach. Nieco ponad połowa ankietowanych (51,6%) jest z kolei zdania, że czekają nas dalsze zmiany na gorsze. Badani uważają, że problemy pogłębią się m.in. z powodu wojny w Ukrainie oraz znaczącego wzrostu cen – migracja przełoży się na większe oczekiwania wobec nauczycieli zmęczonych pandemią, a skutkiem rosnących cen będzie wzrost kosztów utrzymania placówek.

Polska oświata funkcjonuje od dwóch w trudnych, pandemicznych warunkach. Tymczasem wsparcie udzielane placówkom przez władze oświatowe było i nadal jest znikome – przez długi czas to dyrektorzy szkół musieli podejmować najtrudniejsze decyzje, nie znajdując oparcia w przepisach wydawanych przez resort edukacji – przypomina Zygmunt Puchalski, Prezes Społecznego Towarzystwa Oświatowego. – Dodatkowo, ministerstwo potęgowało chaos i obawy, forsując przepisy, które w bezprecedensowy sposób wzmacniały pozycję kuratorów oświaty. Realne problemy, takie jak braki kadrowe, zła kondycja psychiczna uczniów i przemęczenie nauczycieli, pozostały nierozwiązane. Ta zmęczona pandemią szkoła, pozbawiona wsparcia władz oświatowych, musi się dzisiaj zmierzyć z konsekwencjami wojny w Ukrainie. Trudno się dziwić, że dyrektorzy nie widzą przyszłości oświaty w kolorowych barwach – ocenia.

Gotowi na skutki wojny?

Większość dyrektorów ocenia sytuację swoich szkół jako raczej dobrą (49,2%) lub zdecydowanie dobrą (9,2%), a trzech na dziesięciu ankietowanych uważa, że nie jest ona ani dobra ani zła. 40,8% respondentów jest ponadto zdania, że położenie ich szkół nie uległo zmianie w ciągu ostatniego roku. Odsetek ankietowanych, którzy zaobserwowali w tym czasie poprawę lub pogorszenie sytuacji jest zbliżony (odpowiednio 32,3% i 26,9%).

Dyrektorzy są z kolei podzieleni w ocenie tego, czy ich szkoły są gotowe na wyzwania będące następstwem wojny w Ukrainie. Twierdząco na tak postawione pytanie odpowiedziało 40% ankietowanych, odpowiedzi przeczącej udzieliło 44,7% badanych dyrektorów. Jako potencjalne problemy wskazywane są ograniczenia finansowe, przestrzenne i sprzętowe, braki kadrowe (niedostateczna liczba nauczycieli znających język ukraiński lub rosyjski i przygotowanych do nauczania języka polskiego jako obcego) oraz niedostateczne wsparcie władz oświatowych. Wielu respondentów podkreśla zarazem chęć pomagania i zwraca uwagę na dużą mobilizację społeczności szkolnych.

Znikająca pandemia

STO zapytało także dyrektorów szkół niepublicznych o główne wyzwania, z jakimi mierzą się w pracy zawodowej. Podobnie jak w przypadku dwóch poprzednich edycji badania, największy odsetek respondentów (66,9%) wskazywał na potrzebę zadbania o stabilną sytuację kadrową szkoły. Bardzo istotne jest nadal zapewnienie uczniom odpowiedniego wsparcia psychologiczno-pedagogicznego (60%) oraz zadbanie o dobrostan psychofizyczny nauczycieli (40%). Taki sam odsetek ankietowanych zalicza do grona swoich priorytetów przygotowanie szkoły na wyzwania wynikające z wojny w Ukrainie. Reagowanie na zmiany w prawie, mające wpływ na pracę szkoły oraz skuteczna komunikacja z rodzicami uczniów to z kolei kluczowe wyzwania dla odpowiednio 31,5% i 20% respondentów.

W porównaniu z poprzednimi edycjami badania, na znaczeniu wyraźnie straciły wyzwania związane z pandemią. Zapewnienie stabilnego funkcjonowania szkoły w zmieniającej się sytuacji epidemicznej, zaliczone do kluczowych wyzwań przez 39% dyrektorów w poprzedniej edycji badania, zostało tym razem wskazane jedynie przez 8,5% ankietowanych.

Badanie pt. „Barometr Edukacji Niepublicznej” zostało zrealizowane metodą CAWI w dniach 8-11 marca 2022 r. W ankiecie skierowanej do dyrektorów szkół niepublicznych wzięło udział 130 dyrektorów, reprezentujących niepubliczne szkoły podstawowe, ponadpodstawowe i artystyczne.

 

(Źródło: STO)

 

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Ppp napisał/a komentarz do Jak książeczki uczą rozmawiać?
Mama opowiadała mi, że zacząłem mówić bardzo późno, ale jak już zacząłem - od razu pełnymi zdaniami,...
Przerażająca wizja. Z jednej strony trzeba gonić za technologią która rozwija świat, z drugiej stron...
Stanisław Czachorowski napisał/a komentarz do Wykład w czasach postpiśmienności, czyli szukanie drogi we mgle
Tak, najważniejszy jest tok rozumowania, opowieść o wiedzy i dochodzeniu do wniosków, odkryć. To się...
Wykładam matematykę i staram się postępować na przekór pewnego określenia czym jest wykład: to trans...
Stanisław Czachorowski napisał/a komentarz do Wykłady w stylu programów popularnonaukowych?
Zawsze najważniejszym jest mieć coś do powiedzenia. Interesującego, ważnego, wartościowego. Dobrze j...
Jak widzę, odniósł się Pan do mojego komentarza, więc odpowiem.Programy B. Wołoszańskiego były różne...
Pani Anno, to co zamierzam napisać dotyczy zarówno psychologów szkolnych jak i pedagogów. I jedni i...
Drodzy Państwo, czy głupotę można nazywać po imieniu? Czy głupota ministra jest głupotą szkodliwą? C...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie