Podcasting pomaga przyszłym nauczycielom

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

ImagePodcasting ma pozytywny wpływ na rozwijanie zdolności pedagogicznych, pogłębianie wiedzy i kreatywności w nauczaniu przyszłych nauczycieli przedmiotów ścisłych – dowiodły badania Uniwersytetu Stanowego w San Diego. Pedagodzy odnotowali także pozytywne opinie swych uczniów w związku z wykorzystaniem podcastów do celów edukacyjnych.

 

Doświadczenia różnych uczelni amerykańskich pokazują, że podcasty świetnie służą jako pomocnicze narzędzie edukacji uzupełniające wykłady i ćwiczenia uniwersyteckie. Dostrzegają to nauczyciele, którzy starają się często na własny koszt przygotować dodatkowe materiały dla studentów.

Dostęp do tych bogatych zasobów, jak również łatwość ich tworzenia i korzystania z nich, mogą wpływać na dużą poprawę jakości procesu nauczania. Wykorzystanie podcastów w nauczaniu może przyczynić się między innymi do:

  • udostępnienia dorobku autorytetów naukowych z danej dziedziny większej grupie nauczycieli i studentów,
  • upowszechniania ważnych wydarzeń lub eksperymentów naukowych oraz wskazówek co do ich realizacji w świecie naukowym i osób uczących się,
  • wymiany danych i doświadczeń naukowych,
  • wymiany wiedzy i doświadczeń pomiędzy osobami uczącymi się
  • lepszego zrozumienia przez studentów problemów badawczych i wyników eksperymentów, prezentacji, symulacji,
  • lepszej wymiany doświadczeń i współpracy między ośrodkami akademickimi w różnych krajach,
  • a także promocji określonej dziedziny nauki w świecie pozauniwersyteckim.

W badaniach prowadzonych przez Uniwersytet Stanowy w San Diego ponad 90% przyszłych nauczycieli przedmiotów ścisłych przyznało, że ich zasoby wiedzy znacznie się poprawiły dzięki wykorzystaniu podczas studiów pedagogicznych podcastów przez ich profesorów, zaś 98% zauważyło, że dają one możliwość łatwego zapoznania się z różnymi alternatywnymi metodami nauczania nauk ścisłych.

Oceniając własne doświadczenia pedagogiczne, respondenci badania przyznali, że podcasty oddziaływają pozytywnie również na proces nauki uczniów. Podcasty pozwalają zaoszczędzić czas spędzony na wykładach (78%), dają możliwość dostępu, w dowolnym miejscu i czasie, do zasobów edukacyjnych wysokiej jakości (94%). Zauważyli także, że studenci są aktywniejsi kiedy korzysta się z technologii edukacyjnych (98%), zaś korzystanie z podcastów sprzyja również rozwijaniu relacji między nauczycielami, gdyż umożliwia wymianę i powiększanie zasobów edukacyjnych. 82% przyszłych nauczycieli zadeklarowało, że w celu rozwoju swoich umiejętności i pogłębiania wiedzy będą korzystać z tych narzędzi edukacyjnych także po ukończeniu kursów pedagogicznych.

Warto też zauważyć, że 98% kursantów uznało, że dzięki wykorzystaniu podcastów w swoim procesie edukacji czują się dużo lepszymi nauczycielami, zaś korzystanie z tych narzędzi sprzyja poznawaniu nowych metod nauczania, dzięki czemu także lepiej rozumieją swoich uczniów.

(Notka o autorze: Marcin Polak jest twórcą i redaktorem naczelnym Edunews.pl, zajmuje się edukacją i komunikacją społeczną, realizując projekty społeczne i komercyjne o zasięgu ogólnopolskim i międzynarodowym. Prowadzi także międzynarodowy serwis edukatorów ekonomicznych i finansowych EconomicEducator.eu).

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Ppp napisał/a komentarz do Jak książeczki uczą rozmawiać?
Mama opowiadała mi, że zacząłem mówić bardzo późno, ale jak już zacząłem - od razu pełnymi zdaniami,...
Przerażająca wizja. Z jednej strony trzeba gonić za technologią która rozwija świat, z drugiej stron...
Stanisław Czachorowski napisał/a komentarz do Wykład w czasach postpiśmienności, czyli szukanie drogi we mgle
Tak, najważniejszy jest tok rozumowania, opowieść o wiedzy i dochodzeniu do wniosków, odkryć. To się...
Wykładam matematykę i staram się postępować na przekór pewnego określenia czym jest wykład: to trans...
Stanisław Czachorowski napisał/a komentarz do Wykłady w stylu programów popularnonaukowych?
Zawsze najważniejszym jest mieć coś do powiedzenia. Interesującego, ważnego, wartościowego. Dobrze j...
Jak widzę, odniósł się Pan do mojego komentarza, więc odpowiem.Programy B. Wołoszańskiego były różne...
Pani Anno, to co zamierzam napisać dotyczy zarówno psychologów szkolnych jak i pedagogów. I jedni i...
Drodzy Państwo, czy głupotę można nazywać po imieniu? Czy głupota ministra jest głupotą szkodliwą? C...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie