Lekcja interaktywna o własnym mieście

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

Wielu kompetentnych nauczycieli uzależnia przebieg swoich lekcji od tego, czego potrzebują jego uczniowie - co chcą poznać, wiedzieć, przeżyć. Jeśli zachowamy równowagę pomiędzy tymi elementami - będziemy w stanie motywować naszych uczniów do nauki, chęci poznania, odkrycia, tego co ciekawe i przydatne.(C) M.Markes, M.Sokołowska

Tym, co musimy w sobie wykształcić i pielęgnować jest wrażliwość na potrzeby i zainteresowania drugiego człowieka (w tym przypadku ucznia), po to aby pokazać mu, że nauka bywa naprawdę bardzo przyjemna. Naszą sojuszniczką jest atmosfera na lekcji, która sprawia, że przyswajamy lub utrwalamy całe pokłady wiedzy w sposób trwały.

Obowiązkiem rzetelnego nauczyciela jest zainicjowanie i podtrzymanie interakcji na lekcji na różnych poziomach właśnie po to, aby stworzyć możliwość poczucia sukcesu przez naszych uczniów. Następnym krokiem jest już spontaniczne i naturalne posługiwanie się językiem obcym w obrębie różnorodnych tematów, a to już idealne podłoże do lekcji na bazie korelacji międzyprzedmiotowej.

Prostym sposobem na zmianę zwyczajowego toku lekcji jest przesunięcie jej „środka ciężkości”, czyli zadanie zadania domowego na początku zajęć. Uczniowie sami w określonym momencie zorientują się, że rzeczywiście warto uczestniczyć – bo tak naprawdę całą lekcję odrabiają pracę domową. Wiedzą, co i dlaczego jest tematem lekcji i czują się bezpiecznie.

Aby wzmocnić pozytywnie naszych uczniów odnosimy się do czegoś, to jest im dobrze znane. Jest to miejsce, w którym mieszkają. Co więcej, motyw miasta pokrywa większość podstawy programowej, a szerzenie regionalizmu jest mocno akcentowane przez władze wojewódzkie.

Następuje płynna integracja sprawności w naturalny sposób. Uczniowie posługują się językiem obcym opisując miejsca i obiekty w dobrze im znanym mieście. Aktywnie uczestniczą w lekcji tworząc opisy, słuchając tego co mają do opowiedzenia inni uczniowie. Na koniec tworzą plakaty i zamieszczają na nich stworzone wcześniej objaśnienia.

Opisane powyżej elementy tworzą lekcję interaktywną na poziomie osobistym i ogólnym - uczniowie posługują się wszystkimi sprawnościami językowymi. Co więcej, sprawności te są zintegrowane w sposób naturalny i nie muszą być eksponowane a płynne przejścia pomiędzy kolejnymi etapami zajęć sprawiają, iż uczniowie czują się pewnie w posługiwaniu się językiem obcym. W miłej atmosferze następuje przyrost kompetencji, wiedzy i sprawności.

W działalności każdego pedagoga nauczanie drugiego człowieka zawsze odgrywało i będzie odgrywać niezmiernie istotną rolę, dlatego też naszym zadaniem jest ciągłe poszukiwanie nowych rozwiązań aby pozytywnie wzmacniać naszych uczniów.

Pamiętajmy, aby rozwijać w naszych uczniach umiejętności i strategie posługiwania się językiem obcym w różnorodnych sytuacjach, aby spontanicznie mogli wyrażać to, co chcą nam przekazać.

Bądźmy odkrywcami nowych możliwości, pozytywnie nastawionych na edukację i na wszystkich młodych ludzi, których mamy zaszczyt uczyć.

Konspekt lekcji otwartej języka angielskiego (PDF)

(C) N.Kotecka, A.Nowak, P.Pawelec

(C) M.Śmietanka, T. Wachowski

Aleksandra Szczepanik jest nauczycielką języka angielskiego w Gimnazjum nr 3 im. Noblistów Polskich w Gliwicach.

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Ppp napisał/a komentarz do Jak książeczki uczą rozmawiać?
Mama opowiadała mi, że zacząłem mówić bardzo późno, ale jak już zacząłem - od razu pełnymi zdaniami,...
Przerażająca wizja. Z jednej strony trzeba gonić za technologią która rozwija świat, z drugiej stron...
Stanisław Czachorowski napisał/a komentarz do Wykład w czasach postpiśmienności, czyli szukanie drogi we mgle
Tak, najważniejszy jest tok rozumowania, opowieść o wiedzy i dochodzeniu do wniosków, odkryć. To się...
Wykładam matematykę i staram się postępować na przekór pewnego określenia czym jest wykład: to trans...
Stanisław Czachorowski napisał/a komentarz do Wykłady w stylu programów popularnonaukowych?
Zawsze najważniejszym jest mieć coś do powiedzenia. Interesującego, ważnego, wartościowego. Dobrze j...
Jak widzę, odniósł się Pan do mojego komentarza, więc odpowiem.Programy B. Wołoszańskiego były różne...
Pani Anno, to co zamierzam napisać dotyczy zarówno psychologów szkolnych jak i pedagogów. I jedni i...
Drodzy Państwo, czy głupotę można nazywać po imieniu? Czy głupota ministra jest głupotą szkodliwą? C...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie