Edukacja dzisiaj – możliwości i wyzwania

fot. Oktawia Gorzeńska

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

Doroczne spotkanie Szkół Microsoft Showcase (Microsoft EduDays 2019 w Tallinie) rozpoczęło się od inspirującego wystąpienia wiceprezydenta Microsoftu Anthony’ego Salcito – “Empowering Students to Achieve More” (o wzmacnianiu uczniów, by mogli osiągać więcej). Oto kilka najważniejszych myśli – refleksji z dzisiejszego wystąpienia, pokazujących, w którym miejscu jesteśmy, jakie wyzwania i możliwości niesie rzeczywistość.

W czasach postępującej cyfryzacji bardziej potrzebne są ludzkie umiejętności (human skills) – np. kreatywność, pasja, współpraca.

Dziś nie liczy się to, co wiemy, ale to, w jaki sposób potrafimy wykorzystać swoją wiedzę.

Zmiana rozpoczyna się w klasie, dlatego potrzebujemy wysokiej jakości edukacji, którą zagwarantować mogą nauczyciele. Technologia może pomóc pedagogom, nie zastąpi ważnego ludzkiego wymiaru procesu uczenia się.

Zmiana rozpoczyna się od świadomych liderów.

Dajmy uczniom głos! Niech pytają, pytają, pytają!

Zadajmy sobie pytanie – czy mamy instutucję, która uczy czy społeczność uczącą się?

Kluczowa jest zmiana kultury pracy – języka komunikacji, myślenia i działania:

1. Szanuj przeszłość, zdefiniuj przyszłość!
2. Działaj – prosto, ale strategicznie!
3. Nie możesz udawać/oszukiwać!
4. Zdefiniuj cel oparty na jasnej misji działania!
5. Wdrażaj symboliczne – małe i wielkie zmiany!
6. Zdefiniuj, kim jesteś!
7. Komunikuj, komunikuj, komunikuj!
8. Wykorzystaj technologię, by wspomóc zmianę!
9. Nabierz wiatru w żagle i działaj!

 

Notka o autorce: Oktawia Gorzeńska jest twórczynią Microsoft Flagship School (Zespół Szkół Ogólnokształcących nr 8 w Gdyni) oraz szefową działu edukacji w Photon Entertainment Sp. z o.o. w Białymstoku. Jest absolwentką Leadership Academy for Poland oraz członkinią dwóch globalnych sieci - The Learnlife oraz Microsoft Innovator Educator Experts. Prowadzi własnego bloga edukacja-rozwój-zmiana.

 

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Justyna napisał/a komentarz do Nauczyciele jako problem społeczny
... i co to za określenie "świetliczanka" :( To jest nauczyciel z takimi samymi kwalifikacjami jak P...
Justyna napisał/a komentarz do Nauczyciele jako problem społeczny
Całkowicie się z Panią nie zgadzam, że nauczyciel WSPÓŁORGANIZUJĄCY nie przygotowuje się do zajęć! Ł...
Eleonora napisał/a komentarz do Nauczyciele jako problem społeczny
Poniosły emocje tego dyrektora i nie ma prawa wygadywać takich bzdur: (cyt) "trwają w niekoniecznie ...
Jan napisał/a komentarz do Kłopoty ze szkolnym ocenianiem
Bardzo się cieszę że udało mi się dojść do, co prawda wtórnego, odkrycia które, o czym nie wiedziałe...
Jan napisał/a komentarz do Nauczyciele jako problem społeczny
Zróżnicowanie pensum - gdybyż to było takie proste! Nauczyciele coraz częściej będą mieli uprawnieni...
Sylwia napisał/a komentarz do Nauczyciele jako problem społeczny
Autor, jako dyrektor szkoły, musi wiedzieć, że problemem częściej jest nie przekraczanie 40-godzinne...
Jarosław Pytlak napisał/a komentarz do Kłopoty ze szkolnym ocenianiem
@Jan - no proszę, potwierdził Pan słuszność tego, co robimy w klasach 4-6 SP w szkole STO na Bemowie...
Ppp napisał/a komentarz do Sprawdzian 13+ i Domowe Zasady Ekranowe
Autorzy chyba nigdy nie byli dziećmi i nie wiedzą, jak może wyglądać egzekucja tych wskazań. Rozumie...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie