Studenci w sieci

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times
2. Kontekst językowy: żeby napisać ciekawą pracę, trzeba czuć się dobrze z językiem, z różnymi terminami, których używa się w danej dziedzinie naukowej. Dzięki dogłębnemu zapoznaniu się z terminologią, zbieranie informacji staje się dużo łatwiejsze. Jeden ze studentów wytłumaczył to następująco: „Niektórzy studenci, którzy zajmowali się naukami humanistycznymi, szczególnie w dziedzinie językoznawstwa, wyrażali swoją frustrację, że nie mogli poznać dobrze szerszego kontekstu, kiedy tłumaczyli wyrażenia z jednego języka na inny. Wielu miało problem ze zrozumieniem specjalistycznego żargonu, np. języka medycznego, albo technicznego.”
 
3. Kontekst sytuacyjny: polega na odczytaniu, jakiego produktu oczekuje osoba, dla której przygotowuje się pracę – jakich danych oczekuje i jakie aspekty będzie brała pod uwagę przy ocenie. Wielu studentów nie rozumiało, czego spodziewa się ich wykładowca i jak bardzo szczegółowych informacji będzie wymagał.
 
4. Kontekst dotyczący zbierania informacji: ogólnie studenci wyrażali swoje niezadowolenie z tego, że nie wiedzieli gdzie i jak poszukiwać informacji. Często narzekali, że nie potrafili odnaleźć w bibliotece tych samych źródeł, na które natknęli się w sieci. Poza tym, poszukując źródeł często spotykali się z sytuacją, że to, co powinni odnaleźć w bibliotece, było tam niedostępne. Tym samym ich „polowanie na informacje” było bardzo utrudnione. Jest to tradycyjny problem z dostępnością rzadkich książek i podręczników, do których należy obowiązkowo zajrzeć w czasie kursu, ale dostęp do których mają tylko nieliczni. Często można było usłyszeć opinię, taką, jak ta : „Wydaje mi się, że najwięcej czasu straciłem idąc do biblioteki i szukając, gdzie położyli ten cholerny artykuł i kopiując go. Miał być dostępny na stronie internetowej, ale w końcu jej nie uaktualnili.”
 
Wikipedia
Badania pokazały, że Wikipedia to niezastąpione źródło informacji i większość studentów to tam zaczyna swoje poszukiwania. Jedna ze studentek stwierdziła:„ Na pierwszym roku, byłam przytłoczona tym, jak funkcjonował system bibliotek w kampusie. Było ich wiele, porozrzucanych po różnych miejscach, a w nich miliony książek. Bez sensu. A wtedy ktoś mnie spytał „A właśnie, co to jest LC?” Potem przypomniałam sobie że chodzi o Bibliotekę Kongresu (Library of Congress). Wszyscy rzucają te skróty na prawo i lewo… Dzięki Wikipedii mogę chociaż zorientować się, o jaki temat chodzi”. Studenci, którzy korzystali z Wikipedii byli bardzo do niej przywiązani, ale tylko na wstępnym etapie poszukiwań. Potem kierowali się do innych, bardziej profesjonalnych baz danych.

Czemu w ogóle używali Wikipedii? Oto kilka powodów:
1. Zapewnia im skrót tematu i pełnie spojrzenie na różne kwestie do rozwinięcia. Studenci mogli nieco zawęzić dalsze poszukiwania jeżeli temat był dla nich nowy,
2. Definiuje terminy, które studenci muszą później wykorzystać, kiedy przeszukują z akademickie bazy danych,
3. Podaje odwołania i listę książek i stron, z których mogą skorzystać,
4. Zawiera dużo grafów i wykresów, ułatwia naukę,
5. Jest napisana przystępnym językiem,
6. Zawiera aktualne informacje,
7. Jest przyjazna dla użytkownika, łatwo się z niej korzysta,
8. Pomaga studentom uwierzyć w siebie i rozpocząć pracę nad zadaną pracą (wypowiedź jednego ze studentów: „jeżeli Wikipedia może streścić coś co wydaje się tak ogromne i szerokie, to ja wtedy też wiem, że jestem w stanie napisać zadaną pracę”),
9. Wskazuje, gdzie prowadzić dalsze poszukiwania, dzięki pokazywaniu listy materiałów źródłowych,
10. Dzięki temu, że jest to portal typu „open source” informacje są ciągle uzupełniane i uaktualniane.

Większość z respondentów powiedziało, że byli świadomi kontrowersji, jakie wzbudza w kręgach akademickich korzystanie z Wikipedii. Niektórzy otwarcie nazwali sięganie do jej zasobów, jako „niegrzeczne”, przyznając, że trochę się wstydzą tego, że ją odwiedzają. Jeden ze studentów przyznał, że jego profesor stwierdził, że Wikipedia to dobre miejsce, żeby zacząć, ale fatalne, żeby na nim skończyć. Na niektórych uczelniach korzystanie z niej jest nawet karane (np. poprzez publiczne wyśmiewanie prac, które podają ją w źródłach). Mimo to zdecydowana większość z studentów chętnie korzysta z tego źródła informacji, choć nie dzielą się tą informacją z otoczeniem.
 
 
 

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Ppp napisał/a komentarz do Jak książeczki uczą rozmawiać?
Mama opowiadała mi, że zacząłem mówić bardzo późno, ale jak już zacząłem - od razu pełnymi zdaniami,...
Przerażająca wizja. Z jednej strony trzeba gonić za technologią która rozwija świat, z drugiej stron...
Stanisław Czachorowski napisał/a komentarz do Wykład w czasach postpiśmienności, czyli szukanie drogi we mgle
Tak, najważniejszy jest tok rozumowania, opowieść o wiedzy i dochodzeniu do wniosków, odkryć. To się...
Wykładam matematykę i staram się postępować na przekór pewnego określenia czym jest wykład: to trans...
Stanisław Czachorowski napisał/a komentarz do Wykłady w stylu programów popularnonaukowych?
Zawsze najważniejszym jest mieć coś do powiedzenia. Interesującego, ważnego, wartościowego. Dobrze j...
Jak widzę, odniósł się Pan do mojego komentarza, więc odpowiem.Programy B. Wołoszańskiego były różne...
Pani Anno, to co zamierzam napisać dotyczy zarówno psychologów szkolnych jak i pedagogów. I jedni i...
Drodzy Państwo, czy głupotę można nazywać po imieniu? Czy głupota ministra jest głupotą szkodliwą? C...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie