Pandemiczne konsekwencje w nauce uczniów

fot. Fotolia.com

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

Martwi mnie, że nie konfrontujemy się w Polsce z tematem opóźnień w nauce spowodowanych pandemią i zdalnym nauczanie. Śledzę badania edukacyjne, prowadzone głównie w USA i ich wyniki są mocno poruszające. Sądzę, że u nas w Polsce jest podobnie.

Nowe badania prowadzone w USA sugerują, że uczniowie nadal nie odzyskali wiedzy straconej przez pandemię. Przeciętny uczeń liceum w teście wstępnym do college’u ACT wiosną 2021 r., otrzymał o 4 punkty procentowe gorsze wyniki w języku angielskim, czytaniu, matematyce i naukach ścisłych, co odpowiada stracie około trzech miesięcy nauki, w porównaniu z wynikami w 2020 i 2019 roku.

Uznaje się, że uczniowie szkół średnich stracili średnio 3,4 miesiąca nauki czytania, 3,3 miesiąca matematyki, 3,1 miesiąca nauki przedmiotów ścisłych i 2,3 miesiąca języka angielskiego. Przebadano około 600 000 uczniów z prawie 4000 szkół w 38 stanach - okazało się, że uczniowie ze środowisk wiejskich, podmiejskich i z mniejszości rasowych mają znaczny spadek wyników testów.

„Pandemia zakłóciła edukację, co następnie doprowadziło do spadku poziomu akademickiej wiedzy, co z kolei spowodowało spadek wyników testów” – powiedział Jeff Allen, główny naukowiec w ACT i główny autor badania.

Na podstawie wyników testu MAP Growth, w którym wzięło udział 5,4 miliona uczniów z klas 3-8, ustalono, że jesienią 2021 r. wyniki w matematyce były niższe o 25%, a w czytaniu o 9%, w porównaniu z wynikami z jesieni 2019 r. (przed wybuchem pandemii). Szczególnie ucierpiała wiedza uczniów z uboższych środowisk, tam szacuje się spadek o 20% w matematyce i 15% w czytaniu.

Naukowcy z NWEA uważają, że pandemia spowodowała znacznie więcej szkód w długoterminowych postępach uczniów w nauce, niż klęski żywiołowe, takie jak np. huragan Katrina.

Naukowcy nie spodziewają się, że w 2022 roku nastąpi odbudowa, sądzą raczej, że aby pomóc dzieciom nadrobić zaległości, będziemy musieli dokonać wieloletni wysiłek.

Ekonomista ze Stanford University, Eric Hanushek nie przeanalizował jeszcze danych z 2021 r., na razie odkrył, że straty w nauce z roku 2020 r. mogą obniżyć dochody uczniów w dorosłym życiu o 3% (tutaj), co doprowadzić może do spadku produktu krajowego brutto do końca tego stulecia w Stanach Zjednoczonych o 1,5%.

Wielu edukatorów zgadza się w Polsce ze zdaniem, że nauka zdalna nie jest tak samo wartościowa, jak w sali lekcyjnej. Jednak nie robimy badań, nie bijemy na alarm, nie zastanawiamy się, co z tym począć. Na początku tego roku szkolnego ministerstwo przeznaczyło godziny na nadrobienie zaległości. Ale nikt nie zbadał, czy udało się to zrobić. Program nauczania nadal jest taki sam, uczniowie mają porządne luki w nauce, a zakres materiału na egzaminach pozostaje taki sam, jak przed laty.

Żebyśmy nie byli kiedyś w sytuacji, gdy ktoś nam źle wyda pieniądze i będzie się tłumaczył, że w szkole nie nauczył się liczyć, bo wtedy właśnie była pandemia...

 

Notka o autorce: Danuta Sterna – była nauczycielka matematyki i dyrektorka szkoły, ekspertka merytoryczna w programie Szkoła Ucząca Się (SUS) (prowadzonym przez CEO i PAFW), autorka książek i publikacji dla nauczycieli, propaguje ocenianie kształtujące w polskich szkołach. Niniejszy wpis pochodzi z jej bloga w partnerskiej platformie Edunews.pl – www.osswiata.pl. Zaczerpnięte z artykułu Sarah D.Sparks z 2 lutego 2022 roku w Edweek.org.

 

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Ppp napisał/a komentarz do Jak książeczki uczą rozmawiać?
Mama opowiadała mi, że zacząłem mówić bardzo późno, ale jak już zacząłem - od razu pełnymi zdaniami,...
Przerażająca wizja. Z jednej strony trzeba gonić za technologią która rozwija świat, z drugiej stron...
Stanisław Czachorowski napisał/a komentarz do Wykład w czasach postpiśmienności, czyli szukanie drogi we mgle
Tak, najważniejszy jest tok rozumowania, opowieść o wiedzy i dochodzeniu do wniosków, odkryć. To się...
Wykładam matematykę i staram się postępować na przekór pewnego określenia czym jest wykład: to trans...
Stanisław Czachorowski napisał/a komentarz do Wykłady w stylu programów popularnonaukowych?
Zawsze najważniejszym jest mieć coś do powiedzenia. Interesującego, ważnego, wartościowego. Dobrze j...
Jak widzę, odniósł się Pan do mojego komentarza, więc odpowiem.Programy B. Wołoszańskiego były różne...
Pani Anno, to co zamierzam napisać dotyczy zarówno psychologów szkolnych jak i pedagogów. I jedni i...
Drodzy Państwo, czy głupotę można nazywać po imieniu? Czy głupota ministra jest głupotą szkodliwą? C...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie