Jak ograniczyć ocenianie stopniami w szkole?

fot. Fotolia.com

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

Zamiast oceniania stopniami – promujmy dialog, który pomaga uczniowi się uczyć. Poniżej przedstawię kilkanaście wskazówek dla nauczyciela – prowadzących do ograniczenia oceniania stopniami.

1. Musimy zmienić dyskusję o stopniach na dyskusję o uczeniu się w szkole.

2. Zachęcaj uczniów do zamiany pytania: „Co dostałem?” na pytanie: „Czego się nauczyłem?”.

3. Zamiast wystawiania ocen (stopniami lub innymi znakami), przekaż uczniowi informację zwrotną o jego pracy.

4. Jeśli uczeń otrzymuje stopień jako ocenę, traci motywację do dalszej nauki. Przekazuj uczniom wartościową, konkretną informację zwrotną, która pomoże im się rozwijać.

5. Zaangażuj uczniów w proces uczenia się

6. Uczniowie uczą się efektywniej, gdy wiedzą, jakie są w stosunku do nich oczekiwania. Przekazuj uczniom kryteria sukcesu do pracy i zadbaj o to, aby byli świadomi, że stopniowo zdobywają wymaganą wiedzę.

7. Organizuj podczas lekcji rozmowy między uczniami i nawiązuj dialog z uczniami.

8. Pozwól uczniom na samodzielność, nie podawaj gotowych odpowiedzi, daj im samym dojść do rozwiązania.

9. Pozwól uczniom na samodzielne planowanie i prowadzenie swojego procesu uczenia się.

10. Pozwól uczniom wybierać. Ustalaj z nimi kryteria sukcesu ,dopuszczaj samodzielny wybór drogi uczenia się.

11. Dawaj uczniom w trakcie uczenia się informację zwrotną o ich pracy. Rób stop klatki, aby przekazać uczniom na bieżąco opinię o ich pracy.

12. Ucz uczniów przekazywania sobie wzajemnie informacji zwrotnej w formie oceny koleżeńskiej.

13. Dzięki ocenie koleżeńskiej uczniowie wzajemnie sobie pomagają w uczeniu się, ale również łatwiej odnajdują zagadnienia, nad którymi powinni sami jeszcze popracować.

14. Stosuj OK zeszyt, aby uczniowie sami mogli śledzić swoje postępy.

15. Ogranicz oceny stopniami na rzecz śledzenia przez ucznia własnego rozwoju widocznego w OK zeszycie.

16. Ucz uczniów samooceny, czyli formułowania opinii o swojej własnej pracy.

17. Samoocena jest najwartościowszą formą oceniania. Wpływa na odpowiedzialność uczniów za własny proces uczenia się. Stosuj ją jak najczęściej.

 

Notka o autorce: Danuta Sterna – była nauczycielka matematyki i dyrektorka szkoły, ekspertka merytoryczna w programie Szkoła Ucząca Się (SUS) (prowadzonym przez CEO i PAFW), autorka książek i publikacji dla nauczycieli, propaguje ocenianie kształtujące w polskich szkołach. Niniejszy wpis pochodzi z jej bloga w partnerskiej platformie Edunews.pl – www.osswiata.pl.

 

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Ppp napisał/a komentarz do Jak książeczki uczą rozmawiać?
Mama opowiadała mi, że zacząłem mówić bardzo późno, ale jak już zacząłem - od razu pełnymi zdaniami,...
Przerażająca wizja. Z jednej strony trzeba gonić za technologią która rozwija świat, z drugiej stron...
Stanisław Czachorowski napisał/a komentarz do Wykład w czasach postpiśmienności, czyli szukanie drogi we mgle
Tak, najważniejszy jest tok rozumowania, opowieść o wiedzy i dochodzeniu do wniosków, odkryć. To się...
Wykładam matematykę i staram się postępować na przekór pewnego określenia czym jest wykład: to trans...
Stanisław Czachorowski napisał/a komentarz do Wykłady w stylu programów popularnonaukowych?
Zawsze najważniejszym jest mieć coś do powiedzenia. Interesującego, ważnego, wartościowego. Dobrze j...
Jak widzę, odniósł się Pan do mojego komentarza, więc odpowiem.Programy B. Wołoszańskiego były różne...
Pani Anno, to co zamierzam napisać dotyczy zarówno psychologów szkolnych jak i pedagogów. I jedni i...
Drodzy Państwo, czy głupotę można nazywać po imieniu? Czy głupota ministra jest głupotą szkodliwą? C...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie