Czy warto być nauczycielem? (2)

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times
badania i analizyNiedawno temu przytaczaliśmy opinie polskich nauczycieli na temat wykonywanego zawodu. Dla porównania - ciekawe wyniki przyniosło badanie na grupie 900 nauczycieli amerykańskich w formie wywiadów fokusowych. Okazuje się, że dwóch z pięciu nauczycieli wykonujących zawód w amerykańskich szkołach jest zniechęconych lub znużonych swoją pracą.
 
Zastanawiając się nad stanem rodzimej edukacji, warto sięgnąć od czasu do czasu po informacje z innych krajów. Przede wszystkim, warto zauważyć, że coraz więcej państw stawia edukację i nauczycieli na najważniejszych miejscach w strategii rozwoju kraju. Tak się dzieje zwłaszcza w krajach skandynawskich w Europie, Wielkiej Brytanii, ale i w Singapurze (patrz: Misja: nauczyciel). Z tych krajów możemy czerpać inspiracje do zmian w edukacji. Z drugiej strony warto też patrzeć na kraje, które podobnie jak my zmagają się z kryzysem oświaty i poszukują sposobów na jego modernizację i dostosowanie do wyzwań współczesnego świata.

Dzięki środkom Fundacji Gates’ów i Fundacji Joyce, badanie dostarczyło cennych i głębokich danych na temat różnych aspektów pracy pedagogicznej w szkole, włączając takie kwestie jak: powód wybrania zawodu nauczyciela, oczekiwania, atmosfera, kierownictwo w szkole, problemy nauczania, małe i wielkie pomysły na reformę edukacji. „Dziś szczególnie istotne jest zrozumienie, co motywuje nauczycieli do osiągania doskonałości w klasie szkolnej i jakiego wsparcia potrzebują oni do utrzymania wysokich poziomów skuteczności nauczania ze wszystkimi uczniami“ – zauważa Sabrina Laine, dyrektor programowy Learning Point Associates.

Jak wynika z badań „Uczenie dla życia: jak nauczyciele postrzegają swój zawód?“, przeprowadzonych przez dwie organizacje non-profit, Public Agenda i Learning Point Associates, przed federalnymi i stanowymi władzami oświatowymi stoi trudne zadanie podniesienia jakości pracy i zwiększenia motywacji środowiska nauczycieli zwłaszcza w szkołach, które osiągają wyniki poniżej średniej.

Okazuje się, że opinie o zawodzie polskich nauczycieli (zobacz: Czy warto być nauczycielem cz. 1) są bliskie do odczuć amerykańskich pedagogów, z których 40% otwarcie przyznaje, że ma swojego zawodu dość. Z kolei 37% jest w miarę zadowolonych z pracy, a 23% bardzo szczęśliwych, że pracują w szkołach.

Ci, którzy narzekają na swój zawód, w większości są osobami w wieku 33 lat i więcej. Ta grupa uważa, że ich dyrekcja nie wspiera nauczycieli (aż 61% respondentów tej grupy tak uważa) i nie dba o odpowiednie warunki edukacji w szkole. Przeszkadza im również złe zachowanie uczniów i nieodpowiednio przygotowane ich zdaniem testy egzaminacyjne. Połowa z tych nauczycieli uczy w szkołach, które mają niższe budżety w stosunku do średniej.

Grupa zadowolonych nauczycieli przeważnie pracuje w szkołach mających budżety roczne w okolicach lub powyżej średniej. Aż 63% badanych deklaruje, że nauczanie to jest to, co chcieli robić w życiu. Są bardziej optymistycznie nastawieni do życia i wierzą, że wyniki osiągane przez uczniów są rezultatem ich pracy oświatowej. 94% nauczycieli zadowolonych ze swojej pracy uczy w szkołach ponad 10 lat. Ci najbardziej zadowoleni (najmniejsza grupa, ok. 23%) czują, że potrafią odnosić sukcesy i częściej niż inni szukają nowej pracy poza szkołą.

Badanie ujawniło związek pomiędzy wysokością budżetu szkoły (w tym i pensją nauczycieli), a motywacją i skutecznością nauczycieli. Uczniowie z tych najgorzej finansowanych szkół średnich osiągają prawie połowę najgorszych wyników na egzaminach. Uczniowie z tych szkół częściej niż z innych mają też kłopoty z zachowaniem.

Organizatorzy badania zadają sobie pytanie – komu wierzyć w opiniach na temat szkoły. „Czy opinie szkolnych idealistów [najbardziej zadowolonych] są właściwym punktem odniesienia dla podnoszenia jakości nauczania? Co dyrekcje szkół powinny zrobić, aby zatrzymać nauczycieli w szkołach“ – pyta Andrew Yarrow, wiceprezes Public Agenda. Czy za złą atmosferę w szkołach i niedofinansowanie odpowiada również kierownictwo szkoły? W jaki sposób można pomóc szkołom mającym największe problemy? Czy tylko poprawiając finansowanie, czy może również stawiając na czele szkoły osoby odważne i zdolne do podejmowania reformatorskich działań. Czy aktywniejsze i mądrzejsze kierownictwo szkoły oraz większe środki finansowe, sprawią, że największa grupa nauczycieli odżyje, a może trzeba im po prostu pozwolić odejść z zawodu?

Chociaż te pytania dotyczą amerykańskich nauczycieli, warto byłoby przeprowadzić podobne pogłębione badania wśrod polskich nauczycieli. Czy sytuacja w Polsce jest aż tak dobra, że nie ma się co przejmować narzekaniami nauczycieli? Skoro z badania Pracuj.pl wynika, że połowa z nich myśli o zmianie zawodu, polski nauczyciel chyba wcale nie wygląda na bardziej szczęśliwego od swego amerykańskiego kolegi.
 
(Źródło: eSchoolNews.com)
 
 

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Ppp napisał/a komentarz do Jak książeczki uczą rozmawiać?
Mama opowiadała mi, że zacząłem mówić bardzo późno, ale jak już zacząłem - od razu pełnymi zdaniami,...
Przerażająca wizja. Z jednej strony trzeba gonić za technologią która rozwija świat, z drugiej stron...
Stanisław Czachorowski napisał/a komentarz do Wykład w czasach postpiśmienności, czyli szukanie drogi we mgle
Tak, najważniejszy jest tok rozumowania, opowieść o wiedzy i dochodzeniu do wniosków, odkryć. To się...
Wykładam matematykę i staram się postępować na przekór pewnego określenia czym jest wykład: to trans...
Stanisław Czachorowski napisał/a komentarz do Wykłady w stylu programów popularnonaukowych?
Zawsze najważniejszym jest mieć coś do powiedzenia. Interesującego, ważnego, wartościowego. Dobrze j...
Jak widzę, odniósł się Pan do mojego komentarza, więc odpowiem.Programy B. Wołoszańskiego były różne...
Pani Anno, to co zamierzam napisać dotyczy zarówno psychologów szkolnych jak i pedagogów. I jedni i...
Drodzy Państwo, czy głupotę można nazywać po imieniu? Czy głupota ministra jest głupotą szkodliwą? C...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie