Po coś się uczymy...

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

Zdaniem ponad połowy dorosłych Polaków (59%) kluczem do osiągnięcia sukcesu zawodowego są wiedza i umiejętności. W drugiej kolejności konieczna jest solidna praca, którą wskazuje nieco ponad dwie piąte badanych (43%). Mniej niż co trzecia osoba pytana przez CBOS uznała, że największy wpływ na sukces zawodowy ma wykształcenie (30%).

Przestawiona wyżej hierarchia kluczowych czynników jest w badaniach CBOS stabilna od ponad dekady, chociaż zauważalny jest spory przyrost dwóch największych wskazań. Wzrasta świadomość tego, że kluczowy wpływ na rozwój kariery mają kompetencje w danej dziedzinie (wzrost o 14%, 2013-2024) i rzetelność wykonywanej pracy (o 10%, 2013-2024)[1].

W ciągu ostatnich siedmiu lat wzrosło znaczenie przypisywane inicjatywie i przedsiębiorczości (o 4 punkty procentowe, do 22% obecnie). To pocieszające, ponieważ każda gospodarka potrzebuje w szczególności małych biznesów - mikro-, małe i średnie firmy są motorem rozwoju gospodarczego. Wynik ten dobrze koresponduje z niedawnym badaniem (maj 2024) przeprowadzonym przez Fundację Think - Aspiracje ludzi młodych odnośnie do ich przyszłej kariery zawodowej (zobacz raport z badania). Młodzi ludzie na rynku pracy wykazują się dużą aktywnością i przedsiębiorczością, ambitnie podchodząc do planowania swojej kariery. 37% badanych aspiruje do niezależnych form zatrudnienia. 24% wprost przyznało, że w przyszłości chciałoby prowadzić własny biznes; dwie trzecie z tej grupy ma już całkiem konkretne pomysły na przyszłą działalność.

Aspiracje zawodowe młodych ludzi (18-30 lat) są bardzo zróżnicowane. Chcieliby, aby ich praca odpowiadała na popyt zarówno w obszarze zwykłych ludzkich potrzeb – w dziedzinach takich jak handel, usługi, zdrowie czy opieka medyczna – jak i w obszarach potrzeb dopiero rozpoznawanych. Większość młodych ludzi jest nastawiona na zastosowania praktyczne i na poszukiwanie nowatorskich rozwiązań technicznych oraz organizacyjnych. Spora część respondentów zainteresowana jest pracą w branżach związanych z technologiami, programowaniem czy wykorzystaniem metod sztucznej inteligencji.

Z badania Fundacji Think! wynika, że młodzi ludzie dążą do satysfakcji zawodowej, elastyczności oraz stabilności zatrudnienia. Dla niektórych ważne jest, by choć w części mogli wykonywać swoją pracę zdalnie. Wiedzą oni, że ciągłe dostosowywanie się do dynamicznie zmieniających się warunków rynkowych jest konieczne. Dlatego podkreślają znaczenie ciągłego kształcenia i rozwijania zarówno umiejętności technicznych, jak i miękkich.

[1] Badanie „Aktualne problemy i wydarzenia” (CBOS, 414) przeprowadzono w ramach procedury mixed-mode na reprezentatywnej imiennej próbie pełnoletnich mieszkańców Polski, wylosowanej z rejestru PESEL.  Badanie zrealizowano w dniach od 3 do 13 października 2024 roku na próbie liczącej 1025 osób (w tym: 59,9% metodą CAPI, 24,7% – CATI i 15,4% – CAWI).

 

(Źródło: CBOS, Fundacja Think!)

 

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Ppp napisał/a komentarz do Jak (nie) dokształcają się Polacy?
Odpowiedziałbym "tak - dawniej", jeśli chodzi o udział w kursie. Warto jednak zauważyć, że jak ktoś ...
Gość napisał/a komentarz do Uczeń przeszkadza w lekcji...
Ja się popytam, jak będą się czuły dzieci, które ten niesluchajacy nikogo i chodzący po klasie zaczn...
Świetny sposób uczenia dorosłości, odpowiedzialności i współpracy - bez osądzania, bez wzbudzania po...
A może chodzi o to, aby introwertycy uczyli się udziału w dyskusji.
Jacek napisał/a komentarz do Wyzwanie dla prawnika...
Janusz Korczak powiedział „nie ma dzieci, są ludzie”. I to jest prawda. Przecież każdy dorosły kiedy...
Obawiam się, że to może się często zmienić w atak 2:1 lub 3:1 - kiedy rodzice wezmą stronę dziecka (...
To się nazywa "zimny telefon" - metoda marketingowa polegająca na dzwonieniu do losowych ludzi, nie ...
Gość napisał/a komentarz do Oceniajmy rzadziej!
Przeczytałam z dużym zainteresowaniem. Dziękuję za ten artykuł.

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie