Otaczamy się produktami z całego świata, słuchamy muzyki pochodzącej z innych kontynentów, oglądamy filmy z Hollywood (i Bolywood), polscy żołnierze służą na misjach pokojowych w Afryce i Azji. Świat stał się mniejszy. Globalizacja sprawia, że z dnia na dzień stajemy się coraz bardziej zależni od mieszkańców innych kontynentów, znajdujemy się w sieci globalnych współzależności. Szkoła musi przygotowywać uczniów do życia w tym nowym, mniejszym, zglobalizowanym świecie.
Coraz więcej edukacji w kieszeni
Urządzenia mobilne w niedługim czasie osiągną „masę krytyczną“ – gdy ponad połowa mieszkańców Ziemi łącząc się z internetem, będzie używała do tego celu swoich telefonów czy tabletów. Powinno to skłaniać do myślenia nad zmianą podejścia do edukacji. Coraz częściej bowiem uczeń będzie miał możliwość udziału w aktywnościach edukacyjnych nawet wówczas, gdy nie będzie fizycznie przebywał w szkole.
Postawy i umiejętności a rozwój Polski i Polaków
Obserwując naszą rzeczywistość coraz bardziej uświadamiamy sobie znaczenie systemu wartości oraz postaw i osobowych kompetencji dla poprawy naszego funkcjonowania w wymiarze indywidualnym i zbiorowym. Widać wyraźnie, że potrzebujemy rozwoju nie tylko infrastruktury technicznej, ale także infrastruktury mentalno-kulturowej, która jest fundamentem naszych zachowań w biznesie, administracji, edukacji, kulturze czy w życiu wspólnot lokalnych.
Ciekawe miejsce, ciekawy człowiek
Rozpoczęła się rekrutacja do II edycji konkursu na najlepszą e-publikację stworzoną w edytorze MAPPTIPE. Mogą w nim wziąć udział uczniowie gimnazjów i szkół ponadgimnazjalnych wraz z opiekunami po wcześniejszej pełnej rejestracji w projekcie.
Młodzież i filantropia – dobra społeczna inwestycja
Okres nauki w szkole gimnazjalnej i średniej to czas, w którym budzą się w młodych ludziach społeczne instynkty. Warto wtedy zaangażować ich w działania, dzięki którym przekonają się, że wcale nie jest trudno zmieniać świat wokół siebie i przy okazji można zdobyć umiejętności, które przydadzą się później w życiu i karierze zawodowej. Projekt Fundacji dla Polski „Młodzież i filantropia” wychodzi naprzeciw tym edukacyjnym potrzebom.
Uczniowie na tropie Funduszy Europejskich
Realizowany od dwóch lat w gimnazjach i szkołach ponadgimnazjalnych projekt „Mapa przemian” przynosi wyśmienite rezultaty. W ubiegłym roku prawie 450 uczniów z całej Polski wyruszyło w teren z urządzeniami nagrywającymi, aby opisać, sfilmować i sfotografować setki inwestycji i projektów dofinansowanych ze środków unijnych – owoce ich prac można było potem podziwiać na blisko 150 blogach. Powstało blisko 240 filmów o Polsce, 13 tysięcy uczniów wzięło udział w specjalnych lekcjach. Również i w tym roku uczniowie szykują się do pokazania, jak rozwija się i na naszych oczach zmienia kraj.
Nakręcona ekonomia po raz drugi
Rusza druga odsłona multimedialnej akcji edukacyjnej pt. Nakręcona Ekonomia. W ramach projektu dofinansowanego ze środków NBP do szkół gimnazjalnych i ponadgimnazjalnych zostanie rozesłany multimedialnych tablic edukacyjnych – Lekcja Ekonomii. W portalu MillionYou.com ruszył też konkurs na film inspirowany zagadnieniami ekonomicznymi.