Sidebar

23
Śr, Lip

Komórki w szkole cd.

fot. Fotolia.com

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

Wraz z powrotem szkoły wrócą zapewne dyskusje na popularne tematy, w których od dawna poszukujemy idealnego rozwiązania w edukacji, ale wciąż nie możemy go znaleźć. Do takich zaliczam niekończącą się debatę o telefonach komórkowych w szkołach, w której biorą już chyba wszyscy, choć z najmniejszym udziałem tych teoretycznie najbardziej zainteresowanych, czyli samych uczniów. Debatę, w której populizm trzyma się bardzo mocno, a najgłośniejsza propozycją jest: zakazać, bo to samo zło. Czy uda się nam w końcu znaleźć racjonalne i dobre dla edukacji rozwiązanie? Paradoksalnie – problemem wcale nie jest sam telefon.

Przyznam szczerze, patrząc na podejmowane w oświacie i edukacji zmiany w ostatnim okresie spodziewałem się raczej, że również i w kwestii telefonów komórkowych w szkołach politycy narzucą od września proste rozwiązanie. W ostatnim czasie zakazy lub ograniczenia dotyczące telefonów komórkowych w szkołach wprowadziło kilka krajów UE, zatem dla wielu zwolenników prostych rozwiązań, ten argument będzie zapewne przeważający.

Najpierw rozmawiajmy z uczniami

Miłym zaskoczeniem dla mnie okazała się być niedawna wypowiedź rzeczniczki praw dziecka Moniki Horna-Cieślak, która powiedziała, że w polskiej szkole telefony komórkowe nie będą w najbliższym czasie zakazane, ale co ważniejsze - że podjęcie w tym temacie decyzji musi poprzedzić dyskusja z udziałem dzieci i edukacja na temat zasad korzystania z urządzeń cyfrowych[1]. Chciałabym, żeby na ten temat rozmawiać z dziećmi. Żebyśmy tworzyli polityki, które dotyczą dzieci z ich udziałem" - mówiła. Brawo za takie podejście!

Stanowisko to wydaje się podzielać także MEN. Paulina Piechna-Więckiewicz, podsekretarz stanu w MEN, w rozmowie z PAP również podkreślała, że w szkołach należy rozmawiać o zagrożeniach i o możliwych rozwiązaniach dla telefonów komórkowych w szkole, a jako ministerstwo przede wszystkim chcemy, żeby to wszystko działo się w atmosferze dialogu.

Bardzo dobre dwa głosy. W każdej szkole istnieją samorządy szkolne, może najpierw warto zacząć dyskusję z uczniami? Przypomnę, że takie próby były już podejmowane – żeby tylko wspomnieć ideę Kodeksów 2.0 wprowadzoną w setkach szkół w całym kraju[2]. Czy tego już nie pamiętamy?

Rola szkoły

Szkoła to nadal najważniejsza dla osób uczących się instytucja edukacyjna, której zadaniem jest zapewnienie kształcenia, wychowania i opieki. Niektórzy dodają, że szkoła ma przygotowywać młode osoby do dorosłego życia, umożliwiając zdobycie odpowiednich kompetencji. Skoro taka jest rola szkoły - ma kształcić i wychowywać – nie możemy wyrzucać telefonów komórkowych, które stały się istotnym elementem życia społecznego, osobistego i zawodowego. Kto jak nie szkoła powinna właśnie nauczyć jak odpowiedzialnie, świadomie i celowo korzystać z nowych technologii?

Zdaję sobie oczywiście sprawę z tego, że do tej pory nie udało się wypracować skutecznych programów edukacyjnych dla dzieci i młodzieży – to wyzwanie ciągle przed nami… Możliwe też, że takie działania powinny być zaplanowane na kilka lat – aby od momentu przyjścia do szkoły odpowiednio zmieniać postawy młodych ludzi w ich „cyfrowym” życiu. O tym powinniśmy prowadzić debatę, jeśli rzeczywiście zależy nam na dobrych rozwiązaniach.

Problem generują głównie aplikacje społecznościowe

Uważam, że mocno też spłycamy debatę o komórkach w szkole, tracąc z widoku głównego „winowajcę”. Moim zdaniem to nie telefon komórkowy jest problemem, ale media społecznościowe, w których dzieci i młodzież są zanurzeni od najmłodszych lat (dorośli zresztą też) w swoich telefonach. Kiedyś jeszcze popularne były gry mobilne, teraz już królują głównie społeczności z TikTokiem, Instagramem, Snapchatem na czele. W zasadzie powinniśmy prowadzić dziś dyskusję o zakazie korzystania z aplikacji społecznościowych w trakcie przebywania uczniów i uczennic w szkole, bo to jest sedno problemu. I jednocześnie problem dużo bardziej złożony (zwłaszcza prawnie) niż prosty, administracyjny zakaz używania komórek.

Sam telefon komórkowy jest doskonałym narzędziem edukacyjnym, miniaturowym komputerem, który z powodzeniem może być wykorzystany do zajęć szkolnych w niesamowicie szerokim zakresie (w zasadzie na wszystkich przedmiotach i poziomach kształcenia). Na łamach Edunews.pl podkreślamy to od 2011 roku, kiedy ukazały się pierwsze popularne poradniki dotyczące komórek w edukacji – Mobilna edukacja dla nauczycieli / uczniów[3]. Dziś zakres potencjalnych zastosowań, podobnie jak możliwości telefonów, zostały jeszcze zwielokrotnione – dlaczego nie chcemy z tego skorzystać w szkołach? Uproszczone argumentacje populistyczne są zwyczajnie szkodliwe dla edukacji tak dzieci i młodzieży (jak i osób dorosłych – które też nie są do końca świadome możliwości tych urządzeń w kieszeni i torbach).

Kto zakazał, a kto ograniczył

Media (a za tym i politycy) przekazują niestety uproszczone komunikaty dotyczące zakazów w innych krajach Europy, przez co umacniane są stanowiska populistyczne. Zobaczmy krótkie zestawienie wprowadzonych rozwiązań.

Francja. W 2010 najpierw wprowadzono zakaz korzystania z telefonów komórkowych podczas lekcji. W 2018 rozszerzono zakaz na wszystkie urządzenia mobilne z dostępem do sieci internetowej (przez wifi lub kartę) zarówno w trakcie lekcji, jak i podczas zajęć szkolnych poza budynkiem, na terenie szkoły, a od 2025 zakaz ten będzie całkowity. Zakaz obejmuje przedszkola, szkoły podstawowe, gimnazja (czyli szkoły, do których uczęszczają dzieci w wieku 3-15l.). Telefony komórkowe przyniesione do szkoły mają pozostawać w szafkach, a w przypadku łamania zakazu – mogą być konfiskowane przez nauczycieli. Uwaga! Z zakazu wyłączone są licea, które mają odrębne regulacje, w większym stopniu wypracowane w porozumieniu z uczniami. Na marginesie – wszystkie media podchwyciły sierpniową informacje PAP, o tym zakazie, zupełnie bagatelizując fakt, że dotyczy to uczniów do 15 r. życia.

Holandia. Zakaz używania telefonów komórkowych w szkołach dotyczy wszystkich poziomów kształcenia od roku sz. 2024/2025. Ale pozostawiono furtkę szkołom – mogą one samodzielnie decydować, w jakich sytuacjach zakaz ten może być uchylony ze względu na tematykę zajęć lub potrzebne narzędzia dydaktyczne.

Włochy. Zakaz komórek w szkołach już obowiązywał w latach 2007-2017, a niedawno, w 2022 do nich powrócił po kolejnej zmianie rządu. Ale tu też pozostała furtka: nauczyciele mogą zdecydować, kiedy telefony mogą być użyte do celów dydaktycznych. Na szkołach również pozostawiono decyzję, w jaki sposób zakaz ma być wprowadzony i egzekwowany.

Wielka Brytania. Rząd nie wprowadził oficjalnego zakazu dla telefonów komórkowych, wydał jednak rekomendację w tym temacie. W rzeczywistości ok. 80% angielskich szkół posiada własne zasady korzystania z telefonów komórkowych przez uczniów. W podobny sposób funkcjonuje to w Danii – tu większość szkół uznała, że uczniowie nie mogą korzystać z komórek podczas zajęć lekcyjnych, choć też warty odnotowania jest prosty komunikat, który wysłał do wszystkich szkół minister edukacji w lutym 2024: Oto zalecenia ministerstwa dla szkół. Odłóżcie telefony komórkowe. Zablokujcie dostęp do stron internetowych z grami, streamingiem i TikTokiem. Schowajcie komputery do torby, gdy go nie potrzebujecie. Szkoła nie powinna być przedłużeniem pokoju nastolatka. Odzyskajcie klasę.[4]

Austria. Rząd nie zdecydował się wprowadzić zakazu, mimo iż zachęcał do tego największy związek zawodowy nauczycieli. Uznano, że proces cyfryzacji jest o tyle istotnym zagadnieniem społecznym, że szkoła powinna sama określić, w jaki sposób nowe technologie i sztuczna inteligencja będą włączane w proces kształcenia.

Grecja. Tu od 11.09.2024 będzie obowiązywał we wszystkich szkołach zakaz wyjmowania telefonów z toreb i plecaków uczniów podczas zajęć. Przepisy wprowadzone przez greckie ministerstwo edukacji przewidują także określone konsekwencje dla ucznia za łamanie tego zakazu. Ograniczenia w korzystaniu ze smartfonów na zajęciach lekcyjnych będą od tego roku szkolnego dotyczyły również uczniów w Finlandii. Z kolei w Szwecji całkowity zakaz korzystania z komórek, także na przerwach, dotyczy od 2024 szkół podstawowych[5].

***

Telefony komórkowe nie znikną, gdy ich zakażemy w szkołach. Powinniśmy w szkołach uczyć, jak sobie radzić z technologiami (bo będzie ich coraz więcej) i kształtować odpowiednie postawy, abyśmy sami mogli ustalać osobiste zasady korzystania z nich, ale przede wszystkim uświadamiać, że telefon (i pokaźna część aplikacji mobilnych) to są (jeśli tylko tego chcemy) narzędzia służące edukacji i rozwojowi. Każdego człowieka, tak młodego, jak i dorosłego. Naprawdę mamy wiele do zrobienia w tym temacie.

Przypisy:

[1] Polska Agencja Prasowa, https://www.pap.pl/aktualnosci/horna-cieslak-telefony-komorkowe-w-szkole-nie-beda-zakazane-wideo.
[2] Fundacja Szkoła z Klasą. Kodeks 2.0 – czym jest i po co go tworzyć (2016 i wcześniej), https://www.szkolazklasa.org.pl/materialy/kodeks-2-0-czym-go-tworzyc/.
[3] Edustore.eu (darmowe publikacje, choć dziś już wymagające aktualizacji– technologia mocno poszła naprzód) - https://edustore.eu/publikacje-edukacyjne/15-mobilna-edukacja-m-learning-czylirewolucja-w-nauczaniu-podrecznik-dla-uczniow.html i https://edustore.eu/publikacje-edukacyjne/14-mobilna-edukacja-m-learning-czylirewolucja-w-nauczaniu.html.
[4] Werner Klein, Deutsches Schulportal, 20.06.2024 - https://deutsches-schulportal.de/expertenstimmen/handyhotels-im-digital-vorreiterland/.
[5] The Nordic Times, 12.12.2023, https://nordictimes.com/the-nordics/sweden/cell-phones-to-be-banned-in-swedish-schools/.

 

Notka o autorze: Marcin Polak jest twórcą i redaktorem naczelnym portalu o nowoczesnej edukacji Edunews.pl (2008-) i organizatorem cyklu konferencji dla nauczycieli INSPIR@CJE (2013-). Zajmuje się zawodowo edukacją od 2002, angażując się w debatę na temat modernizacji i reformy szkolnictwa (zob. np. Dobre zmiany w edukacjiJak będzie zmieniać się edukacja?). Należy do społeczności Superbelfrzy RP. 

Komentarze (19)
This comment was minimized by the moderator on the site
Nc dodać, nic ująć.
Robert Raczyński
This comment was minimized by the moderator on the site
Niestety, zamiast rzetelnej analizy SWOT, uczciwego i obiektywnego rozważenia wszystkich mocnych i słabych stron, możliwości i zagrożeń (komórki robią dużo złego też, to bynajmniej nie jest samo dobro, są też negatywne wpływy komórek na rozwój...
Niestety, zamiast rzetelnej analizy SWOT, uczciwego i obiektywnego rozważenia wszystkich mocnych i słabych stron, możliwości i zagrożeń (komórki robią dużo złego też, to bynajmniej nie jest samo dobro, są też negatywne wpływy komórek na rozwój nastolatków), od lat słyszymy jedynie natarczywe głosy przeciwników a priori przekonanych na "nie" i równie natarczywe głosy zwolenników komórek w szkołach którzy są a priori przekonani na "tak", i oczywiście nic po środku, przy czym obie strony są głuche na argumenty drugiej strony. Powstała sytuacja medialnej nagonki w obie, skrajnie przeciwstawne sobie strony. Aby udowodnić bezstronność w tej sprawie, następnym razem oczekuję jakiegoś artykułu w Edunews wyliczającego negatywne skutki używania komórek przez uczniów szkół średnich (sic!), bo co do szkół podstawowych to raczej nie ma sporu że robią one więcej złego niż dobrego we wczesnym etapie edukacji.
More
Jan
This comment was minimized by the moderator on the site
Złe i dobre strony telefonów komórkowych są wszystkim doskonale znane i nie to jest problemem, bo dotyczą one każdego aspektu życia - nie ma rzeczy i zjawisk jednoznacznie dobrych lub złych. Z nieuniknionym po prostu trzeba nauczyć się żyć -...
Złe i dobre strony telefonów komórkowych są wszystkim doskonale znane i nie to jest problemem, bo dotyczą one każdego aspektu życia - nie ma rzeczy i zjawisk jednoznacznie dobrych lub złych. Z nieuniknionym po prostu trzeba nauczyć się żyć - żadne regulacje nie załatwią tego raz na zawsze. Od telefonów i Internetu nie uciekniemy, więc ewentualne ustalenia powinny pozostać w gestii szkół i podmiotów z nimi związanych. Zakazy i nakazy, których w większości nie da się egzekwować, żadnego problemu nie rozwiązują, podobnie jak jałowe (bo pozostające bez wpływu na użytkowników) dyskusje obydwu obozów.
More
Robert Raczyński
This comment was minimized by the moderator on the site
Panie Janie, negatywne skutki w zasadzie są te same do w przypadku młodszych uczniów i w zasadzie nie ma sensu o tym pisać. Mój artykuł nie jest poparciem dla jednej czy drugiej strony sporu, ale formą apelu, żeby w końcu rzetelnie podejść do...
Panie Janie, negatywne skutki w zasadzie są te same do w przypadku młodszych uczniów i w zasadzie nie ma sensu o tym pisać. Mój artykuł nie jest poparciem dla jednej czy drugiej strony sporu, ale formą apelu, żeby w końcu rzetelnie podejść do problemu. Tak, jak napisałem - problem moim zdaniem leży w aplikacjach społecznościowych i ich nadużywaniu, a nie w telefonie. Powinniśmy dyskutować, jak ograniczyć działanie w czasie zajęć szkolnych i przerw korzystanie z popularnych apek jak TikTok, WhatsApp, FB, Instagram, Snapchat i wielu wielu innych. Tu moim zdaniem tkwi źródło negatywnych wpływów nie tylko na uczniów zresztą. Nie ma się co spierać (i w Edunews.pl tego nie robimy) czy komórki są dobre czy złe. To są tylko narzędzia, które mogą być używane dobrze lub źle. Tak jak samochód, młotek czy nóż (wszystkie też są bardzo szkodliwe dla ludzi niewłaściwie użyte). Pseudo debata o komórkach trwa wiele lat, ale tak naprawdę brakuje woli rozwiązania problemu. Przypuszczam, że informatycznie i prawnie da się znaleźć rozwiązanie, ale wymagałoby to jednak zaangażowania specjalistów od telefonii i internetu oraz prawa. MEN może to zrobić, jeśli tylko będzie chciał [Marcin Polak]
More
Administrator
This comment was minimized by the moderator on the site
Autor wg mnie zapomniał napisać o tym, co nauczyciele myślą o smartfonach na lekcjach i przerwach, z jakimi trudnościami spotykają się, gdy nie ma zakazu (nagrywanie, robienie zdjęć, SMS-y, MMS-y, aktywność na portalach społecznościowych, brak...
Autor wg mnie zapomniał napisać o tym, co nauczyciele myślą o smartfonach na lekcjach i przerwach, z jakimi trudnościami spotykają się, gdy nie ma zakazu (nagrywanie, robienie zdjęć, SMS-y, MMS-y, aktywność na portalach społecznościowych, brak koncentracji na podstawowym obowiązku ucznia w szkole, na lekcjach – nauka, itp. itd.).
Troszczy się o uczniów, a zapomniał chyba o nauczycielach.

Trudno w tekście znaleźć informacje, wiedzę wynikającą z badań dotyczące problemów jakie zauważane są od wielu lat w szkołach, a których przyczyną są ekrany (smartfony, tablety, komputery…).

W artykule brak jest informacji o wpływie smartfonów na dzieci i młodzież, którzy więcej godzin spędzają przed ekranami niż czas ich pobytu w szkole i w związki z tym często jest uzależniona od tego, co robi w sieci… Jak działa smartfon z Internetem na mózg ucznia, ile czasu uczeń potrzebuje się przestawić na skupienie na temacie lekcji, gdy na przerwie przeżywał emocjonalnie to, co robił na swoim smartfonie?
Pominął także te dostępne wiadomości – jedynie krótko wspomniał o Szwecji i Finlandii, a co z Norwegią?
[LINK=https://skandynawiainfo.pl/zakaz-korzystania-z-telefonow-komorkowych-w-szwedzkich-szkolach-jest-tak-samo-oczywisty-jak-zakaz-palenia/ ][/LINK]
[LINK=https://www.pap.pl/aktualnosci/stop-komorkom-w-szkolach-norwegia-wydala-zakaz-uzywania-telefonow ][/LINK]

[B]Jestem za zakazem, bo tam gdzie go wprowadzono, nadal można z nich korzystać wtedy, gdy nauczyciel decyduje kiedy i jak je wykorzystać na lekcjach w różnych przedmiotach, do celów edukacyjnych.[/B]
Tam gdzie zakaz został wpisany w Statut szkoły i rodzice zaakceptowali ten zapis, uczniowie są aktywni i kreatywni na lekcjach, nie mają problemów z koncentracją na nauce, mają lepsze wyniki w nauce, na przerwach i lekcjach budują zdrowe, radosne relacje rozmawiając ze sobą, odpoczywając i bawiąc się wspólnie, są bardziej wypoczęci…
Taki zakaz jest już w bardzo wielu szkołach w Polsce i na świecie -i został przyjęty jako naturalne działanie szkoły wobec zagrożeń i negatywnego wpływu ekranów.
W takich szkołach mowa nienawiści, cyberprzemoc, cyberzagrożenia są rzadkością w przeciwieństwie do szkół, w których zakazu nie ma.

Dobrostan nauczycieli ma szanse na realne istnienie bez obaw o własne bezpieczeństwo związane z używaniem przez uczniów smartfonów do nagrywania, robienia zdjęć, wysyłania SMS, MMS lub wstawiania zdjęć w Internecie itp. Nauczyciel nie jest powołany do bycia „policjantem”, który traci część lekcji z powodu uspokajania uczniów, z racji ich zaangażowania w to, co robią na swoich ekranach, bez szacunku dla nauczycieli…
Na koniec coś o podstawowym zadaniu szkoły – do czego powołaną jest szkoła?
Szkoła powołana jest przede wszystkim do uczenia, nauczania, wychowywania, rozwijania intelektualnego, społecznego, odkrywania talentów i pasji uczniów… a nie do hejtu, stresu, nerwic, anoreksji… i nie rzadko do samobójstw.
Temat ważny i jak widać coraz więcej władz państwowych na świecie podejmuje decyzję o pełnym zakazie z wyjątkiem decyzji nauczyciela o wykorzystaniu ekranów do celów edukacyjnych.
[LINK=https://www.pap.pl/aktualnosci/news%2C1521646%2Ccoraz-wiecej-krajow-zabrania-uzywania-telefonow-komorkowych-w-szkolach][/LINK]
Japońskie publiczne szkoły podstawowe i gimnazja zabraniają wnoszenia przekąsek, napojów (np. sody lub soku), telefonów komórkowych i zabawek. Zabronione jest również robienie manicure i noszenie dodatków, takich jak kolczyki lub naszyjniki...
More
Piotr
This comment was minimized by the moderator on the site
Pomieszanie z poplątaniem z dużą dawką populizmu Panie Piotrze.
1) Mam nadzieję, że rozumie Pan, że telefon to jest narzędzie - może być użyte dobrze lub źle, tak samo w edukacji i w szkole. Żeby była jasność - jako narzędzie dydaktyczne. I pełna...
Pomieszanie z poplątaniem z dużą dawką populizmu Panie Piotrze.
1) Mam nadzieję, że rozumie Pan, że telefon to jest narzędzie - może być użyte dobrze lub źle, tak samo w edukacji i w szkole. Żeby była jasność - jako narzędzie dydaktyczne. I pełna zgoda - to nauczyciel powinien decydować, czy można/trzeba czy nie. Co prawda, żeby mógł zdecydować, powinien też wiedzieć, jakie są możliwości telefonu pod kątem dydaktycznym na jego przedmiocie. Konia z rzędem, że nauczyciele znają te możliwości - przydałaby się edukacja nauczycieli podnosząca ich kompetencje cyfrowe w tym właśnie temacie...
2) Mam nadzieję, że rozumie Pan - skoro tak chętnie się powołuje na badania, że zdecydowana większość negatywnych konsekwencji używania komórek dotyczy zanurzenia w aplikacjach społecznościowych? Jak nie, proszę doczytać - bo to jest sedno problemu.
3) Powiela Pan nieprawdziwe informacje, np. te z PAPu wskazują, że we Francji jest całkowity zakaz używania telefonów komórkowych, a tak wcale nie jest (pisałem o tym). Albo, że "uczniowie są aktywni i kreatywni na lekcjach, nie mają problemów z koncentracją na nauce, mają lepsze wyniki w nauce, na przerwach i lekcjach budują zdrowe, radosne relacje rozmawiając ze sobą, odpoczywając i bawiąc się wspólnie, są bardziej wypoczęci…" - no po prostu raj na szkolnej ziemi. Cuda wianki - to są tylko niepoparte żadnymi badaniami obserwacje nauczycieli i dyrektorów, którzy chcą w taki sposób potwierdzić, że decyzja była słuszna. Wiem co się dzieje poza obserwacją nauczycieli w takich szkołach, np. w toaletach, szatniach - bo moje dziecko jest na tym etapie i dzieli się. Tak więc oczekiwałbym, żeby jednak odróżniać fakty od fikcji, jeśli już mamy dyskutować
4) "Szkoła powołana jest przede wszystkim do uczenia, nauczania, wychowywania, rozwijania intelektualnego, społecznego, odkrywania talentów i pasji uczniów… a nie do hejtu, stresu, nerwic, anoreksji… i nie rzadko do samobójstw." - skoro tak, właśnie dlatego powinniśmy mieć możliwość korzystania z nowoczesnych technologii (jako narzędzi edukacyjnych) właśnie do uczenia się, nauczania, wychowywania (cyfrowego!), rozwijania intelektualnego i społecznego. Szkoła nie może stać plecami do technologii, która jest tak głęboko włączona w nasze życie społeczne - któż jak nie szkoła powinna właśnie kształtować odpowiedzialne postawy w korzystaniu z ICT?
5) apropos szkół japońskich - a sprawdzał Pan irańskie albo afgańskie? Tam jest jeszcze lepiej... Edukacyjny raj na ziemi...
6) Proszę zejdźmy na ziemię w dyskusjach o technologiach w szkole. 1. Powinny być stosowane tylko gdy ma to uzasadnienie dydaktyczne - w każdym wypadku powinno to być pozostawione do decyzji nauczyciela; 2. Nauczyciele powinni być przygotowaniu do prowadzenia zajęć z różnymi technologiami (a zatem zadbajmy o wyższe kompetencje cyfrowe), bo tak jest nieraz po prostu łatwiej (nie zawsze rzecz jasna); 3. Szkoła musi edukować w obszarze cyfryzacji, a nie odwracać się od problemu społecznego, jakim jest nadużywanie telefonów. Jeśli tego szkoła nie zrobi - negatywne konsekwencje będą się pogłębiać.
More
Administrator
This comment was minimized by the moderator on the site
Dzień dobry Panie Marcinie
Wygląda na to, że nie zrozumieliśmy się.
Dla jednych "pomieszanie z poplątaniem z dużą dawką populizmu" dla innych rzeczywistość widziana na co dzień w szkołach, domach, rodzinie, na ulicy...
Łatwo jest tak ogólnie ocenić.

A...
Dzień dobry Panie Marcinie
Wygląda na to, że nie zrozumieliśmy się.
Dla jednych "pomieszanie z poplątaniem z dużą dawką populizmu" dla innych rzeczywistość widziana na co dzień w szkołach, domach, rodzinie, na ulicy...
Łatwo jest tak ogólnie ocenić.

Ad. 1. Tak rozumiem, że jest to narzędzie. Mam na myśli smartfon, a nie sam telefon (czy posługuje się Pan tym pojęciem celowo?) - który kojarzy się jedynie z opcją dzwonienia, nie ma dostępu do sieci itp.

Ad. 2. "zanurzenia w aplikacjach społecznościowych" - czy może Pan opisać co ma Pan na myśli pisząc o zanurzeniu...?
Jeśli chodzi o uzależnienie od ekranów, to zajmuję się tą tematyką od 2002 r.
Tylko, że temat Pana wpisu chyba nie tego dotyczy (?).

Ad. 3. https://www.wirtualnemedia.pl/artykul/francja-wprowadza-calkowity-zakaz-uzywania-smartfonow-w-szkolach-dlaczego - [B]2018 r.[/B]
Wujek Google może podać dużo informacji o Francji w tym temacie.
PAP nie jest dla Pana wiarygodnym źródłem?
Proszę podać mi te wiarygodne.
W Warszawie, w 2021 r. na międzynarodowej konferencji "Bezpieczeństwo dzieci i młodzieży w Internecie" Prelegentka z Francji przedstawiła sytuację wprowadzenia zakazu i jego dobre skutki.
To nie są żadne "cuda wianki" tylko rzeczywistość, z którą spotykam się na co dzień, a także efekty badań np. NASK.
A to że niektórzy ukrywają się w toalecie czy szatni korzystając ze smartfonów, to żaden argument za nie wprowadzeniem zakazu.
To problem szkoły i brak skuteczności w edukowaniu i wychowaniu - jako Rodzic może Pan wzmacniać działania szkoły, wspierać swoje dziecko. Mam troję dzieci i żonę nauczycielkę - znam realia różnych szkół. ;-)
To tak jakby pozwolić na rezygnację z zakazu palenia papierosów czy picia alkoholu lub brania narkotyków w szkole.

Ad. 4. Nieporozumienie. Wyraźnie napisałem, że jest wyjątek - nauczyciele mogą decydować o wykorzystaniu ICT w szkole do celów edukacyjnych - w wielu szkołach to robią - mając zakaz używania przez uczniów do innych celów.

Ad. 5. Tu już Pan skrajnie zakpił w dziwny sposób porównując Japonię do Iranu czy Afganistanu. Może zaglądnijmy do biednych krajów afrykańskich, w których nie mają prawie wcale ekranów i dzieci uczą się z radością, są zdrowsze, kreatywne, chcą się uczyć...

Ad.6. W końcu napisał Pan to, o czym pisałem w moim komentarzu.
Pracuję w ODN, edukuję nauczycieli od 30 lat w zakresie mądrego korzystania z ICT w szkole, współpracuję ze specjalistami z kraju (np. FDDS, Saferinternet) i zagranicy, czytam dużo publikacji w tej tematyce (aktualnie Cal Newport "Cyfrowy minimalizm. Jak zachować skupienie w cyfrowym świecie").
Mam kontakt z tysiącami szkół i mogę Pana zapewnić, że w większości szkół jest tak jak Pan napisał w punktach 1-3.
Często jest jednak problemem, gdy nie ma jedności wśród grona RP - ktoś nie jest konsekwentny, wyłamuje się z ustalonych zasad i uczniowie to szybko wykorzystują.
Szkoła nie musi, szkoła - dyrekcja i nauczyciele - chcą i robią to: "edukuje w obszarze cyfryzacji, a nie odwraca się od problemu społecznego, jakim jest nadużywanie telefonów."
Właśnie dlatego szkoły mają w Statutach zapis o zakazie używania ekranów bez zgody nauczyciela na lekcjach i przerwach, który pomaga bardzo w tym o czym szerzej napisałem i co skutecznie daje możliwości rozwoju uczniów...
Grupą, którą najbardziej trzeba uświadamiać są rodzice - często unikają rozmów z dziećmi siedzącymi godzinami w sieci, bo sami też to robią...
Pozdrawiam serdecznie

PS Pisaliśmy o tym temacie między sobą chyba rok temu. Przepraszam, nie miałem czasu, by napisać wyczerpujący artykuł. Trochę wtedy zaskoczył i zmartwił mnie Pan usunięciem mojego komentarza (cenzura).
Ciekawy jestem, co teraz Pan zrobi w związku z tym, że mam inne zdanie i wiedzę w opisywanej sprawie? A może nie mamy? :-)
More
Piotr
This comment was minimized by the moderator on the site
Dałoby się wyegzekwować, dało. Podobnie jak wypleniono palenie uczniów na przerwach - zapis w statucie, nagany i proceder palenia w szkołach skończył się. Tyle tylko że komórka to pomoc, narzędzie a nie nałóg szkodzący zdrowiu. Zgadzam się z...
Dałoby się wyegzekwować, dało. Podobnie jak wypleniono palenie uczniów na przerwach - zapis w statucie, nagany i proceder palenia w szkołach skończył się. Tyle tylko że komórka to pomoc, narzędzie a nie nałóg szkodzący zdrowiu. Zgadzam się z Panem, i to również miałem na myśli gdy pisałem o sytuacji medialnej nagonki w obie strony, że dyskusje obydwu obozów są jałowe, a ja dodałbym jeszcze że rozmijają się one ze sobą, jedna strona nie rozumie argumentów drugiej, przy czym obie strony mają bardzo mocne argumenty. Obie strony widzą inne aspekty problemu.
More
Jan
This comment was minimized by the moderator on the site
Panie Piotrze, nadal Pan fantazjuje... "Mam kontakt z tysiącami szkół..." / w krajach afrykańskich "dzieci uczą się z radością, są zdrowsze, kreatywne..." /
Francja - skoro tak się Pan zachwyca, że jest tyle informacji o Francji, proszę wejść w...
Panie Piotrze, nadal Pan fantazjuje... "Mam kontakt z tysiącami szkół..." / w krajach afrykańskich "dzieci uczą się z radością, są zdrowsze, kreatywne..." /
Francja - skoro tak się Pan zachwyca, że jest tyle informacji o Francji, proszę wejść w najnowsze wiadomości i poczytać głębiej, jak to w tym kraju uregulowano: czy wszystkie szkoły we Francji są objęte zakazem? Potem proszę odpowiedzieć sobie na pytanie: czy prawdą jest, że "Francja wprowadza całkowity zakaz smartfonów w szkołach" (tak/nie) - a wynik da Panu nieco wyobrażenia czy takie medium jak PAP zachowało rzetelność informacji, czy uległo pułapce populizmu (jak wiele mediów zresztą, w których znajdzie Pan informacje o tym zakazie). Może Pan sobie też zadać pytanie "czy wszystkie gimnazja francuskie zostały objęte zakazem". Pracuje Pan w ODN więc dobrze byłoby zachować jednak więcej krytycznego myślenia.
A apropos komentarza ponad rok temu, który był dość obszerny - ustaliliśmy w mailach, że napisze Pan zamiast komentarza artykuł do portalu, bo komentarz w zasadzie był już niezłą wiadomością, ale Pan się wycofał z tego pomysłu później zasłaniając się brakiem czasu. Uważa Pan, że to była cenzura?
I na koniec - podtrzymuję moją opinię, że w dyskusji o smartfonach w szkole dominuje argumentacja populistyczna. Brakuje merytorycznego spojrzenia na problem, bo nikomu - nawet Panu nie chce się wejść głębiej w problem i zastanowić się, z czym faktycznie mamy do czynienia. Zanurzenie, czyli nadmierne korzystanie z aplikacji społecznościowych przez uczniów, jest głównym problemem [i z nim musimy się mierzyć], a nie samo posiadanie smartfona. Gdyby Pan poświęcił trochę czasu i sprawdził, jakie aplikacje są w telefonach głównie używane przez uczniów, może wtedy przyszłaby głębsza refleksja. Smartfon to jest narzędzie i komunikacyjne i edukacyjne, ale pewne aplikacje faktycznie mają negatywny wpływ na uczniów (w zasadzie w każdym wieku i dorosłych też zresztą). Oprócz nich w smarfonach jest jeszcze wiele aplikacji, które są wartościowymi narzędziami edukacyjnymi. Tylko trzeba spróbować z nich skorzystać, bo naprawdę warto. Odsyłam Pana do starych publikacji, ale pokazujących co w aplikacjach mamy do wykorzystania: [LINK=http://www.bc.ore.edu.pl/dlibra/doccontent?id=715]http://www.bc.ore.edu.pl/dlibra/doccontent?id=715[/LINK] / [LINK=http://www.bc.ore.edu.pl/dlibra/doccontent?id=718]http://www.bc.ore.edu.pl/dlibra/doccontent?id=718[/LINK]. Proszę poczytać, bo jako pracownik ODN powinien mieć o tym Pan szerszą wiedzę (a Lechosław Hojnacki to znakomity konsultant od nowoczesnych narzędzi edukacyjnych z innego ODNu).
More
Administrator
This comment was minimized by the moderator on the site
Palenia nie wypleniono - po prostu przestało być modnym i pożądanym modelem zachowania, i oznaką statusu... Nadal stanowi problem tam, gdzie nie o model chodziło.
Robert Raczyński
Nie ma tu jeszcze żadnych komentarzy
Pokaż więcej
Skomentuj
Piszesz jako gość
×
😀 🧑🏻 ❤️ 🍀 🍌 💡 ✈️
No Emojis found
😀😃😄😁😆😅🤣😂🙂🙃😉😊😇🥰😍🤩😘😗😚😙😋😛😜🤪😝🤑🤗🤭🤫🤔🤐🤨😐😑😶😏😒🙄😬🤥😌😔😪🤤😴😷🤒🤕🤢🤮🤧🥵🥶🥴😵🤯🤠🥳😎🤓🧐😕😟🙁☹️😮😯😲😳🥺😦😧😨😰😥😢😭😱😖😣😞😓😩😫🥱😤😡😠🤬😈👿💀☠️💩🤡👹👺👻👽👾🤖😺😸😹😻😼😽🙀😿😾🙈🙉🙊
👋🤚🖐️🖖👌🤏✌️🤞🤟🤘🤙👈👉👆🖕👇☝️👍👎👊🤛🤜👏🙌👐🤲🤝🙏✍️💅🤳💪🦾🦿🦵🦶👂🦻👃🧠🦷🦴👀👁️👅👄👶🧒👦👧🧑👱👨🧔👨‍🦰👨‍🦱👨‍🦳👨‍🦲👩👩‍🦰🧑‍🦰👩‍🦱🧑‍🦱👩‍🦳🧑‍🦳👩‍🦲🧑‍🦲👱‍♀️👱‍♂️🧓👴👵🙍🙍‍♂️🙍‍♀️🙎🙎‍♂️🙎‍♀️🙅🙅‍♂️🙅‍♀️🙆🙆‍♂️🙆‍♀️💁💁‍♂️💁‍♀️🙋🙋‍♂️🙋‍♀️🧏🧏‍♂️🧏‍♀️🙇🙇‍♂️🙇‍♀️🤦🤦‍♂️🤦‍♀️🤷🤷‍♂️🤷‍♀️🧑‍⚕️👨‍⚕️👩‍⚕️🧑‍🎓👨‍🎓👩‍🎓🧑‍🏫👨‍🏫👩‍🏫🧑‍⚖️👨‍⚖️👩‍⚖️🧑‍🌾👨‍🌾👩‍🌾🧑‍🍳👨‍🍳👩‍🍳🧑‍🔧👨‍🔧👩‍🔧🧑‍🏭👨‍🏭👩‍🏭🧑‍💼👨‍💼👩‍💼🧑‍🔬👨‍🔬👩‍🔬🧑‍💻👨‍💻👩‍💻🧑‍🎤👨‍🎤👩‍🎤🧑‍🎨👨‍🎨👩‍🎨🧑‍✈️👨‍✈️👩‍✈️🧑‍🚀👨‍🚀👩‍🚀🧑‍🚒👨‍🚒👩‍🚒👮👮‍♂️👮‍♀️🕵️🕵️‍♂️🕵️‍♀️💂💂‍♂️💂‍♀️👷👷‍♂️👷‍♀️🤴👸👳👳‍♂️👳‍♀️👲🧕🤵🤵‍♂️🤵‍♀️👰👰‍♂️👰‍♀️🤰🤱👩‍🍼👨‍🍼🧑‍🍼👼🎅🤶🧑‍🎄🦸🦸‍♂️🦸‍♀️🦹🦹‍♂️🦹‍♀️🧙🧙‍♂️🧙‍♀️🧚🧚‍♂️🧚‍♀️🧛🧛‍♂️🧛‍♀️🧜🧜‍♂️🧜‍♀️🧝🧝‍♂️🧝‍♀️🧞🧞‍♂️🧞‍♀️🧟🧟‍♂️🧟‍♀️💆💆‍♂️💆‍♀️💇💇‍♂️💇‍♀️🚶🚶‍♂️🚶‍♀️🧍🧍‍♂️🧍‍♀️🧎🧎‍♂️🧎‍♀️🧑‍🦯👨‍🦯👩‍🦯🧑‍🦼👨‍🦼👩‍🦼🧑‍🦽👨‍🦽👩‍🦽🏃🏃‍♂️🏃‍♀️💃🕺🕴️👯👯‍♂️👯‍♀️🧖🧖‍♂️🧖‍♀️🧗🧗‍♂️🧗‍♀️🤺🏇⛷️🏂🏌️🏌️‍♂️🏌️‍♀️🏄🏄‍♂️🏄‍♀️🚣🚣‍♂️🚣‍♀️🏊🏊‍♂️🏊‍♀️⛹️⛹️‍♂️⛹️‍♀️🏋️🏋️‍♂️🏋️‍♀️🚴🚴‍♂️🚴‍♀️🚵🚵‍♂️🚵‍♀️🤸🤸‍♂️🤸‍♀️🤼🤼‍♂️🤼‍♀️🤽🤽‍♂️🤽‍♀️🤾🤾‍♂️🤾‍♀️🤹🤹‍♂️🤹‍♀️🧘🧘‍♂️🧘‍♀️🛀🛌🧑‍🤝‍🧑👭👫👬💏👩‍❤️‍💋‍👨👨‍❤️‍💋‍👨👩‍❤️‍💋‍👩💑👩‍❤️‍👨👨‍❤️‍👨👩‍❤️‍👩👪👨‍👩‍👦👨‍👩‍👧👨‍👩‍👧‍👦👨‍👩‍👦‍👦👨‍👩‍👧‍👧👨‍👨‍👦👨‍👨‍👧👨‍👨‍👧‍👦👨‍👨‍👦‍👦👨‍👨‍👧‍👧👩‍👩‍👦👩‍👩‍👧👩‍👩‍👧‍👦👩‍👩‍👦‍👦👩‍👩‍👧‍👧👨‍👦👨‍👦‍👦👨‍👧👨‍👧‍👦👨‍👧‍👧👩‍👦👩‍👦‍👦👩‍👧👩‍👧‍👦👩‍👧‍👧🗣️👤👥👣
💘💝💖💗💓💞💕💟❣️💔❤️🧡💛💚💙💜🤎🖤🤍💋💌💯💢💥💫💦💨🕳️💣💬👁️‍🗨️🗨️🗯️💭💤🏧🚮🚰🚹🚺🚻🚼🚾🛂🛃🛄🛅⚠️🚸🚫🚳🚭🚯🚱🚷📵🔞☢️☣️⬆️↗️➡️↘️⬇️↙️⬅️↖️↕️↔️↩️↪️⤴️⤵️🔃🔄🔙🔚🔛🔜🔝🛐⚛️🕉️✡️☸️☯️✝️☦️☪️☮️🕎🔯🔀🔁🔂▶️⏭️⏯️◀️⏮️🔼🔽⏸️⏹️⏺️⏏️🎦🔅🔆📶📳📴♀️♂️⚧️✖️♾️‼️⁉️〰️💱💲⚕️♻️⚜️🔱📛🔰☑️✔️〽️✳️✴️❇️©️®️™️#️⃣*️⃣0️⃣1️⃣2️⃣3️⃣4️⃣5️⃣6️⃣7️⃣8️⃣9️⃣🔟🔠🔡🔢🔣🔤🅰️🆎🅱️🆑🆒🆓ℹ️🆔Ⓜ️🆕🆖🅾️🆗🅿️🆘🆙🆚🈁🈂️🈷️🈶🈯🉐🈹🈚🈲🉑🈸🈴🈳㊗️㊙️🈺🈵🔴🟠🟡🟢🔵🟣🟤🟥🟧🟨🟩🟦🟪🟫◼️◻️▪️▫️🔶🔷🔸🔹🔺🔻💠🔘🔳🔲
🐵🐒🦍🦧🐶🐕🦮🐕‍🦺🐩🐺🦊🦝🐱🐈🐈‍⬛🦁🐯🐅🐆🐴🐎🦄🦓🦌🐮🐂🐃🐄🐷🐖🐗🐽🐏🐑🐐🐪🐫🦙🦒🐘🦏🦛🐭🐁🐀🐹🐰🐇🐿️🦔🦇🐻🐻‍❄️🐨🐼🦥🦦🦨🦘🦡🐾🦃🐔🐓🐣🐤🐥🐦🐧🕊️🦅🦆🦢🦉🦩🦚🦜🐸🐊🐢🦎🐍🐲🐉🦕🦖🐳🐋🐬🐟🐠🐡🦈🐙🐚🐌🦋🐛🐜🐝🐞🦗🕷️🕸️🦂🦟🦠💐🌸💮🏵️🌹🥀🌺🌻🌼🌷🌱🪴🌲🌳🌴🌵🌾🌿☘️🍀🍁🍂🍃🌑🌒🌓🌔🌕🌖🌗🌘🌙🌚🌛🌜🌡️☀️🌝🌞🪐🌟🌠🌌☁️⛈️🌤️🌥️🌦️🌧️🌨️🌩️🌪️🌫️🌬️🌀🌈🌂☂️⛱️❄️☃️☄️🔥💧🌊
🍇🍈🍉🍊🍋🍌🍍🥭🍎🍏🍐🍑🍒🍓🥝🍅🥥🥑🍆🥔🥕🌽🌶️🥒🥬🥦🧄🧅🍄🥜🌰🍞🥐🥖🥨🥯🥞🧇🧀🍖🍗🥩🥓🍔🍟🍕🌭🥪🌮🌯🥙🧆🥚🍳🥘🍲🥣🥗🍿🧈🧂🥫🍱🍘🍙🍚🍛🍜🍝🍠🍢🍣🍤🍥🥮🍡🥟🥠🥡🦀🦞🦐🦑🦪🍦🍧🍨🍩🍪🎂🍰🧁🥧🍫🍬🍭🍮🍯🍼🥛🍵🍶🍾🍷🍸🍹🍺🍻🥂🥃🥤🧃🧉🧊🥢🍽️🍴🥄🔪🏺
🎃🎄🎆🎇🧨🎈🎉🎊🎋🎍🎎🎏🎐🎑🧧🎀🎁🎗️🎟️🎫🎖️🏆🏅🥇🥈🥉🥎🏀🏐🏈🏉🎾🥏🎳🏏🏑🏒🥍🏓🏸🥊🥋🥅⛸️🎣🤿🎽🎿🛷🥌🎯🪀🪁🎱🔮🧿🎮🕹️🎰🎲🧩🧸♠️♥️♦️♣️♟️🃏🀄🎴🎭🖼️🎨🧵🧶
👓🕶️🥽🥼🦺👔👕👖🧣🧤🧥🧦👗👘🥻🩱🩲🩳👙👚👛👜👝🛍️🎒👞👟🥾🥿👠👡🩰👢👑👒🎩🎓🧢⛑️📿💄💍💎🔇🔈🔉🔊📢📣📯🔔🔕🎼🎵🎶🎙️🎚️🎛️🎤🎧📻🎷🎸🎹🎺🎻🪕🥁📱📲☎️📞📟📠🔋🔌💻🖥️🖨️⌨️🖱️🖲️💽💾💿📀🧮🎥🎞️📽️🎬📺📷📸📹📼🔍🔎🕯️💡🔦🏮🪔📔📕📖📗📘📙📚📓📒📃📜📄📰🗞️📑🔖🏷️💰🪙💴💵💶💷💸💳🧾💹✉️📧📨📩📤📥📦📫📪📬📭📮🗳️✏️✒️🖋️🖊️🖌️🖍️📝💼📁📂🗂️📅📆🗒️🗓️📇📈📉📊📋📌📍📎🖇️📏📐✂️🗃️🗄️🗑️🔒🔓🔏🔐🔑🗝️🔨🪓⛏️⚒️🛠️🗡️⚔️🔫🏹🛡️🔧🔩⚙️🗜️⚖️🦯🔗⛓️🧰🧲⚗️🧪🧫🧬🔬🔭📡💉🩸💊🩹🩺🚪🛏️🛋️🪑🚽🚿🛁🪒🧴🧷🧹🧺🧻🧼🧽🧯🛒🚬⚰️⚱️🗿
🌍🌎🌏🌐🗺️🗾🧭🏔️⛰️🌋🗻🏕️🏖️🏜️🏝️🏞️🏟️🏛️🏗️🧱🏘️🏚️🏠🏡🏢🏣🏤🏥🏦🏨🏩🏪🏫🏬🏭🏯🏰💒🗼🗽🕌🛕🕍⛩️🕋🌁🌃🏙️🌄🌅🌆🌇🌉♨️🎠🎡🎢💈🎪🚂🚃🚄🚅🚆🚇🚈🚉🚊🚝🚞🚋🚌🚍🚎🚐🚑🚒🚓🚔🚕🚖🚗🚘🚙🚚🚛🚜🏎️🏍️🛵🦽🦼🛺🚲🛴🛹🚏🛣️🛤️🛢️🚨🚥🚦🛑🚧🛶🚤🛳️⛴️🛥️🚢✈️🛩️🛫🛬🪂💺🚁🚟🚠🚡🛰️🚀🛸🛎️🧳⏱️⏲️🕰️🕛🕧🕐🕜🕑🕝🕒🕞🕓🕟🕔🕠🕕🕡🕖🕢🕗🕣🕘🕤🕙🕥🕚🕦
Suggested Locations
Wpisz tekst z poniższego obrazka. Nie jest wyraźny?

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Wojciech napisał/a komentarz do Tabliczka mnożenia z błędem?
Świetna inicjatywa pokazująca, że edukacja nie musi być sztywna i bezduszna. Uczenie się poprzez błę...
Szkoła jest elementem całej konstrukcji, wpięta i zintegrowana z całą strukturą społeczną, demografi...
Jan napisał/a komentarz do Raportem w płot
Zawsze myślałem że nauczanie języków obcych w całej Europie opiera się na ESOKJ, czyli Europejskim S...
Niestety system edukacji w Polsce musi się zmienić żeby można mówić o jakimkolwiek budowaniu marki.....
Sytuacja wyrwie się spod kontroli w nauczycielstwie. Pielęgniarki i pielęgniarze, opiekunowie choryc...
Powstaje pytanie na jakich materiałach uczy się AI - bo jeśli na podręczniku to oznacza że nauczycie...
A potem oburzenie harnasiów i halyn jak ktoś stwierdza że Polacy to debile. Wiecie że za granicą nie...
Anna napisał/a komentarz do Nauczyciele jako problem społeczny
Pani Sylwia ma marne pojęcie o pracy nauczycieli w świetlicy szkolnej...Miałam okazję, przez krótki ...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie