Czy ludzki mózg wciąż jest najmądrzejszą rzeczą na tej planecie? Gdy wzmocniony zostanie przez technologię - wtedy tak. Technologia jest rozszerzeniem naszego mózgu, jest nowym sposobem myślenia - pisze Marc Prensky, amerykański pisarz i mówca specjalizujący się w tematyce edukacyjnej.
Dydaktyczne schematy trzeba burzyć
Dobry nauczyciel myśli i pracuje nad poznawczą ciekawością uczniów, zaciekawia, zaskakuje, koncentruje. Dobrze jest burzyć dydaktyczne schematy planowania i realizacji zajęć oraz stale pracować nad sobą. Prowadząc zajęcia warto reagować na oczekiwania odbiorców, zaintrygować ich tematem, wywołać faktyczną aktywność uczących się, bo jak aktywizować - to skutecznie.
O motywowaniu uczniów
Nauczyciele zastanawiając się nad sposobami motywacji uczniów do uczenia się, pytają przede wszystkim, jak to robić i jak dotrzeć do ucznia? Poradnik „O motywowaniu do uczenia się i pracy nad sobą“, autorstwa Juliana Piotra Sawińskiego, został opracowany z myślą o wspieraniu działań inspirujących, doradczych i innowacyjnych nauczycieli – bo żeby innym doradzać, pomagać i podpowiadać, trzeba samemu to znać i ćwiczyć, być zmotywowanym.
Skoro orzeł wszystko może...
Dzisiaj jest takie szczególne święto, w którym powinniśmy być dumni nie tylko z Polski, ale i Polaków, a zwłaszcza z ich przedsiębiorczości oraz sukcesów. Pomimo czarnowidztwa chętnie uprawianego przez polityków, bałaganu i zamieszania, do którego nieraz przyczyniają się i rządzący, Polacy radzą sobie w swoim kraju całkiem nieźle. Jedynie może co nam słabiej idzie to komunikowanie się ze sobą.
Kulturówka
Niemcoznawstwo. Prościutko wyliczę, czego nie oczekuję i czego nie wymagam od moich uczniów. Nie żądam wiedzy ilościowej i faktologii historycznej. Uczniowie z reguły potrafią narysować przybliżoną konturówkę RFN – na niej umieszczają ludzi, przedmioty i zdarzenia tego obszaru. Potrafią to samo robić na osi czasu. To dla mnie element korelujący nauczanie.
Blog jak lekarstwo, a szkoła w chmurze
W tym roku szkolnym przyszło mi znowu uczyć Marysię. Z Marysią spotkałam się dwa lata temu, gdy w klasie pierwszej uczyłam w jej klasie języka angielskiego. Pamiętam ją jako bystrą, grzeczną dziewczynkę, która każde zadanie podejmowała z wielką ochotą i z wypiekami na twarzy – wymarzony uczeń.
O czym jeszcze zapomina dziś szkoła?
Od pewnego czasu funkcjonuje kolejne - ukute przez socjologów - określenie uczniów uczęszczających obecnie do szkoły. Mówi się o nim pokolenie 3F: fun, friends and feedback (zabawa, przyjaciele i natychmiastowa informacja zwrotna). Czy to jest dla nich najważniejsze?