Po coś się uczymy...

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

Zdaniem ponad połowy dorosłych Polaków (59%) kluczem do osiągnięcia sukcesu zawodowego są wiedza i umiejętności. W drugiej kolejności konieczna jest solidna praca, którą wskazuje nieco ponad dwie piąte badanych (43%). Mniej niż co trzecia osoba pytana przez CBOS uznała, że największy wpływ na sukces zawodowy ma wykształcenie (30%).

Przestawiona wyżej hierarchia kluczowych czynników jest w badaniach CBOS stabilna od ponad dekady, chociaż zauważalny jest spory przyrost dwóch największych wskazań. Wzrasta świadomość tego, że kluczowy wpływ na rozwój kariery mają kompetencje w danej dziedzinie (wzrost o 14%, 2013-2024) i rzetelność wykonywanej pracy (o 10%, 2013-2024)[1].

W ciągu ostatnich siedmiu lat wzrosło znaczenie przypisywane inicjatywie i przedsiębiorczości (o 4 punkty procentowe, do 22% obecnie). To pocieszające, ponieważ każda gospodarka potrzebuje w szczególności małych biznesów - mikro-, małe i średnie firmy są motorem rozwoju gospodarczego. Wynik ten dobrze koresponduje z niedawnym badaniem (maj 2024) przeprowadzonym przez Fundację Think - Aspiracje ludzi młodych odnośnie do ich przyszłej kariery zawodowej (zobacz raport z badania). Młodzi ludzie na rynku pracy wykazują się dużą aktywnością i przedsiębiorczością, ambitnie podchodząc do planowania swojej kariery. 37% badanych aspiruje do niezależnych form zatrudnienia. 24% wprost przyznało, że w przyszłości chciałoby prowadzić własny biznes; dwie trzecie z tej grupy ma już całkiem konkretne pomysły na przyszłą działalność.

Aspiracje zawodowe młodych ludzi (18-30 lat) są bardzo zróżnicowane. Chcieliby, aby ich praca odpowiadała na popyt zarówno w obszarze zwykłych ludzkich potrzeb – w dziedzinach takich jak handel, usługi, zdrowie czy opieka medyczna – jak i w obszarach potrzeb dopiero rozpoznawanych. Większość młodych ludzi jest nastawiona na zastosowania praktyczne i na poszukiwanie nowatorskich rozwiązań technicznych oraz organizacyjnych. Spora część respondentów zainteresowana jest pracą w branżach związanych z technologiami, programowaniem czy wykorzystaniem metod sztucznej inteligencji.

Z badania Fundacji Think! wynika, że młodzi ludzie dążą do satysfakcji zawodowej, elastyczności oraz stabilności zatrudnienia. Dla niektórych ważne jest, by choć w części mogli wykonywać swoją pracę zdalnie. Wiedzą oni, że ciągłe dostosowywanie się do dynamicznie zmieniających się warunków rynkowych jest konieczne. Dlatego podkreślają znaczenie ciągłego kształcenia i rozwijania zarówno umiejętności technicznych, jak i miękkich.

[1] Badanie „Aktualne problemy i wydarzenia” (CBOS, 414) przeprowadzono w ramach procedury mixed-mode na reprezentatywnej imiennej próbie pełnoletnich mieszkańców Polski, wylosowanej z rejestru PESEL.  Badanie zrealizowano w dniach od 3 do 13 października 2024 roku na próbie liczącej 1025 osób (w tym: 59,9% metodą CAPI, 24,7% – CATI i 15,4% – CAWI).

 

(Źródło: CBOS, Fundacja Think!)

 

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Robert Raczyński napisał/a komentarz do Natura matury
Miałem wrażenie, że dość jasno dałem do zrozumienia, że nie rozważam tu zasadności ani prawidłowości...
Mikołaj napisał/a komentarz do Natura matury
Trafne pokazuje to, że matura to nie tylko test wiedzy, ale rytuał przejścia, który ma sens tylko wt...
Ppp napisał/a komentarz do Natura matury
Maturę nalezy ZLIKWIDOWAĆ, ponieważ jest niesprawiedliwym egzaminem, którego można PRZYPADKOWO nie z...
Zapisałem dziecko na karate kontaktowe przez takich własnie małych gnojków by sam umiał się bronić
Nauczyciel napisał/a komentarz do Jeszcze większa automatyzacja pracy twórczej
Są też aplikacje które skutecznie potrafią wykrywać czy dany tekst został napisany przez AI czy nie ...
Kajtek napisał/a komentarz do Po co jest szkoła?
Szkoły niczego nas nie uczą oprócz polskiego oraz matematyki nic więcej nie jest nam potrzebne a nau...
Ludzie nie umieją słuchać bo są skupieni na sobie, na swoim ja. Do tego dochodzą narcystyczne wzorce...
Rafał Kapica napisał/a komentarz do Szkolna klasa - dobre miejsce do współpracy
tak tablice są bardzo dobrym rozwiązaniem - polecam

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie