Ktoś, kto interesuje się wykorzystaniem nowoczesnych technologii w edukacji, zapewne śledzi co roku jedno z najpoważniejszych na świecie opracowań poświęconych ICT w szkole. W opublikowanym jesienią Horizon Report 2016 Edycji Szkolnej (K-12) znajdziemy wiele informacji na temat najważniejszych trendów we współczesnej edukacji. Które z nich dotrą (a może już dotarły) do Polski?

Gdy myślimy o pojęciu „pokój” jednymi z naszych pierwszych skojarzeń są znane nam z mediów obrazy konfliktów zbrojnych w odległych miejscach świata lub wojny, o których uczymy się na lekcjach historii. Natomiast rzadko odnosimy ten termin do naszego codzienne życia, a przecież jest mu tak bliski.

Uczniowie w niejednej szkole słyszeli zapewne o globalnej walce ze zmianą klimatu, o bardziej zrównoważony świat. Wielu z nich cechuje być może świadoma postawa w rozwiązywaniu tego światowego problemu. Są tacy, którzy wiedzą, w jaki sposób ograniczać ilość odpadów i oszczędzać wodę. Czy jednak są świadomi, jaki mają wpływ na świat jako użytkownicy energii? Portal ConsumerClassroom zaprasza uczniów gimnazjów i szkół ponadgimnazjalnych do 4. edycji Konkursu Międzyszkolnego.

Dzisiaj wpis z zupełnie innej beczki. Pora na chwilę odłożyć sprawy ciążowe i wizje ponownego macierzyństwa. Obok rosnącego brzucha i cukierkowych bodziaków, śpiochów, wózków i całej reszty niemowlęcych klamotów jest jeszcze drugi świat, w którym problemy wydają się być o wiele większe a moja wszechsiła matki traci moc, bo nie działa już na wszystko. To świat mojej B1, dziesięciolatki, która musiała stawić czoła szarej, szkolnej rzeczywistości. I na tym temacie chciałabym się zatrzymać…

Kultura to coś znaczącego. Kulturalna edukacja jest ważna i powinna mieć wysokie miejsce w szkole. A jaką ma rangę dzisiaj? To ona uwrażliwia i budzi szacunek do człowieka i humanistycznych wartości. Kulturalnego człowieka widać na pierwszy rzut oka. Czy pytanie w tytule jest więc retoryczne?

„Świat to my. Jesteśmy jego częścią i mamy wspólne problemy. Trzeba rozmawiać z dziećmi o innych ludziach, o ich potrzebach. Wtedy ci «obcy» staną się bliscy. Ludzie muszą czuć się za siebie współodpowiedzialni.” – mówi Dominika Kulczyk, prezes Kulczyk Foundation. To właśnie Kulczyk Foundation w warszawskim Centrum Olimpijskim zorganizowała wyjątkowe Forum Eksperckie pod patronatem UNICEF Polska i Rzecznika Praw Dziecka. Wyjątkowe, bo w całości poświęcone empatii.

Szkoła musi się zmieniać nie dlatego, że coś źle zostało zaprojektowane, ale dlatego że zmienia się świat, w którym funkcjonujemy. Obecnie żyjemy na początku trzeciej rewolucji technologicznej i coraz bardziej odczuwamy znaczące rozproszenie i decentralizację, zarówno pozyskiwania energii jak i produkcji. Głębokie zmiany dotyczą także funkcjonowania społeczeństwa. Coraz większe znaczenie ma kapitał ludzki i innowacyjność, a mniejsze surowce i stare, konwencjonalne źródła energii.

Więcej artykułów…

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Sytuacja wyrwie się spod kontroli w nauczycielstwie. Pielęgniarki i pielęgniarze, opiekunowie choryc...
Powstaje pytanie na jakich materiałach uczy się AI - bo jeśli na podręczniku to oznacza że nauczycie...
A potem oburzenie harnasiów i halyn jak ktoś stwierdza że Polacy to debile. Wiecie że za granicą nie...
Anna napisał/a komentarz do Nauczyciele jako problem społeczny
Pani Sylwia ma marne pojęcie o pracy nauczycieli w świetlicy szkolnej...Miałam okazję, przez krótki ...
Sylwia napisał/a komentarz do Nauczyciele jako problem społeczny
Proszę wyjaśnić, w jaki sposób nauczyciel wspomagający przygotowuje się do zajęć. Przecie on po pros...
Taaa, a premier, z wielkim hałasem, przed kamerami otwiera "największą w Europie fabrykę amunicji". ...
Gdyby jeszcze Ministerstwo Edukacji chciało inwestować w takie rozwiązania, które z pewnością przyda...
Justyna napisał/a komentarz do Nauczyciele jako problem społeczny
... i co to za określenie "świetliczanka" :( To jest nauczyciel z takimi samymi kwalifikacjami jak P...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie