Motywacja do nauki płynie z drobnych sukcesów

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

Drobne sukcesy w czasie wykonywania trudnego zadania w szkole (lub poza nią) motywują uczniów szkoły średniej do dalszej pracy. Jak o nie może zadbać nauczyciel?

Powszechnie uważa się, że to sukces na egzaminie, czy na dużym sprawdzianie najbardziej motywuje ucznia do dalszej nauki w życiu. Ale nie do końca jest to prawda. W opublikowanych w 2024 wynikach badań naukowcy dowodzą, że najbardziej motywuje nastolatków mały, ale częsty sukces.

Eksperyment polegał na zadaniu jednej grupie uczniów kilku trudnych zadań matematycznych do zrobienia, a drugiej grupie wpleciono w zestaw też kilka zadań łatwiejszych. Okazało się, że uczniowie drugiej grupy byli bardziej chętni do podjęcia następnych wyzwań. Druga grupa dwukrotnie częściej oceniała wykonanie zadania jako przyjemne zadanie.

Uczniowie z drugiej grupy rozwiązywali tyle samo trudnych zadań, co grupa pierwsza, ale mieli okazję również odnieść sukces w zadaniach łatwiejszych.

Dodatkowo zauważono, że umiejscowienie łatwych zadań miało znaczenie: dodawanie pytań na początku lub na końcu było najbardziej korzystne. Badacze wnioskują zgodność z innymi badaniami, które sugerują, że na doświadczenia związane z danym wydarzeniem najbardziej wpływa początek i zakończenie.

Mój wniosek dla całego zakresu przedmiotowego: tak organizujmy zadania, aby pozwolić uczniom odnosić małe sukcesy. Na przykład dodawać na początku i na końcu zadania łatwe do wykonania. Te sukcesy mogą wpłynąć na motywację uczniów do nauki.

***

Wspomniane wyżej badanie pochodzi z przeglądu najciekawszych edukacyjnych badań w 2024, które wybrali redaktorzy portalu Edutopia.org Youki Terada i Stephen Merrill.

 

Notka o autorce: Danuta Sterna jest byłą nauczycielką matematyki i dyrektorką szkoły, ekspertką oceniania kształtującego. Współpracowała z Centrum Edukacji Obywatelskiej tworząc programy szkoleń i kursów. Jest autorką książek i publikacji dla nauczycieli, propaguje ocenianie kształtujące w polskich szkołach, prowadzi też swoją stronę: OK nauczanie.

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Sorry, ale wszystko to można sobie w... teczkę włożyć jeśli w grę wchodzi "poprawianie" ocen, a one ...
Ppp napisał/a komentarz do Napiszcie mi to pięknie!
Pisanie na klawiaturze mniej męczy ręce, oraz ułatwia pisanie dłuższych tekstów. Umożliwia tez lep...
Tomasz napisał/a komentarz do Pewna wizja edukacji w przyszłości
W dobie cyfryzacji, gdzie szkoły inwestują w najnowszy sprzęt, problemem pozostaje niedoinwestowanie...
Tomasz napisał/a komentarz do Cztery scenariusze rozwoju szkolnictwa (OECD)
W erze, gdy uczniowie mają zgłębiać tajniki sztucznej inteligencji w nowoczesnych, „darmowych” labor...
Jak uratować matematykę? Ograniczmy matematykę!W dobie nowoczesnej edukacji czas na rewolucyjne pode...
Magda napisał/a komentarz do STEAM w praktyce w szkole ponadpodstawowej
Takie metody to się stosowało na zajęciach ZPT i cały czas stosuje się przy nauce zawodu.
Nauczyciel napisał/a komentarz do „Sieciaki” i niebezpieczne kontakty online
Popieram takie inicjatywy. Trzeba edukować rodziców i dzieci, ale coraz ciężej uciec z sieci...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie