Sidebar

30
Pn, Cze

Pandemiczne konsekwencje w nauce uczniów

fot. Fotolia.com

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

Martwi mnie, że nie konfrontujemy się w Polsce z tematem opóźnień w nauce spowodowanych pandemią i zdalnym nauczanie. Śledzę badania edukacyjne, prowadzone głównie w USA i ich wyniki są mocno poruszające. Sądzę, że u nas w Polsce jest podobnie.

Nowe badania prowadzone w USA sugerują, że uczniowie nadal nie odzyskali wiedzy straconej przez pandemię. Przeciętny uczeń liceum w teście wstępnym do college’u ACT wiosną 2021 r., otrzymał o 4 punkty procentowe gorsze wyniki w języku angielskim, czytaniu, matematyce i naukach ścisłych, co odpowiada stracie około trzech miesięcy nauki, w porównaniu z wynikami w 2020 i 2019 roku.

Uznaje się, że uczniowie szkół średnich stracili średnio 3,4 miesiąca nauki czytania, 3,3 miesiąca matematyki, 3,1 miesiąca nauki przedmiotów ścisłych i 2,3 miesiąca języka angielskiego. Przebadano około 600 000 uczniów z prawie 4000 szkół w 38 stanach - okazało się, że uczniowie ze środowisk wiejskich, podmiejskich i z mniejszości rasowych mają znaczny spadek wyników testów.

„Pandemia zakłóciła edukację, co następnie doprowadziło do spadku poziomu akademickiej wiedzy, co z kolei spowodowało spadek wyników testów” – powiedział Jeff Allen, główny naukowiec w ACT i główny autor badania.

Na podstawie wyników testu MAP Growth, w którym wzięło udział 5,4 miliona uczniów z klas 3-8, ustalono, że jesienią 2021 r. wyniki w matematyce były niższe o 25%, a w czytaniu o 9%, w porównaniu z wynikami z jesieni 2019 r. (przed wybuchem pandemii). Szczególnie ucierpiała wiedza uczniów z uboższych środowisk, tam szacuje się spadek o 20% w matematyce i 15% w czytaniu.

Naukowcy z NWEA uważają, że pandemia spowodowała znacznie więcej szkód w długoterminowych postępach uczniów w nauce, niż klęski żywiołowe, takie jak np. huragan Katrina.

Naukowcy nie spodziewają się, że w 2022 roku nastąpi odbudowa, sądzą raczej, że aby pomóc dzieciom nadrobić zaległości, będziemy musieli dokonać wieloletni wysiłek.

Ekonomista ze Stanford University, Eric Hanushek nie przeanalizował jeszcze danych z 2021 r., na razie odkrył, że straty w nauce z roku 2020 r. mogą obniżyć dochody uczniów w dorosłym życiu o 3% (tutaj), co doprowadzić może do spadku produktu krajowego brutto do końca tego stulecia w Stanach Zjednoczonych o 1,5%.

Wielu edukatorów zgadza się w Polsce ze zdaniem, że nauka zdalna nie jest tak samo wartościowa, jak w sali lekcyjnej. Jednak nie robimy badań, nie bijemy na alarm, nie zastanawiamy się, co z tym począć. Na początku tego roku szkolnego ministerstwo przeznaczyło godziny na nadrobienie zaległości. Ale nikt nie zbadał, czy udało się to zrobić. Program nauczania nadal jest taki sam, uczniowie mają porządne luki w nauce, a zakres materiału na egzaminach pozostaje taki sam, jak przed laty.

Żebyśmy nie byli kiedyś w sytuacji, gdy ktoś nam źle wyda pieniądze i będzie się tłumaczył, że w szkole nie nauczył się liczyć, bo wtedy właśnie była pandemia...

 

Notka o autorce: Danuta Sterna – była nauczycielka matematyki i dyrektorka szkoły, ekspertka merytoryczna w programie Szkoła Ucząca Się (SUS) (prowadzonym przez CEO i PAFW), autorka książek i publikacji dla nauczycieli, propaguje ocenianie kształtujące w polskich szkołach. Niniejszy wpis pochodzi z jej bloga w partnerskiej platformie Edunews.pl – www.osswiata.pl. Zaczerpnięte z artykułu Sarah D.Sparks z 2 lutego 2022 roku w Edweek.org.

 

Komentarze (3)
This comment was minimized by the moderator on the site
Zamiast bicia na alarm (i bicia piany wobec niemożliwości obejścia realiów), przydałoby się konstruktywnie zastanowienie nad usprawnieniem nauki zdalnej i uczynieniem jej bardziej efektywną. Zaklinanie rzeczywistości, odwlekanie kroków...
Zamiast bicia na alarm (i bicia piany wobec niemożliwości obejścia realiów), przydałoby się konstruktywnie zastanowienie nad usprawnieniem nauki zdalnej i uczynieniem jej bardziej efektywną. Zaklinanie rzeczywistości, odwlekanie kroków koniecznych (np. wymóg kompetencji informatycznych u nauczycieli), pobłażanie dla chaosu organizacyjnego jest główną przyczyną problemów. Biadolenie i roztkliwianie się nad sobą w niczym nie pomoże. Kompensacji nie da się przeprowadzić dekretem i godzinami dodatkowymi - kluczowe jest odwrócenie tendencji do ubezwłasnowolnienia uczących się.
Swoją drogą ciekawi mnie, jak dokonano szacunków strat gospodarczych, mam nadzieję, że nie była to prosta ekstrapolacja wyników testów - byłoby nadzwyczaj ciekawe dowiedzieć się, jak pewne braki merytorycznie przekładają się na funkcjonowanie jednostek na rynku pracy.
More
Robert Raczyński
This comment was minimized by the moderator on the site
To bardzo ważny głos i cieszę się, że wybrzmiał. Na świecie powstawały raporty, badania a u nas nic na ten temat, jakby problem zupełnie nie istniał. Na mnie wrażenie zrobił artykuł na podstawie ankiety wśród nauczycieli w kilku krajach...
To bardzo ważny głos i cieszę się, że wybrzmiał. Na świecie powstawały raporty, badania a u nas nic na ten temat, jakby problem zupełnie nie istniał. Na mnie wrażenie zrobił artykuł na podstawie ankiety wśród nauczycieli w kilku krajach [LINK=https://www.mckinsey.com/industries/education/our-insights/teacher-survey-learning-loss-is-global-and-significant]https://www.mckinsey.com/industries/education/our-insights/teacher-survey-learning-loss-is-global-and-significant[/LINK]
Jednak takie myślenie zaczęło się pojawiać i u nas np. badanie TICKS 2021 [LINK=https://www.evidin.pl/wp-content/uploads/2022/01/POLICY-NOTE-1-2022_final.pdf]https://www.evidin.pl/wp-content/uploads/2022/01/POLICY-NOTE-1-2022_final.pdf[/LINK]
To co prawda tylko Warszawa ale...
More
Magdalena
This comment was minimized by the moderator on the site
Dzięki za linki, każdy powinien przeczytać, choć pewnie różne wnioski wyciągnie. Moje są takie:
- Ekstrapolacja badań na poszczególne kraje jest niemożliwa nie tylko ze względu na różnice metodologiczne, ale także systemowe.
- Powinniśmy uświadomić...
Dzięki za linki, każdy powinien przeczytać, choć pewnie różne wnioski wyciągnie. Moje są takie:
- Ekstrapolacja badań na poszczególne kraje jest niemożliwa nie tylko ze względu na różnice metodologiczne, ale także systemowe.
- Powinniśmy uświadomić sobie, że pandemia uwypukla przede wszystkim problemy już istniejące. Wirus, bakteria, czy inna klęska żywiołowa są nieprzewidywalne, natomiast bieda, wykluczenia, marna infrastruktura, zaniedbania edukacyjne są elementami środowiska, z którymi można coś robić na co dzień, a nie od zdalnego święta.
- Nie sądzę, żeby kogoś zaskoczyło (a badających powinno zaskakiwać najmniej), że najbardziej ucierpiały środowiska trapione rozmaitymi problemami i bez pandemii. A przed nią jakoś nikt "nie bił na alarm". Czy kogoś dziwi, że Jaś, który pojawiał się w szkole dwa razy w tygodniu i do orłów nie należał, podczas nauczania online w ogóle znikł z ekranu? Czy coś się diametralnie w jego życiu zmieniło? Nie sądzę. Czy zmieniły się możliwości reakcji szkoły na tę sytuację? Też nie. Problemu nie rozwiążą także warsztaty i wakacyjne kursy, bo Jaś też na nie nie dotrze.
- Obraz przedstawiony w badaniach potwierdza fakt, który jest rutynowo pomijany w analizie efektywności działań edukacyjnych: szkoła powszechna jest w 90% narzędziem polityki i pracy socjalnej państwa, natomiast uzyskiwany przez nią efekt merytoryczny jest trzeciorzędny. Liczy się przede wszystkim zadośćuczynienie wymogom formalnym. A potem płacz i zgrzytanie zębów, bo Jaś równania z dwiema niewiadomymi rozwiązać nie potrafi...
- Widać także wyraźnie, że, w naszym przypadku, to wcale nie pandemia, czy sam wymóg nauczania zdalnego są największym problemem - sprawę położył absolutny chaos decyzyjny, braki proceduralne, politykierstwo, niekompetencja ministerstwa, fatalne (nie)przygotowanie szkół do tego rodzaju nauczania, nieobecność (wymogu) kompetencji informatycznych u nauczycieli (najwyraźniej te miękkie okazały się za miękkie).
- Jak się zdaje, do ogólnego bałaganu i trudności po prostu nieuniknionych, dołączyło... roztrząsanie kwestii, na które i tak nikt nic nie mógł w zaistniałych okolicznościach poradzić. Ilość czasu i energii poświęcona na "pochylenie się z troską" nad kondycją psychiczną i fizyczną ucznia była (i jest) niewspółmierna do dostępnych środków zaradczych. Tymczasem kwestie podstawowe, leżały i leżą odłogiem - jestem przekonany, że w przypadku kolejnej potrzeby będziemy dokładnie w tym samym punkcie wyjścia i zamiast np. wprowadzać technologię i infrastrukturę 5G, będziemy się zastanawiać, czy Jaś może spędzić 40 min swojego cennego czasu przed ekranem, czy też jest to o 5 min za dużo...
More
Robert Raczyński
Nie ma tu jeszcze żadnych komentarzy
Skomentuj
Piszesz jako gość
×
😀 🧑🏻 ❤️ 🍀 🍌 💡 ✈️
No Emojis found
😀😃😄😁😆😅🤣😂🙂🙃😉😊😇🥰😍🤩😘😗😚😙😋😛😜🤪😝🤑🤗🤭🤫🤔🤐🤨😐😑😶😏😒🙄😬🤥😌😔😪🤤😴😷🤒🤕🤢🤮🤧🥵🥶🥴😵🤯🤠🥳😎🤓🧐😕😟🙁☹️😮😯😲😳🥺😦😧😨😰😥😢😭😱😖😣😞😓😩😫🥱😤😡😠🤬😈👿💀☠️💩🤡👹👺👻👽👾🤖😺😸😹😻😼😽🙀😿😾🙈🙉🙊
👋🤚🖐️🖖👌🤏✌️🤞🤟🤘🤙👈👉👆🖕👇☝️👍👎👊🤛🤜👏🙌👐🤲🤝🙏✍️💅🤳💪🦾🦿🦵🦶👂🦻👃🧠🦷🦴👀👁️👅👄👶🧒👦👧🧑👱👨🧔👨‍🦰👨‍🦱👨‍🦳👨‍🦲👩👩‍🦰🧑‍🦰👩‍🦱🧑‍🦱👩‍🦳🧑‍🦳👩‍🦲🧑‍🦲👱‍♀️👱‍♂️🧓👴👵🙍🙍‍♂️🙍‍♀️🙎🙎‍♂️🙎‍♀️🙅🙅‍♂️🙅‍♀️🙆🙆‍♂️🙆‍♀️💁💁‍♂️💁‍♀️🙋🙋‍♂️🙋‍♀️🧏🧏‍♂️🧏‍♀️🙇🙇‍♂️🙇‍♀️🤦🤦‍♂️🤦‍♀️🤷🤷‍♂️🤷‍♀️🧑‍⚕️👨‍⚕️👩‍⚕️🧑‍🎓👨‍🎓👩‍🎓🧑‍🏫👨‍🏫👩‍🏫🧑‍⚖️👨‍⚖️👩‍⚖️🧑‍🌾👨‍🌾👩‍🌾🧑‍🍳👨‍🍳👩‍🍳🧑‍🔧👨‍🔧👩‍🔧🧑‍🏭👨‍🏭👩‍🏭🧑‍💼👨‍💼👩‍💼🧑‍🔬👨‍🔬👩‍🔬🧑‍💻👨‍💻👩‍💻🧑‍🎤👨‍🎤👩‍🎤🧑‍🎨👨‍🎨👩‍🎨🧑‍✈️👨‍✈️👩‍✈️🧑‍🚀👨‍🚀👩‍🚀🧑‍🚒👨‍🚒👩‍🚒👮👮‍♂️👮‍♀️🕵️🕵️‍♂️🕵️‍♀️💂💂‍♂️💂‍♀️👷👷‍♂️👷‍♀️🤴👸👳👳‍♂️👳‍♀️👲🧕🤵🤵‍♂️🤵‍♀️👰👰‍♂️👰‍♀️🤰🤱👩‍🍼👨‍🍼🧑‍🍼👼🎅🤶🧑‍🎄🦸🦸‍♂️🦸‍♀️🦹🦹‍♂️🦹‍♀️🧙🧙‍♂️🧙‍♀️🧚🧚‍♂️🧚‍♀️🧛🧛‍♂️🧛‍♀️🧜🧜‍♂️🧜‍♀️🧝🧝‍♂️🧝‍♀️🧞🧞‍♂️🧞‍♀️🧟🧟‍♂️🧟‍♀️💆💆‍♂️💆‍♀️💇💇‍♂️💇‍♀️🚶🚶‍♂️🚶‍♀️🧍🧍‍♂️🧍‍♀️🧎🧎‍♂️🧎‍♀️🧑‍🦯👨‍🦯👩‍🦯🧑‍🦼👨‍🦼👩‍🦼🧑‍🦽👨‍🦽👩‍🦽🏃🏃‍♂️🏃‍♀️💃🕺🕴️👯👯‍♂️👯‍♀️🧖🧖‍♂️🧖‍♀️🧗🧗‍♂️🧗‍♀️🤺🏇⛷️🏂🏌️🏌️‍♂️🏌️‍♀️🏄🏄‍♂️🏄‍♀️🚣🚣‍♂️🚣‍♀️🏊🏊‍♂️🏊‍♀️⛹️⛹️‍♂️⛹️‍♀️🏋️🏋️‍♂️🏋️‍♀️🚴🚴‍♂️🚴‍♀️🚵🚵‍♂️🚵‍♀️🤸🤸‍♂️🤸‍♀️🤼🤼‍♂️🤼‍♀️🤽🤽‍♂️🤽‍♀️🤾🤾‍♂️🤾‍♀️🤹🤹‍♂️🤹‍♀️🧘🧘‍♂️🧘‍♀️🛀🛌🧑‍🤝‍🧑👭👫👬💏👩‍❤️‍💋‍👨👨‍❤️‍💋‍👨👩‍❤️‍💋‍👩💑👩‍❤️‍👨👨‍❤️‍👨👩‍❤️‍👩👪👨‍👩‍👦👨‍👩‍👧👨‍👩‍👧‍👦👨‍👩‍👦‍👦👨‍👩‍👧‍👧👨‍👨‍👦👨‍👨‍👧👨‍👨‍👧‍👦👨‍👨‍👦‍👦👨‍👨‍👧‍👧👩‍👩‍👦👩‍👩‍👧👩‍👩‍👧‍👦👩‍👩‍👦‍👦👩‍👩‍👧‍👧👨‍👦👨‍👦‍👦👨‍👧👨‍👧‍👦👨‍👧‍👧👩‍👦👩‍👦‍👦👩‍👧👩‍👧‍👦👩‍👧‍👧🗣️👤👥👣
💘💝💖💗💓💞💕💟❣️💔❤️🧡💛💚💙💜🤎🖤🤍💋💌💯💢💥💫💦💨🕳️💣💬👁️‍🗨️🗨️🗯️💭💤🏧🚮🚰🚹🚺🚻🚼🚾🛂🛃🛄🛅⚠️🚸🚫🚳🚭🚯🚱🚷📵🔞☢️☣️⬆️↗️➡️↘️⬇️↙️⬅️↖️↕️↔️↩️↪️⤴️⤵️🔃🔄🔙🔚🔛🔜🔝🛐⚛️🕉️✡️☸️☯️✝️☦️☪️☮️🕎🔯🔀🔁🔂▶️⏭️⏯️◀️⏮️🔼🔽⏸️⏹️⏺️⏏️🎦🔅🔆📶📳📴♀️♂️⚧️✖️♾️‼️⁉️〰️💱💲⚕️♻️⚜️🔱📛🔰☑️✔️〽️✳️✴️❇️©️®️™️#️⃣*️⃣0️⃣1️⃣2️⃣3️⃣4️⃣5️⃣6️⃣7️⃣8️⃣9️⃣🔟🔠🔡🔢🔣🔤🅰️🆎🅱️🆑🆒🆓ℹ️🆔Ⓜ️🆕🆖🅾️🆗🅿️🆘🆙🆚🈁🈂️🈷️🈶🈯🉐🈹🈚🈲🉑🈸🈴🈳㊗️㊙️🈺🈵🔴🟠🟡🟢🔵🟣🟤🟥🟧🟨🟩🟦🟪🟫◼️◻️▪️▫️🔶🔷🔸🔹🔺🔻💠🔘🔳🔲
🐵🐒🦍🦧🐶🐕🦮🐕‍🦺🐩🐺🦊🦝🐱🐈🐈‍⬛🦁🐯🐅🐆🐴🐎🦄🦓🦌🐮🐂🐃🐄🐷🐖🐗🐽🐏🐑🐐🐪🐫🦙🦒🐘🦏🦛🐭🐁🐀🐹🐰🐇🐿️🦔🦇🐻🐻‍❄️🐨🐼🦥🦦🦨🦘🦡🐾🦃🐔🐓🐣🐤🐥🐦🐧🕊️🦅🦆🦢🦉🦩🦚🦜🐸🐊🐢🦎🐍🐲🐉🦕🦖🐳🐋🐬🐟🐠🐡🦈🐙🐚🐌🦋🐛🐜🐝🐞🦗🕷️🕸️🦂🦟🦠💐🌸💮🏵️🌹🥀🌺🌻🌼🌷🌱🪴🌲🌳🌴🌵🌾🌿☘️🍀🍁🍂🍃🌑🌒🌓🌔🌕🌖🌗🌘🌙🌚🌛🌜🌡️☀️🌝🌞🪐🌟🌠🌌☁️⛈️🌤️🌥️🌦️🌧️🌨️🌩️🌪️🌫️🌬️🌀🌈🌂☂️⛱️❄️☃️☄️🔥💧🌊
🍇🍈🍉🍊🍋🍌🍍🥭🍎🍏🍐🍑🍒🍓🥝🍅🥥🥑🍆🥔🥕🌽🌶️🥒🥬🥦🧄🧅🍄🥜🌰🍞🥐🥖🥨🥯🥞🧇🧀🍖🍗🥩🥓🍔🍟🍕🌭🥪🌮🌯🥙🧆🥚🍳🥘🍲🥣🥗🍿🧈🧂🥫🍱🍘🍙🍚🍛🍜🍝🍠🍢🍣🍤🍥🥮🍡🥟🥠🥡🦀🦞🦐🦑🦪🍦🍧🍨🍩🍪🎂🍰🧁🥧🍫🍬🍭🍮🍯🍼🥛🍵🍶🍾🍷🍸🍹🍺🍻🥂🥃🥤🧃🧉🧊🥢🍽️🍴🥄🔪🏺
🎃🎄🎆🎇🧨🎈🎉🎊🎋🎍🎎🎏🎐🎑🧧🎀🎁🎗️🎟️🎫🎖️🏆🏅🥇🥈🥉🥎🏀🏐🏈🏉🎾🥏🎳🏏🏑🏒🥍🏓🏸🥊🥋🥅⛸️🎣🤿🎽🎿🛷🥌🎯🪀🪁🎱🔮🧿🎮🕹️🎰🎲🧩🧸♠️♥️♦️♣️♟️🃏🀄🎴🎭🖼️🎨🧵🧶
👓🕶️🥽🥼🦺👔👕👖🧣🧤🧥🧦👗👘🥻🩱🩲🩳👙👚👛👜👝🛍️🎒👞👟🥾🥿👠👡🩰👢👑👒🎩🎓🧢⛑️📿💄💍💎🔇🔈🔉🔊📢📣📯🔔🔕🎼🎵🎶🎙️🎚️🎛️🎤🎧📻🎷🎸🎹🎺🎻🪕🥁📱📲☎️📞📟📠🔋🔌💻🖥️🖨️⌨️🖱️🖲️💽💾💿📀🧮🎥🎞️📽️🎬📺📷📸📹📼🔍🔎🕯️💡🔦🏮🪔📔📕📖📗📘📙📚📓📒📃📜📄📰🗞️📑🔖🏷️💰🪙💴💵💶💷💸💳🧾💹✉️📧📨📩📤📥📦📫📪📬📭📮🗳️✏️✒️🖋️🖊️🖌️🖍️📝💼📁📂🗂️📅📆🗒️🗓️📇📈📉📊📋📌📍📎🖇️📏📐✂️🗃️🗄️🗑️🔒🔓🔏🔐🔑🗝️🔨🪓⛏️⚒️🛠️🗡️⚔️🔫🏹🛡️🔧🔩⚙️🗜️⚖️🦯🔗⛓️🧰🧲⚗️🧪🧫🧬🔬🔭📡💉🩸💊🩹🩺🚪🛏️🛋️🪑🚽🚿🛁🪒🧴🧷🧹🧺🧻🧼🧽🧯🛒🚬⚰️⚱️🗿
🌍🌎🌏🌐🗺️🗾🧭🏔️⛰️🌋🗻🏕️🏖️🏜️🏝️🏞️🏟️🏛️🏗️🧱🏘️🏚️🏠🏡🏢🏣🏤🏥🏦🏨🏩🏪🏫🏬🏭🏯🏰💒🗼🗽🕌🛕🕍⛩️🕋🌁🌃🏙️🌄🌅🌆🌇🌉♨️🎠🎡🎢💈🎪🚂🚃🚄🚅🚆🚇🚈🚉🚊🚝🚞🚋🚌🚍🚎🚐🚑🚒🚓🚔🚕🚖🚗🚘🚙🚚🚛🚜🏎️🏍️🛵🦽🦼🛺🚲🛴🛹🚏🛣️🛤️🛢️🚨🚥🚦🛑🚧🛶🚤🛳️⛴️🛥️🚢✈️🛩️🛫🛬🪂💺🚁🚟🚠🚡🛰️🚀🛸🛎️🧳⏱️⏲️🕰️🕛🕧🕐🕜🕑🕝🕒🕞🕓🕟🕔🕠🕕🕡🕖🕢🕗🕣🕘🕤🕙🕥🕚🕦
Suggested Locations
Wpisz tekst z poniższego obrazka. Nie jest wyraźny?

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Sylwia napisał/a komentarz do Nauczyciele jako problem społeczny
Autor, jako dyrektor szkoły, musi wiedzieć, że problemem częściej jest nie przekraczanie 40-godzinne...
Jarosław Pytlak napisał/a komentarz do Kłopoty ze szkolnym ocenianiem
@Jan - no proszę, potwierdził Pan słuszność tego, co robimy w klasach 4-6 SP w szkole STO na Bemowie...
Ppp napisał/a komentarz do Sprawdzian 13+ i Domowe Zasady Ekranowe
Autorzy chyba nigdy nie byli dziećmi i nie wiedzą, jak może wyglądać egzekucja tych wskazań. Rozumie...
Jan napisał/a komentarz do Nauczyciele jako problem społeczny
Są najliczniejszą grupą zawodową, więc muszą być problemem społecznym. System w jaki została zorgani...
Jan napisał/a komentarz do Kłopoty ze szkolnym ocenianiem
Dylemat związany z ocenianiem dobrze byłoby również przeanalizować pod kątem różnych przedmiotów szk...
Pełna zgoda - nie chodzi o nie wiadomo jaka indywidualizacje, lecz o zauważenie CZŁOWIEKA przynajmni...
Barbara Nowacka powinna być zdymisjonowana, ponieważ jedynie czym zajmuje się, to podwyżkami nauczyc...
Jan napisał/a komentarz do Nauka języka obcego w polskich szkołach
@ Ppp: Dzieje się tak dlatego że nie ma kompleksowego rozwiązania problemu języków obcych w szkołach...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie