Motywacja do nauki płynie z drobnych sukcesów

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

Drobne sukcesy w czasie wykonywania trudnego zadania w szkole (lub poza nią) motywują uczniów szkoły średniej do dalszej pracy. Jak o nie może zadbać nauczyciel?

Powszechnie uważa się, że to sukces na egzaminie, czy na dużym sprawdzianie najbardziej motywuje ucznia do dalszej nauki w życiu. Ale nie do końca jest to prawda. W opublikowanych w 2024 wynikach badań naukowcy dowodzą, że najbardziej motywuje nastolatków mały, ale częsty sukces.

Eksperyment polegał na zadaniu jednej grupie uczniów kilku trudnych zadań matematycznych do zrobienia, a drugiej grupie wpleciono w zestaw też kilka zadań łatwiejszych. Okazało się, że uczniowie drugiej grupy byli bardziej chętni do podjęcia następnych wyzwań. Druga grupa dwukrotnie częściej oceniała wykonanie zadania jako przyjemne zadanie.

Uczniowie z drugiej grupy rozwiązywali tyle samo trudnych zadań, co grupa pierwsza, ale mieli okazję również odnieść sukces w zadaniach łatwiejszych.

Dodatkowo zauważono, że umiejscowienie łatwych zadań miało znaczenie: dodawanie pytań na początku lub na końcu było najbardziej korzystne. Badacze wnioskują zgodność z innymi badaniami, które sugerują, że na doświadczenia związane z danym wydarzeniem najbardziej wpływa początek i zakończenie.

Mój wniosek dla całego zakresu przedmiotowego: tak organizujmy zadania, aby pozwolić uczniom odnosić małe sukcesy. Na przykład dodawać na początku i na końcu zadania łatwe do wykonania. Te sukcesy mogą wpłynąć na motywację uczniów do nauki.

***

Wspomniane wyżej badanie pochodzi z przeglądu najciekawszych edukacyjnych badań w 2024, które wybrali redaktorzy portalu Edutopia.org Youki Terada i Stephen Merrill.

 

Notka o autorce: Danuta Sterna jest byłą nauczycielką matematyki i dyrektorką szkoły, ekspertką oceniania kształtującego. Współpracowała z Centrum Edukacji Obywatelskiej tworząc programy szkoleń i kursów. Jest autorką książek i publikacji dla nauczycieli, propaguje ocenianie kształtujące w polskich szkołach, prowadzi też swoją stronę: OK nauczanie.

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Justyna napisał/a komentarz do Nauczyciele jako problem społeczny
... i co to za określenie "świetliczanka" :( To jest nauczyciel z takimi samymi kwalifikacjami jak P...
Justyna napisał/a komentarz do Nauczyciele jako problem społeczny
Całkowicie się z Panią nie zgadzam, że nauczyciel WSPÓŁORGANIZUJĄCY nie przygotowuje się do zajęć! Ł...
Eleonora napisał/a komentarz do Nauczyciele jako problem społeczny
Poniosły emocje tego dyrektora i nie ma prawa wygadywać takich bzdur: (cyt) "trwają w niekoniecznie ...
Jan napisał/a komentarz do Kłopoty ze szkolnym ocenianiem
Bardzo się cieszę że udało mi się dojść do, co prawda wtórnego, odkrycia które, o czym nie wiedziałe...
Jan napisał/a komentarz do Nauczyciele jako problem społeczny
Zróżnicowanie pensum - gdybyż to było takie proste! Nauczyciele coraz częściej będą mieli uprawnieni...
Sylwia napisał/a komentarz do Nauczyciele jako problem społeczny
Autor, jako dyrektor szkoły, musi wiedzieć, że problemem częściej jest nie przekraczanie 40-godzinne...
Jarosław Pytlak napisał/a komentarz do Kłopoty ze szkolnym ocenianiem
@Jan - no proszę, potwierdził Pan słuszność tego, co robimy w klasach 4-6 SP w szkole STO na Bemowie...
Ppp napisał/a komentarz do Sprawdzian 13+ i Domowe Zasady Ekranowe
Autorzy chyba nigdy nie byli dziećmi i nie wiedzą, jak może wyglądać egzekucja tych wskazań. Rozumie...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie