Jak prowadzić efektywną i atrakcyjną edukację zdalną w szkole podstawowej? Czy to możliwe, aby nie zgubić się w labiryncie narzędzi, programów i aplikacji? Jak wzmocnić kompetencje liderskie i skutecznie przekazywać wiedzę innym członkom i członkiniom rady pedagogicznej? Edukacja zdalna potrzebuje ludzi aktywnych, dynamicznych i głodnych wiedzy! To dlatego Stowarzyszenie Cyfrowy Dialog zaprasza nauczycieli i nauczycielki ze szkół podstawowych na cykl bezpłatnych szkoleń prowadzonych przez wykwalifikowanych trenerów, w ramach projektu “Szkolni liderzy edukacji zdalnej”. Kurs pomoże stworzyć zespoły eksperckie – które staną się wsparciem dla całej szkolnej kadry. Rekrutacja wystartowała 30 listopada br.

W tym roku Międzynarodowy Dzień Kropki w Polsce obchodziliśmy już po raz dwunasty. Pierwsze świętowanie tego dnia odbyło się w klasie trzeciej w Szkole Podstawowej nr 13 w Olsztynie we wrześniu 2012. Od tego czasu obchody Dnia Kropki zaczęły rozszerzać się na całą Polskę. Najpierw to nietypowe święto skupiało głównie najmłodszych. W 2017 r. powstała na Facebooku grupa Dzień Kropki. Święto stało się popularne w szkołach podstawowych, gimnazjach, szkołach średnich. Z roku na rok pojawiało się coraz więcej inicjatyw, o Dniu Kropki mówiono w Domach Kultury, w bibliotekach, ośrodkach terapii, szkołach językowych. Kropka stała się pretekstem do odkrywania dziecięcych talentów i świętem kreatywności.

Kiedy w ubiegłym roku szkolnym zapowiedziałem w klasach drugich, że w klasie maturalnej zamierzam przekształcić sposób sprawdzania ich wiedzy w nieco bardziej praktyczny (materiał gramatyczno-leksykalny mieli już w zasadzie opanowany), nikt się tym specjalnie nie przejął, zwłaszcza, że formuła nauczania zdalnego i tak wymuszała nieco inne podejście do kwestii. Larum podniosło się dopiero przed pierwszym sprawdzianem „nowego typu”, kiedy to do większości zainteresowanych dotarło, że wiąże się to ze zmianą sposobu przygotowywania się.

Z kart pracy korzysta wielu nauczycieli. Czasem krytykowane są za odtwórczość, powtarzalność, przeładowanie treściami. Czy takie muszą być? Nie, jeśli weźmiemy sprawę w swoje ręce. Możemy stworzyć karty pracy, które zachwycą dzieci, będą możliwe do wykorzystania również w trybie edukacji zdalnej, a samo ich tworzenie sprawi przyjemność nauczycielowi, a w odbiorze jego podopiecznym. Pojawi się w nich tylko (i aż) to, na czym nam najbardziej zależy - będą dopasowane do zainteresowań i umiejętności naszych uczennic i uczniów.

Badacze edukacyjni zastanawiają się, na ile nauczanie zdalne jest efektywne. Przedstawię klika wyników badań przeprowadzonych w Stanach Zjednoczonych. Myślę, że podobne wyniki można byłoby uzyskać w Polsce i na całym świecie.

W piątek odbyły się w naszej szkole pierwsze badania przesiewowe dla pracowników w kierunku COVID-19. Zamówione na początku października, zostały zrealizowane dopiero teraz, bo był to najwcześniejszy dostępny termin. Trochę obawiałem się, że będzie już „po ptakach”, skoro większość nauczycieli od kilku tygodni prowadzi zajęcia zdalne, ale jednak nie – personel, nie tylko pedagogiczny, zjawił się tłumnie (choć w odstępach czasowych), a na drugi termin szykuje się równie dobra frekwencja.

Każdy nauczyciel może pomóc odkryć uczniowi ukryte talenty. To oczywiste. Może także natchnąć i pchnąć w wielką edukacyjną przygodę dziesiątki czy setki uczniów w szkole. Wiemy, że każdy nauczyciel ma „tę” moc (choć nie zawsze ujawnioną). Ale coraz rzadziej dzieje się to w ramach edukacji przedmiotowej. Tą prawdziwą moc, uruchamiają dopiero projekty edukacyjne. To dopiero może być prawdziwa przygoda i odkrywanie nieznanych pokładów talentów i kompetencji. Warto kiedyś w nią ruszyć...

Więcej artykułów…

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

GPT napisał/a komentarz do EjAj z lodówki
Ministerstwo kupuje pracownie STEAM, ogranicza fizykę i chemię, a wszystko to okrasza pięknym slogan...
GPT napisał/a komentarz do Kierunki rozwoju polskiej edukacji
Ministerstwo kupuje pracownie STEAM, ogranicza fizykę i chemię, a wszystko to okrasza pięknym slogan...
Ppp napisał/a komentarz do Dziesięć błędów informacji zwrotnej
Wszystko to prawda, ale na "zerowym" punkcie powinno być: błędem krytyki jest samo jej istnienie! w ...
Zbyt ogólny opis by zrozumieć czym to się różni od istniejących aplikacji edukacyjnych które są zazw...
Robert Raczyński napisał/a komentarz do Natura matury
Miałem wrażenie, że dość jasno dałem do zrozumienia, że nie rozważam tu zasadności ani prawidłowości...
Mikołaj napisał/a komentarz do Natura matury
Trafne pokazuje to, że matura to nie tylko test wiedzy, ale rytuał przejścia, który ma sens tylko wt...
Ppp napisał/a komentarz do Natura matury
Maturę nalezy ZLIKWIDOWAĆ, ponieważ jest niesprawiedliwym egzaminem, którego można PRZYPADKOWO nie z...
Zapisałem dziecko na karate kontaktowe przez takich własnie małych gnojków by sam umiał się bronić

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie