Skuteczniej uczymy się, kiedy wymaga to od nas wysiłku

fot. Fotolia.com

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

Uczenie się powinno być łatwe i zachodzić szybko? Wcale nie! Aby skutecznie zapamiętać jakieś fakty, ważne jest to, by wkładać wysiłek w przypominanie sobie informacji - nie tylko co jakiś czas, ale i na różne sposoby - wynika z badań polskich naukowców nad pamięcią.

Badania autorstwa dr Ewy Butowskiej-Buczyńskiej i Pauliny Kliś z Uniwersytetu SWPS oraz prof. Katarzyny Zawadzkiej i prof. Macieja Hanczakowskiego z UAM ukazały się w PNAS[1] - jednym z najbardziej prestiżowych czasopism naukowych na świecie. Naukowcy pokazują, że w procesie zapamiętywania warto połączyć trzy strategie: odtwarzanie z pamięci, powracanie do informacji po jakimś czasie oraz zmienność uczenia.

Churchill wielkim politykiem był?

Prof. Hanczakowski na przykładzie informacji o Winstonie Churchillu tłumaczy, jak może wyglądać w praktyce korzystanie z opisanych w PNAS strategii. I tak np. na pierwszej lekcji uczniowie dowiadują się, że Winston Churchill był premierem Wielkiej Brytanii w czasie drugiej wojny światowej, a do tego był świetnym mówcą i pisarzem. Na kolejnej lekcji nauczyciel pyta, który premier dostał literackiego Nobla. Na innych zajęciach mogą za to np. paść pytania o to, który z przywódców w czasie II wojny światowej - oprócz Hitlera - lubił malować i często płakał w sytuacjach publicznych. Albo który mąż stanu pił gigantyczne ilości alkoholu - choć nie przed śniadaniem. W odpowiedzi - której w końcu nauczyciel udziela - za każdym razem chodzi o Churchilla. Uczniowie przypominają sobie więc o postaci co jakiś czas, aktywnie szukają o niej informacji w pamięci i oglądają ją w nowych kontekstach. To zaś sprzyja skutecznemu zapamiętywaniu informacji. Dla porównania: nauczyciel może pytać na każdej lekcji zawsze o to samo: kto był premierem Wielkiej Brytanii w czasie drugiej wojny światowej. Odpowiedź na to pytanie będzie się wydawać łatwiejsza. Wcale jednak nie znaczy to, że postać polityka lepiej zapadnie słuchaczom w pamięć.

Pamięć lub zmienność

Dotąd badania nad pamięcią wskazywały, że uczenie się jest najbardziej efektywne, gdy obejmuje rozłożony w czasie proces odtwarzania z pamięci nauczanych materiałów. W tym badaniu sprawdziliśmy, czy korzyści zarówno z praktyki odzyskiwania, jak i rozłożenia w czasie mogą zostać dodatkowo wzmocnione, gdy wprowadzi się zmienność między sesjami ćwiczeń - zaczynają swój artykuł w PNAS naukowcy.

Okazało się, że owszem. Proces zapamiętywania informacji stawał się skuteczniejszy, jeśli informacja, którą mieli sobie przypomnieć badani, za każdym razem była prezentowana w innym kontekście.

Kochane trudności

W PNAS opisano eksperymenty, w których badani mieli uczyć się fińskich słów. Co jakiś czas wracano do badanych z prośbą o przypomnienie sobie słów, ale za każdym razem brakujący wyraz wstawiany był w nowe zdanie. Osoby, u których wprowadzono zmienność w procesie uczenia, uzyskiwały realnie lepsze wyniki w testach znajomości fińskich słów niż osoby, które uczyły się za każdym razem na identycznym zdaniu.

Co jednak ciekawe - wyniki testów nie pokrywały się z odczuciami badanych. Uczestnikom eksperymentów wydawało się, że wałkowanie ciągle tego samego materiału pozwala im łatwiej coś zapamiętać. A to błąd poznawczy - mówi prof. Hanczakowski. Komentuje, że przypominanie sobie informacji w zmieniającym się kontekście, wymaga może większego wysiłku, ale to wysiłek potrzebny, żeby się nauczyć.

Nasze badania pokazują, że trudności w uczeniu są pożądane. To tzw. desirable difficulties. Wydawać się może, że prostszy sposób nauki jest skuteczniejszy. A wcale tak nie jest. Aby coś zapamiętać, warto włożyć w to wysiłek - dodaje.

Prof. Hanczakowski zaznacza, że omawiane badania dotyczą mechanizmów pamięciowych i trudno wyniki te od razu zastosować w nauczaniu. Trzeba zupełnie innych badań, żeby przełożyć te wyniki na sytuacje edukacyjne - tłumaczy.

Jeśli ktoś jednak jest edukatorem – dodaje badacz z UAM - nie zaszkodzi, jeśli spróbuje połączyć trzy strategie, by pomóc swoim odbiorcom w zapamiętywaniu informacji:

  • Po pierwsze należy wracać do przekazanych wcześniej wiadomości - stwarzać sytuację, by uczniowie przypominali sobie jakąś informację.
  • Po drugie należy pozwolić uczniowi samemu wydobyć daną informację z pamięci, nawet, jeśli próba przypomnienia sobie czegoś będzie nieskuteczna.
  • A po trzecie warto, by za każdym razem informacja była przypominana na różne sposoby, stawiana w nieco innym kontekście”.

Łatwe i przyjemne sposoby uczenia się tylko pozornie pomagają lepiej zapamiętywać - podsumowuje badacz.

[1] Zob. The role of variable retrieval in effective learning, 25.10.2024, dostęp: https://doi.org/10.1073/pnas.2413511121

 

(Źródło: Nauka w Polsce)

 

 

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Ppp napisał/a komentarz do Dziesięć błędów informacji zwrotnej
Wszystko to prawda, ale na "zerowym" punkcie powinno być: błędem krytyki jest samo jej istnienie! w ...
Zbyt ogólny opis by zrozumieć czym to się różni od istniejących aplikacji edukacyjnych które są zazw...
Robert Raczyński napisał/a komentarz do Natura matury
Miałem wrażenie, że dość jasno dałem do zrozumienia, że nie rozważam tu zasadności ani prawidłowości...
Mikołaj napisał/a komentarz do Natura matury
Trafne pokazuje to, że matura to nie tylko test wiedzy, ale rytuał przejścia, który ma sens tylko wt...
Ppp napisał/a komentarz do Natura matury
Maturę nalezy ZLIKWIDOWAĆ, ponieważ jest niesprawiedliwym egzaminem, którego można PRZYPADKOWO nie z...
Zapisałem dziecko na karate kontaktowe przez takich własnie małych gnojków by sam umiał się bronić
Nauczyciel napisał/a komentarz do Jeszcze większa automatyzacja pracy twórczej
Są też aplikacje które skutecznie potrafią wykrywać czy dany tekst został napisany przez AI czy nie ...
Kajtek napisał/a komentarz do Po co jest szkoła?
Szkoły niczego nas nie uczą oprócz polskiego oraz matematyki nic więcej nie jest nam potrzebne a nau...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie