Studenci siedzą w internecie

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

Niemal wszyscy polscy studenci codziennie korzystają z internetu. Blisko 60% z nich w sieci spędza codziennie od trzech do ponad siedmiu godzin - wynika z badania Instytutu Homo Homini przeprowadzonego na zlecenie Polish Open University (POU). Sondaż pokazuje, że najwięcej studentów - ponad 40% - spędza w internecie około 3-4 godzin dziennie, a ponad 11% aż od 5 do 7 godzin. Tych, którzy używają internetu krócej niż przez godzinę dziennie (6,1%) jest mniej niż tych, którzy przebywają w sieci powyżej 7 godzin każdego dnia (6,7%). Z internetu nie korzysta 0,8% badanych studentów.(C) EDUNEWS.PL

Według blogera i specjalisty od marketingu internetowego z firmy U-Marketing Bartłomieja Ciszewskiego wynik badania nie jest zaskakujący. "Dla studentów internet jest jednym z fundamentalnych elementów funkcjonowania w społeczeństwie, wykorzystują go do nauki, pracy i rozrywki" - podkreśla Ciszewski. "Studiujące obecnie pokolenie dorastało wraz z rozwojem internetu. Na bieżąco poznawali kolejne sieciowe aplikacje i nowinki, ucząc się jak je skutecznie wykorzystywać w codziennym życiu, to dla nich naturalne środowisko" - dodaje.

Coraz większa część studentów docenia również możliwość studiowania w trybie e-learningu. Z badania przeprowadzonego dla POU wynika, że w głównymi zaletami tego trybu nauki są: oszczędność czasu na dojazdy (86,2% wskazań) i możliwość studiowania z każdego miejsca na świecie (85,4%). Dla ponad 78% studentów istotne są o wiele niższe koszty studiowania on-line, a w szczególności brak wydatków na dojazdy i zakwaterowanie.

69% badanych docenia możliwości, jakie daje wirtualny świat. Multimedialna forma zajęć wykorzystuje różne narzędzia percepcji. "Dźwięki, obrazy czy filmy poszerzają znacznie spektrum możliwości ułatwiających przyswajanie materiału" - zaznacza koordynator programów nauczania w POU dr Justyna Berniak-Woźny. 46,6% studentów uważa, że e-learning daje możliwość bardziej zindywidualizowanego kontaktu z wykładowcą.

Jakie są oczekiwania polskich studentów wobec nauki w trybie e-learning? Ponad 78% ankietowanych jest przekonanych, że studia powinny wykorzystywać interaktywne narzędzia, które pozwalają na skupienie uwagi studenta przez cały czas trwania zajęć. Ta forma studiów ma też zapewniać stały kontakt z wykładowcą i dostęp do nieograniczonej liczby konsultacji po zajęciach (77,2%). Dla 68% badanych ważne jest, aby student mógł uczyć się, kiedy chce wykorzystując otrzymane materiały. Zdaniem blisko 59% studentów studia on-line powinny być równoważne ze studiami w trybie tradycyjnym, a zatem zakres "przerabianego" materiału musi być identyczny, podobnie jak wymagania co do zaliczeń i egzaminów.

Badanie potwierdza jednak, że studenci źle oceniają działania polskich szkół wyższych w obszarze e-kształcenia. Według aż 73% z nich krajowe uczelnie nie są odpowiednio przygotowane do nauczania w e-learningu. Obecnie coraz więcej szkół wyższych wprowadza zajęcia w tej formie, ale polskie szkolnictwo wciąż kojarzy się znacznie bardziej z tradycyjnym nauczaniem, niż z wysokiej jakości nowoczesnymi rozwiązaniami e-learningowymi.

"W Polsce system e-learning dopiero się rozwija, dlatego też wiedza przyszłych studentów na temat tego jak powinien wyglądać dobry e-learning jest mała" - komentuje Berniak-Woźny. "Warto jednak pamiętać, że nauka w e-learningu może być tak samo skuteczna lub nieskuteczna, jak nauka w innych trybach. Skuteczność zależy wyłącznie od tego, czy uczelnia i system kształcenia na odległość są dobrze przygotowane do tego, co robią. Przyszli studenci muszą więc dokładnie przyjrzeć się systemowi, jaki stosuje uczelnia, na której chcą studiować" - dodaje.

Badanie na zlecenie Polish Open Universtiy przeprowadził Instytut Badania Opinii Homo Homini w listopadzie 2011 roku na losowej próbie polskich studentów. Wielkość próby to 1067 osób. Badanie zrealizowano metodą CATI (standaryzowane wywiady kwestionariuszowe wspomagane komputerowo).

(Źródło: PAP - Nauka w Polsce)

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Ppp napisał/a komentarz do Jak książeczki uczą rozmawiać?
Mama opowiadała mi, że zacząłem mówić bardzo późno, ale jak już zacząłem - od razu pełnymi zdaniami,...
Przerażająca wizja. Z jednej strony trzeba gonić za technologią która rozwija świat, z drugiej stron...
Stanisław Czachorowski napisał/a komentarz do Wykład w czasach postpiśmienności, czyli szukanie drogi we mgle
Tak, najważniejszy jest tok rozumowania, opowieść o wiedzy i dochodzeniu do wniosków, odkryć. To się...
Wykładam matematykę i staram się postępować na przekór pewnego określenia czym jest wykład: to trans...
Stanisław Czachorowski napisał/a komentarz do Wykłady w stylu programów popularnonaukowych?
Zawsze najważniejszym jest mieć coś do powiedzenia. Interesującego, ważnego, wartościowego. Dobrze j...
Jak widzę, odniósł się Pan do mojego komentarza, więc odpowiem.Programy B. Wołoszańskiego były różne...
Pani Anno, to co zamierzam napisać dotyczy zarówno psychologów szkolnych jak i pedagogów. I jedni i...
Drodzy Państwo, czy głupotę można nazywać po imieniu? Czy głupota ministra jest głupotą szkodliwą? C...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie