W pierwszej części cyklu poświęconemu budowaniu dobrego zespołu pisałam o teorii Schutza, czyli zaspokojeniu 3 potrzeb, wartości wspólnej pracy, wysłuchaniu tych, którzy z reguły stoją z boku oraz o przestrzeni do popełniania błędów. Dzisiaj napiszę o tym, jak ważne jest tworzenie środowiska sprzyjającego rozwojowi grupy oraz znaczenia sensu tego, co robimy.
Szkolny System Wsparcia
Kiedy przeczytałam w Gazecie Prawnej artykuł "Masz potępić własne dziecko". Nauczyciele nie radzą sobie z problemami uczniów, więc rodzice biorą sprawy w swoje ręce po raz kolejny uświadomiłam sobie, że szkoła i „zawód: nauczyciel” ponownie powinny zweryfikować cele i priorytety swojego działania, a już na pewno z większą wrażliwością reagować na potrzeby „współczesnego świata”.
Cybernauci zapraszają do współpracy
Czy wasi uczniowie czują się bezpieczni w sieci? Czy potrafią reagować na różne sytuacje i niebezpieczeństwa, z którymi się spotykają? Od dwóch lat, w ramach projektu "Cybernauci - kompleksowy projekt kształtowana bezpiecznych zachowań w sieci", Fundacja Nowoczesna Polska szkoli społeczności szkolne z zakresu bezpieczeństwa w sieci i reagowania na zagrożenia. Warto podsumować - tylko w 2017 r. w ponad 700 szkołach w całej Polsce przeszkolono ponad 14 tysięcy nauczycieli i nauczycielek, ponad 45 tysięcy uczniów i uczennic oraz 17 tysięcy rodziców i opiekunów.
Tydzień Praw Dziecka w naszej szkole
Postanowiliśmy uczcić Dzień Praw Dziecka w nietypowy sposób. Przygotowaliśmy w Szkole Podstawowej TAK w Opolu tygodniowy projekt edukacyjny, w ramach którego wszyscy uczniowie z naszej szkoły zgłębiali zagadnienia związane z tematyką praw dziecka. W czasie zajęć wychowawczych dzieci podejmowały różne działania, by zapoznać się ze swoimi prawami. Chcieliśmy również zwrócić uwagę dorosłych na fakt, że nie zawsze ich przestrzegamy.
Czy warto tworzyć własne pomoce dydaktyczne?
Odpowiednio dobrane pomoce dydaktyczne stanowią źródło bodźców zmysłowych, podnosząc efektywność stosowanych metod nauczania i samego procesu dydaktyczno-terapeutycznego. Okazuje się, że dzieci wbrew pozorom nie zawsze chcą korzystać z kupnych, kolorowych, często bardzo drogich i modnych zabawek i pomocy dydaktycznych.
Jak budować dobry zespół? (1)
Dobry zespół nauczycieli (i uczniów) – to bardzo ważna sprawa. Kwestie, które poruszę w poście można przełożyć na budowanie każdego zespołu, bo są uniwersalne. Postaram się jednak mocniej położyć nacisk właśnie na grono pedagogiczne, gdyż bez dobrze współpracujących ze sobą nauczycieli budowanie szkoły jako społeczności uczącej się jest po prostu niemożliwe. Wiem, że w wyniku reformy wiele zespołów zmieniło swoją strukturę i bardzo często przechodzi zmianę w trudny i bolesny sposób. U mnie w szkole transformacja również nie jest kwestią łatwą, zatem mogę podzielić się tym, co jako dyrektor robię, co przeoczyłam i teraz staram się naprawić.
Bez dzwonka, bez ocen, bez władzy. Polski zwycięzca Edumission 2017
20 szkół z różnych zakątków świata, 20 ekscytujących wizji edukacji i ta jedna, polska propozycja, która zdobyła serce wszystkich. Szkoła No Bell z Konstancina-Jeziorny wygrała właśnie międzynarodowy, elitarny projekt Edumission i już w styczniu będzie miała okazję zaprezentować go na targach Bett Show 2018 w Londynie, jednej z najważniejszych imprez edukacyjnych na świecie.