Szkolnictwo coraz bardziej otwiera się na pomysł wykorzystania
telefonów komórkowych w edukacji. Nic dziwnego, skoro w
Stanach Zjednoczonych (i na pewno gdzie indziej również) młodzi ludzie używają telefonów przez większą część dnia – od pobudki po
ustawienie budzika, gdy kładą się spać. Dlaczego zatem nie użyć masowo tych komputerów w nauczaniu?
Szkoły mogą być bogato wyposażone w nowoczesne urządzenia
i oprogramowanie, a mimo to ich uczniowie nie będą w stanie radzić
sobie w cyfrowym świecie. Powód: nie zostali
nauczeni efektywnego korzystania z technologii podczas kilku lat edukacji szkolnej, zaś ich umiejętności
ograniczają się do pewnego zestawu prostych czynności.
Prezydent Stanów Zjednoczonych Barack Obama zadeklarował, że rząd
federalny przeznaczy pół miliarda dolarów na stworzenie nieodpłatnych
zasobów edukacyjnych do nauki online. Będzie to część planu rządowego
modernizacji i unowocześnienia szkolnictwa amerykańskiego, na który
planuje się przeznaczyć 10 miliardów dolarów.
Blisko tysiąc wielkopolskich nauczycieli zostało przygotowanych do
prowadzenia multimedialnych lekcji z wykorzystaniem internetowej
platformy edukacyjnej. Wszystko w ramach zakończonego właśnie 3-letniego programu e-Szkoła Wielkopolska – Twórczy Nauczyciel,
finansowanego ze środków UE i realizowanego w partnerstwie z
Uniwersytetem im. Adama Mickiewicza.
Coraz więcej firm informatycznych proponuje szkołom elektroniczne bazy
danych. Stary i szacowny dziennik ocen doczekał się wsparcia ze strony
nowych technologii. Za pomocą internetu rodzice mogą sprawdzać jak uczą
się ich dzieci, odczytać uwagi nauczycieli, uzyskać informację o życiu
klasy. To ułatwi kontakt ze szkołą – twierdzą zwolennicy projektu.
Od wielu lat spotykamy plakaty i
komunikaty organizatorów różnych akcji społecznych poświęconych
tematyce AIDS. Nie przynosi to spodziewanych rezultatów. Teraz koalicja
instytucji z Włoch, Hiszpanii, Czech, Rumunii i Polski
opracowała interaktywną i ogólnodostępną platformę edukacyjną, poprzez
którą zamierza podnosić świadomość społeczną na temat zagrożenia AIDS.
Tworzenie własnej gazety, słuchanie ginących języków, czy wywoływanie
trzęsienia ziemi - to wszystko już za rok czeka pierwszych
zwiedzających Centrum Nauki Kopernik w Warszawie. W połowie 2010 r. zostanie otwarta pierwsza część budynku. Już
planowane są galerie wystawy stałej, które będą otwarte jako pierwsze
i zostaną podzielone na sześć działów.