Jak Internet ułatwia życie dojrzałych Polaków

Narzędzia
Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

10 milionów Polaków w wieku 50+ nie korzysta z Internetu. Głównym powodem, na jaki wskazują, jest brak umiejętności i motywacji do poznawania nowych technologii. UPC Polska, jeden z wiodących dostawców szerokopasmowego internetu w Polsce oraz założyciel Koalicji „Dojrz@łość w sieci”, sprawdziło wspólnie z partnerami, jak przełamanie tych barier zmienia życie osób dojrzałych w różnych jego aspektach: rodzinnym, towarzyskim, społecznym i edukacyjnym.PHOTO: SXC.HU

Warto poznać argumenty, które przekonają nasze babcie lub dziadków do obecności w sieci. Rok 2012 jest Europejskim Rokiem Aktywnego Starzenia i Solidarności Międzypokoleniowej – to doskonały czas, by osoby dojrzałe, dzięki wsparciu młodszych pokoleń poznały możliwości, jakie daje Internet.

„Nie masz potrzeby, bo nie wiesz, o co chodzi” - tak jeden z uczestników badania „Korzystanie z Internetu a jakość życia osób 50+” określił powód, dla którego brakuje w sieci osób dojrzałych. Wnioski z raportu są jednak jednoznaczne – 100 % ankietowanych, dojrzałych internatów potwierdziło, że istnieje bezpośredni związek między poprawą jakości życia a samodzielnym korzystaniem z Internetu.

Internet jest oknem na świat

Wśród osób w wieku 50-65. lat najważniejsze korzyści wynikające z bycia internautą mają związek z pracą zawodową i poczuciem, że jest się na bieżąco. Dla osób powyżej 65. roku życia najistotniejsza jest poprawa samopoczucia i przełamanie samotności. Wszyscy respondenci  podkreślali, że Internet stał się dla nich oknem na świat i jak sami mówią, pozwala im na  „kontrolę nad zmieniającą się rzeczywistością”. Tym, co wpływa na poprawę jakości życia jest również lepszy kontakt z bliskimi oraz zrozumienie języka i stylu życia młodszego pokolenia. Osoby starsze doceniają pocztę elektroniczną i komunikatory internetowe, dzięki którym mogą odnowić dawne znajomości i znaleźć nowych przyjaciół. Na nowo kształtują swoje relacje z rodziną. To sprawia, że pełniej uczestniczą w życiu.

Internet daje niezależność

Dojrzali adepci Internetu ogromnie cenią sobie ułatwienia, jakie daje im sieć w życiu codziennym. Należy do nich np. planowanie lokalnych przejazdów komunikacją miejską, załatwianie spraw urzędowych, znajdowanie lekarzy specjalistów, informacje konsumenckie etc. Jednocześnie badani mówili o dużych oszczędnościach: czasu i pieniędzy. Dzięki Internetowi szybko docierają do potrzebnych informacji, które w dodatku są bezpłatne. Internautów 50+ cieszy także możliwość tańszych zakupów przez Internet i ich dostępność. Ma to znaczenie szczególne dla mieszkańców mniejszych miast.

Internet pozwala pomarzyć

Internet aktywizuje osoby dojrzałe do działania, przywracając im perspektywę przyszłości. Dzięki nowym technologiom są w kontakcie z bliskimi, mają dostęp do informacji, rozwijają swoje zainteresowania. To pozytywnie wpływa na ich psychikę oraz pozwala odczuć satysfakcję w konfrontacji z młodym pokoleniem, przełamując stereotyp, jakoby nowe technologie były tylko dla młodych. Respondenci zauważyli, że dzięki umiejętności korzystania z Internetu są bardziej otwarci i tolerancyjni. Dzięki Internetowi uczą się również języków obcych, przeglądają galerie sztuki, muzykę i aktywnie uczestniczą w kulturze. Najbardziej zaskakuje ich to, że mogą w tej samej chwili znaleźć się w miejscu oddalonym o tysiące kilometrów, np. na Trafalgar Square, w Luwrze czy Bibliotece Stanów Zjednoczonych lub w ciągu kilku sekund wysłać mail do rodziny, która mieszka za Atlantykiem.

Badanie przeprowadzono na zlecenie UPC Polska i Microsoft

(Źródło: UPC)

Edunews.pl oferuje cotygodniowy, bezpłatny (zawsze) serwis wiadomości ze świata edukacji. Zapisz się:
captcha 
I agree with the Regulamin

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie