Edukacja dzisiaj – możliwości i wyzwania

fot. Oktawia Gorzeńska

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

Doroczne spotkanie Szkół Microsoft Showcase (Microsoft EduDays 2019 w Tallinie) rozpoczęło się od inspirującego wystąpienia wiceprezydenta Microsoftu Anthony’ego Salcito – “Empowering Students to Achieve More” (o wzmacnianiu uczniów, by mogli osiągać więcej). Oto kilka najważniejszych myśli – refleksji z dzisiejszego wystąpienia, pokazujących, w którym miejscu jesteśmy, jakie wyzwania i możliwości niesie rzeczywistość.

W czasach postępującej cyfryzacji bardziej potrzebne są ludzkie umiejętności (human skills) – np. kreatywność, pasja, współpraca.

Dziś nie liczy się to, co wiemy, ale to, w jaki sposób potrafimy wykorzystać swoją wiedzę.

Zmiana rozpoczyna się w klasie, dlatego potrzebujemy wysokiej jakości edukacji, którą zagwarantować mogą nauczyciele. Technologia może pomóc pedagogom, nie zastąpi ważnego ludzkiego wymiaru procesu uczenia się.

Zmiana rozpoczyna się od świadomych liderów.

Dajmy uczniom głos! Niech pytają, pytają, pytają!

Zadajmy sobie pytanie – czy mamy instutucję, która uczy czy społeczność uczącą się?

Kluczowa jest zmiana kultury pracy – języka komunikacji, myślenia i działania:

1. Szanuj przeszłość, zdefiniuj przyszłość!
2. Działaj – prosto, ale strategicznie!
3. Nie możesz udawać/oszukiwać!
4. Zdefiniuj cel oparty na jasnej misji działania!
5. Wdrażaj symboliczne – małe i wielkie zmiany!
6. Zdefiniuj, kim jesteś!
7. Komunikuj, komunikuj, komunikuj!
8. Wykorzystaj technologię, by wspomóc zmianę!
9. Nabierz wiatru w żagle i działaj!

 

Notka o autorce: Oktawia Gorzeńska jest twórczynią Microsoft Flagship School (Zespół Szkół Ogólnokształcących nr 8 w Gdyni) oraz szefową działu edukacji w Photon Entertainment Sp. z o.o. w Białymstoku. Jest absolwentką Leadership Academy for Poland oraz członkinią dwóch globalnych sieci - The Learnlife oraz Microsoft Innovator Educator Experts. Prowadzi własnego bloga edukacja-rozwój-zmiana.

 

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Ppp napisał/a komentarz do Jak książeczki uczą rozmawiać?
Mama opowiadała mi, że zacząłem mówić bardzo późno, ale jak już zacząłem - od razu pełnymi zdaniami,...
Przerażająca wizja. Z jednej strony trzeba gonić za technologią która rozwija świat, z drugiej stron...
Stanisław Czachorowski napisał/a komentarz do Wykład w czasach postpiśmienności, czyli szukanie drogi we mgle
Tak, najważniejszy jest tok rozumowania, opowieść o wiedzy i dochodzeniu do wniosków, odkryć. To się...
Wykładam matematykę i staram się postępować na przekór pewnego określenia czym jest wykład: to trans...
Stanisław Czachorowski napisał/a komentarz do Wykłady w stylu programów popularnonaukowych?
Zawsze najważniejszym jest mieć coś do powiedzenia. Interesującego, ważnego, wartościowego. Dobrze j...
Jak widzę, odniósł się Pan do mojego komentarza, więc odpowiem.Programy B. Wołoszańskiego były różne...
Pani Anno, to co zamierzam napisać dotyczy zarówno psychologów szkolnych jak i pedagogów. I jedni i...
Drodzy Państwo, czy głupotę można nazywać po imieniu? Czy głupota ministra jest głupotą szkodliwą? C...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie