Rozmowa z minister Ireną Dzierzgowską, współautorką reformy systemu edukacji w 1999 roku, redaktorem naczelnym miesięcznika Dyrektor Szkoły oraz serwisu Monitor Edukacji, autorką wielu publikacji książkowych i artykułów o tematyce oświatowej. Publikujemy obszerne fragmenty wywiadu, który ukazał się na łamach Gazety Szkolnej w styczniu bieżącego roku.

Czy uczniowie w trakcie edukacji szkolnej zdobywają taką wiedzę i umiejętności, która pozwoli im w dwudziestym pierwszym wieku odnosić życiowe sukcesy? Pytanie to jest aktualne w wielu krajach, także w Polsce, gdyż zmiany w globalnej gospodarce i rozwój nowych technologii informacyjnych wymuszają na całym świecie zmiany w systemach edukacji.
Coraz więcej uczelni wyższych wprowadza gry edukacyjne, jako ważne narzędzia uzupełniające programy studiów. Pomocne są zwłaszcza symulacje do sprawdzania „na sucho” zachowań studentów w środowisku zbliżonym do warunków rzeczywistych. Taką propozycją jest też przygotowana przez IBM gra
W 1948 r. Organizacja Narodów Zjednoczonych proklamowała edukację jako fundamentalne prawo człowieka. Zgodnie z Artykułem 26 Powszechnej Deklaracji Praw Człowieka, każdy człowiek ma prawo do nauki. Nauka na poziomie podstawowym jest bezpłatna i obowiązkowa. Oświata techniczna, zawodowa i studia wyższe są powszechnie dostępne.
Amerykańska telewizja PBS, która przyczyniła się do światowego sukcesu Ulicy Sezamkowej, rozpoczęła pod koniec 2007 r. nadawanie nowego programu Edutainment dla dzieci w wieku przedszkolnym.
Jest chyba w każdym polskim domu. Wielu nie wyobraża sobie bez niego życia. Zazwyczaj dostarcza rozrywki, choć czasami staje się jedynym towarzyszem. Pozwala się zrelaksować, przy nim płaczemy, wzruszamy się, cieszymy. Telewizor. Z badań wynika, że każdy z nas spędza kilka godzin dziennie wpatrując się w jego ekran, a dzieci często jeszcze więcej.
Uczące się dzieci jako partnerzy nauczyciela, same decydujące o programie nauczania i metodach? Futurelab - brytyjska organizacja zajmująca się nowoczesną edukacją przygotowała założenia nowego programu edukacyjnego Enquiring Minds, który umieszcza uczniów w centrum procesu nauczania i oddaje im prawo decydowania o jego zakresie.

