Jak nas śledzą w Internecie

fot. Fundacja Panoptykon, CC-BY

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

W 2019 r. obchodzimy 25-lecie pierwszego zamieszczonego w Internecie baneru reklamowego – zwracają uwagę eksperci Fundacji Panoptykon. Od tego czasu dane osobowe pod różnymi postaciami stały się nową walutą. Szacuje się, że wartość rynkowa ogółu danych przetwarzanych online na terenie Unii Europejskiej osiągnie do 2020 r. wysokość 739 miliardów euro[1]. Od kilku dekad różne branże (handlu detalicznego, turystyczna, dóbr konsumpcyjnych, mediów, telekomunikacyjna, bankowa, ubezpieczeniowa i inne) gromadzą i wykorzystują informacje o swoich klientach, a częściowo także wymieniają się nimi. Warto o tym pamiętać, a także zastanowić się, czy na pewno chcemy dzielić się informacją o naszym życiu.

Każde załadowanie strony internetowej, na której ma być wyświetlona spersonalizowana reklama, to niebezpieczny wyciek danych osobowych. Do setek firm, które biorą udział w aukcji reklamowej, trafiają dane użytkownika: lokalizacja, model urządzenia, system operacyjny, język i wyszukiwane słowa i adres strony, na którą właśnie wchodzi. Nad raz rozpowszechnionymi danymi nikt nie ma kontroli: ani strona, która rozpoczyna aukcję, ani – tym bardziej – sam użytkownik, który na giełdzie reklamowej pozostaje towarem bez praw i bez głosu. Nie wie, do kogo trafiają jego dane osobowe ani pod jakim identyfikatorem figuruje w bazach poszczególnych firm, a więc nie jest w stanie korzystać z praw, które daje mu RODO.

W jaki sposób firmy śledzą każdy krok użytkownika w sieci? Jak wygląda licytacja danych na giełdzie reklam i kto w niej uczestniczy? Jaki wpływ na jego życie może mieć cyfrowy profil? Ile wart jest rynek reklamy behawioralnej w Polsce? Co o użytkowniku wie dostawca poczty elektronicznej i jak szpiegują urządzenia smart? Na te i inne pytania odpowiadamy w raporcie pt. Śledzenie i profilowanie w sieci. Jak z klienta stajesz się towarem.

Zobacz film

Raport to tylko jeden z elementów akcji edukacyjnej #skasujciastko, którą Fundacja Panoptykon przygotowała na Dzień Ochrony Danych Osobowych obchodzony 28 stycznia. Na stronie internetowej panoptykon.org/na-zapleczu-internetu udostępniono materiały graficzne (infografikę, wideo i gif-y), wyjaśniające problemy związane ze śledzącą reklamą, a na stronie Cyfrowej Wyprawki – propozycję dla rodziców i nauczycieli. Do akcji #skasujciastko włączyły się organizacje i instytucje, które zajmują się tematyką edukacji medialnej i bezpieczeństwa w sieci (m.in. Centrum Cyfrowe, Fundacja Nowoczesna Polska, Ośrodek Edukacji Informatycznej i Zastosowań Komputerów w Warszawie, Polskie Towarzystwo Edukacji Medialnej, Geek Girls Carrots, Inicjatywa Kultury Bezpieczeństwa, Obywatele dla Edukacji, Europejski Miesiąc Cyberbezpieczeństwa i NASK).


[1] za: Komisja Europejska, European Data Market Study, 2017, https://ec.europa.eu/. Dostęp: 28.01.2019.

 

Źródło: Fundacja Panoptykon, licencja CC-BY 4.0

 

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Justyna napisał/a komentarz do Nauczyciele jako problem społeczny
... i co to za określenie "świetliczanka" :( To jest nauczyciel z takimi samymi kwalifikacjami jak P...
Justyna napisał/a komentarz do Nauczyciele jako problem społeczny
Całkowicie się z Panią nie zgadzam, że nauczyciel WSPÓŁORGANIZUJĄCY nie przygotowuje się do zajęć! Ł...
Eleonora napisał/a komentarz do Nauczyciele jako problem społeczny
Poniosły emocje tego dyrektora i nie ma prawa wygadywać takich bzdur: (cyt) "trwają w niekoniecznie ...
Jan napisał/a komentarz do Kłopoty ze szkolnym ocenianiem
Bardzo się cieszę że udało mi się dojść do, co prawda wtórnego, odkrycia które, o czym nie wiedziałe...
Jan napisał/a komentarz do Nauczyciele jako problem społeczny
Zróżnicowanie pensum - gdybyż to było takie proste! Nauczyciele coraz częściej będą mieli uprawnieni...
Sylwia napisał/a komentarz do Nauczyciele jako problem społeczny
Autor, jako dyrektor szkoły, musi wiedzieć, że problemem częściej jest nie przekraczanie 40-godzinne...
Jarosław Pytlak napisał/a komentarz do Kłopoty ze szkolnym ocenianiem
@Jan - no proszę, potwierdził Pan słuszność tego, co robimy w klasach 4-6 SP w szkole STO na Bemowie...
Ppp napisał/a komentarz do Sprawdzian 13+ i Domowe Zasady Ekranowe
Autorzy chyba nigdy nie byli dziećmi i nie wiedzą, jak może wyglądać egzekucja tych wskazań. Rozumie...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie