Wróciłem z Częstochowy. Uczestniczyłem w niezwykle udanej III konferencji dla dyrektorów zatytułowanej „Nowoczesne rozwiązania interaktywne w praktyce szkolnej”. Mówiłem o tym, że powszechny i nieograniczonych niemal dostęp do zasobów w sieci nie zmienił nic w naszych szkołach. A przecież mamy największych ekspertów w zasięgu jednego kliknięcia, mamy natychmiastowy dostęp do informacji, słowników, kanałów telewizyjnych z ogromnym archiwum. Możemy korzystać z cyfrowych bibliotek, wirtualnych instytutów i muzeów. Dziś to wszystko jest powszechnie dostępne, ale w żaden sposób nie zmienia to szkoły.
Marcin Zaród Nauczycielem Roku 2013
Od 12 lat Głos Nauczycielski i Ministerstwo Edukacji Narodowej wybierają najlepszego nauczyciela w Polsce w konkursie Nauczyciel Roku. Co roku Jury wybiera spośród nadesłanych zgłoszeń trzynastkę finalistów, wśród których są osoby nominowane (10), wyróżnione (2) i Nauczyciel Roku. Celem konkursu jest odkrycie świetnych nauczycieli, pasjonatów, wychowawców, przewodników i przyjaciół uczniów.
Nauczyciele w Polsce 2013
Dzisiaj Dzień Edukacji Narodowej (obchodzony od 1982 r.), a również 240 rocznica powstania w 1773 r. Komisji Edukacji Narodowej - pierwszego w Europie ministerstwa oświaty - która zajęła się reformowaniem szkolnictwa w Polsce. Dzisiaj również padają takie pomysły powołania KEN 2.0, ale wyłącznie w środowiskach osób, które dostrzegają problemy w konstrukcji systemu oświaty w Polsce (czyli nie w Alei Szucha).
Wywiadówka
Zmiany w systemie edukacji doprowadziły do tego, że szkoła stała się sformalizowanym, zbiurokratyzowanym i przeracjonalizowanym tworem. Oderwana od prawdziwego życia, straciła siłę budzenia fascynacji. Logika systemu każe nauczycielom skupiać się na „przerabianiu” materiału, przygotowaniu uczniów do testów i opracowaniu szkolnej dokumentacji, a nie na prowadzeniu ciekawych i intrygujących lekcji.
Sztuka edukacji. Kultura w programach nauczania
Zachęta – Narodowa Galeria Sztuki zaprasza nauczycieli i animatorów kultury na konferencję Sztuka edukacji. Kultura w programach nauczania (Warszawa, 22-23.11.2013). Jej tematem będą możliwości włączenia współczesnej kultury i sztuki w szkolne programy nauczania oraz możliwości współpracy między szkołą a instytucją kultury przy tworzeniu projektów edukacyjnych. Prosimy o zgłaszanie wystąpień podczas konferencji.
Nowe technologie w edukacji przyrodniczej - Eduinkubator 2013
Centrum UNEP/GRID-Warszawa zaprasza do udziału w pierwszej edycji EduInkubatora, która odbędzie się 18 października 2013r. w Warszawie. To wydarzenie edukacyjne obejmujące konferencję, warsztaty i strefę wystawową. Uczestnicy EduInkubatora poznają najnowsze trendy w nauczaniu przedmiotów przyrodniczych z zastosowaniem innowacyjnych narzędzi edukacyjnych oraz możliwości ich praktycznego wykorzystania w pracy z uczniem.
Przeciętne kompetencje dorosłych Polaków
Wyniki Międzynarodowego Badania Kompetencji Osób Dorosłych PIAAC pokazują, że w ciągu ostatnich 17 lat wzrósł poziom umiejętności dorosłych Polaków. Nadal jednak mamy dużo do zrobienia, zwłaszcza w kompetencjach cyfrowych (tu jesteśmy na szarym końcu). Kto podnosi nasze wyniki w rankingu? Osoby z wyższym wykształceniem, pracujący w sektorach usług wiedzochłonnych, wysoko wykwalifikowani pracownicy biurowi.