Polacy o zakazie korzystania ze smartfonów w szkołach

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

Prawo krajowe nie reguluje (jeszcze - jak dodają niektórzy zwolennicy formalnych rozwiązań) kwestii korzystania przez uczniów ze smartfonów w szkołach i innych placówkach oświatowych. Ustalają one te zasady we własnym zakresie. O stosunek do szkolnego zakazu smartfonów w szkole pytał Polaków CBOS w marcu br.

Idea zakazania używania smartfonów w szkołach spotyka się z pozytywnym odzewem. Za zakazem opowiada się trzy czwarte badanych (73%), w tym blisko połowa (47%) wyraża aprobatę w sposób zdecydowany. Przeciwnego zdania jest co piąty pytany (21%).

Z uzyskanych deklaracji respondentów wynika, że lepszym rozwiązaniem byłoby wprowadzenie ogólnych, jednolitych regulacji dotyczących korzystania przez uczniów ze smartfonów w szkołach niż to, żeby każda szkoła ustalała zasady we własnym zakresie (71% wobec 25%).

Badanie „Aktualne problemy i wydarzenia” (419) przeprowadzono w ramach procedury mixed-mode na reprezentatywnej imiennej próbie pełnoletnich mieszkańców Polski, wylosowanej z rejestru PESEL. Badanie zrealizowano w dniach od 6 do 16 marca 2025 roku na próbie liczącej 1047 osób.

Komentarz

Chociaż o wprowadzanych przez różne kraje zakazach smartfonowych w szkołach słychać coraz częściej w polskich mediach - i jak widać postulat ten ma całkiem spore poparcie społeczne - nie wydaje się, aby taki zakaz miał istotny wpływ na rozwiązanie problemu nadmiernego korzystania z telefonów i mediów społecznościowych przez dzieci.

Nie tak dawno w rozmowie z PAP Magdalena Bigaj z Instytutu Cyfrowego Obywatelstwa wprost mówiła, że czas spędzany przez dzieci np. w TikToku czy innych mediach (ok. 40h tygodniowo!) jest głównie po szkole, więc sam zakaz szkolny nie rozwiąże żadnego problemu społecznego (posłuchaj).

W Wielkiej Brytanii przeprowadzono badania skuteczności takich zakazów - jak można było przypuszczać, zmiany na lepsze raczej nie widać nawet w dłuższym terminie (przeczytaj tutaj). Jak wskazują badacze mediów społecznościowych - potrzebujemy czegoś w zamian, pewnego "ultrastyku", który mógłby wypełnić lukę po smartfonie, co jednak wcale nie jest łatwe do realizacji (pisał o tym Witold Kołodziejczyk - więcej tutaj).

No i oczywiście - kluczowa jest tu rola rodziców. Jeśli rodzice nie będą ograniczać przebywania w sieci swoim dzieciom - trudno spodziewać się realnej poprawy. A takie działanie jest bardzo trudne do przeprowadzenia, z wielu powodów i nie ma cudownych recept. Rodzice raczej nie pójdą na wojnę smartfonową ze swoimi dziećmi…

A z drugiej strony – szkoła jako instytucja edukacyjna również powinna uczyć, jak odpowiedzialnie i racjonalnie korzystać z nowoczesnych technologii. I takie zakazy raczej nie pomagają w kształtowaniu odpowiedzialności i kompetencji cyfrowych.

 

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Iwona napisał/a komentarz do Checklista nauczyciela współorganizującego
Potwierdzam
Sylwia napisał/a komentarz do Checklista nauczyciela współorganizującego
Uczę języka polskiego. Nigdy nie zdarzyło mi się, aby N.wspomagający pytał mnie o cokolwiek. Miałam ...
Popieram inicjatywę, a jako dodatkowy argument dodaję słowa Paula Erdősa: "Matematyk to jest osoba, ...
Joanna napisał/a komentarz do Minecraft w edukacji wczesnoszkolnej
Bardzo dobry artykuł! Dziękuję, że podzieliła się Pani swoimi doświadczeniami. Czekam na więcej 😊
Anna napisał/a komentarz do Szkoła podstawowa w oczach jej nauczycieli
W mojej szkole, w klasach 1-3, pracuje 6 pań, które przekroczyły wiek emerytalny a tylko 3 młodsze. ...
Bardzo ciekawe podejście. Ja jednak myślę, że zamiast grzebać przy liście lektur, należy zmienić spo...
Ppp napisał/a komentarz do Sześć cech skutecznej pochwały
W normalnych sytuacjach "praca nad sobą" może dać tylko określony procent poprawy tego, co ktoś ma j...
Gość napisał/a komentarz do Pytanie o sens matury
Panie Piotrze:Twórcą egzaminu maturalnego był Ślązak urodzony 4 stycznia 1731 r. w Schwarzwaldau (ob...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie