Sidebar

02
Pt, Maj

Jakie cele edukacji, takie potem wyniki

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

Każde działanie jest skuteczniejsze, kiedy wiemy w jakim celu i dokąd zmierzamy. O ile myśląc np. o wędrówce po górach - łatwo nam wyobrazić sobie co jest celem naszej wspinaczki - zdobycie szczytu, lepsze samopoczucie, dbałość o dobrą kondycję fizyczną i psychiczną, o tyle nauczyciele mają ogromne kłopoty ze sformułowaniem nie tylko celu lekcji, ale również odpowiedzieć na proste pytanie: czego chcą ucznia (na)uczyć, jakiego młodego człowieka, z jakimi cechami osobowości chcą zobaczyć po zakończonej edukacji formalnej w szkole.(C) Tomasz Trojanowski - Fotolia.com

Po fali szkoleń z pomiaru dydaktycznego opartych o taksonomię B. Niemierki nauczyciele wymieniają najczęściej jako cel lekcji jej aspekty poznawcze (intelektualne) np. uczeń zna budowę komórki, wymienia znane gatunki roślin, rozwiązuje równania kwadratowe metodami poznanymi na lekcji, charakteryzuje postaci literackie. Czy tak sformułowane i postawione cele uczniom są dla nich atrakcyjne i motywują do uczenia się, czy tym samym przygotowują do życia zawodowego we współczesnym świecie? Sadzę, że w formułowaniu celów  właśnie tkwi problem braku efektywności polskiej edukacji. Jaki cel sobie stawiam, w takim kierunki zmierzam.

Zatem słusznie nasi uczniowie w różnych badaniach świetnie radzą sobie z wiedzą odtwórczą, ponieważ takie cele najczęściej wyznaczane są w procesie edukacji (na lekcjach). Nie radzą sobie z procesami trudniejszymi jak analizowanie i oceną zjawisk, myśleniem przyczynowo-skutkowym, ponieważ te elementy są zdecydowanie trudniejsze w procesie uczenia się do kształtowania, jak i niewiele miejsca poświęca się im na lekcjach. W czym tkwi przyczyna takiego stanu rzeczy?

Jednym z elementów silnie wpływającym na skuteczność edukacji jest hierarchiczny układ celów nauczania - taksonomia celów [1], w oparciu o którą prowadzimy kształcenie. Obowiązująca w Polsce taksonomia celów B. Niemierki, w oparciu o nią prowadzone szkolenia z zakresu pomiaru dydaktycznego, oparty o nią system egzaminów zewnętrznych, uczyniły zreformowaną po 1999 roku polską szkołę bardziej encyklopedyczną i behawioralną niż z czasów sprzed reformy. Taksonomia ta opiera się na 2 filarach - 2 poziomach formułowania celów: I poziom - wiadomości i II poziom - umiejętności. Poziomy te wywarły silne piętno na nauczycielach i utrwaliły model behawioralnej dydaktyki na bazie nieprawdziwej interpretacji taksonomii: najpierw przekazujemy wiadomości, a następnej dopiero kolejności kształcimy umiejętności. Jest to niestety często konsekwencja błędnie prowadzonych szkoleń dla nauczycieli.

 

Rys 1. Uproszczony model taksonomii celów B. Niemierki

Na podstawie tej taksonomii nauczyciele, myśląc o jej realizacji u układzie hierarchicznym, często twierdzą, iż nie można (lub nie da się) uczyć umiejętności bez przekazania w pierwszej kolejności wiadomości. Bywa tak z niektórymi treściami nauczania, natomiast trzeba mieć świadomość, że kiedy np. przyszywamy guzik do koszuli czy uczymy dzieci wiązać sznurówki w butach, uczący się nie mają wiadomości na ten temat, tylko uczą się umiejętności przyszycia guzika czy zawiązania sznurówek.

Często do wiadomości powinni uczniowie docierać samodzielnie. O tym zatem, co chcemy jako nauczyciele  kształtować u uczniów właśnie wskazują sformułowane cele. Jeżeli nauczyciel jest przekonany o tym, że uczniowie muszą znać długość rzeki Nil, umieć wymienić stolice państw Europy i Azji, wymienić złoża bogactw naturalnych poszczególnych krajów, to żadną miarą nie nauczy ich pracy w grupie, selekcji informacji, analitycznego myślenia, ponieważ te cele nie są spójne ze sobą i wymagają innych metod pracy i innej strategii pedagogicznej.

Metoda projektu nie doprowadzi nas do realizacji wyznaczonego celu - zapamiętania wiadomości, jak też metoda wykładu nie nauczy pracy w zespole. Niestety nadal nader często stosowany wykład, pokaz doświadczeń przez nauczyciela, burza mózgów wspierają - behawioralną strategię dydaktyczną [2], co w języku ucznia można określić strategią „3 Z - zakuć, zdać, zapomnieć”. Wynika to faktu postawienia przed uczniami celów mało (nie)przydatnych i (nie)atrakcyjnych w dzisiejszym świecie i otaczającej nas rzeczywistości.

Konstruktywizm jako strategia pedagogiczna wychodzi w konstruowaniu celów nauczania z taksonomii celów opracowanej przez B. Blooma [3]. Różni się ona znacząco od taksonomii celów B. Niemierki. Znacznie poszerza krąg myślenia o celach nauczania i wychodzi poza wiadomości i umiejętności, wskazując na potrzebę formułowania celów w odniesieniu do analizy, syntezy i ewaluacji.

 

Rys 2. Taksonomia celów B. Blooma

B. Bloom u podstawy swojej taksonomii umieścił „wiedzę” a nie „wiadomości”. Należy zwrócić uwagę na różnicę pojęciową 2 terminów. Wiadomości to tylko informacja, zaś wiedza jest pojęciem znacznie szerszym, wskazującym na umiejętność posłużenia się informacją. Wydaje się, iż w dużej mierze polska szkoła podążyła w kierunku encyklopedyzmu właśnie dzięki taksonomii celów B. Niemierki, ponieważ o nią został również oparty system egzaminów zewnętrznych. Bloom w szerszej hierarchicznej perspektywie zwraca uwagę na cele nauczania, których jest stosunkowo niewiele obecnych na lekcjach w Polskiej szkole – analiza, synteza, ewaluacja. W praktyce przekłada się to na brak poleceń w zadaniach dla uczniów, ćwiczeń dla uczniów, które kształtowałyby powyższe cele, a w konsekwencji nie kształtuje się w szkole pożądanych umiejętności z tegoż zakresu taksonomicznego.

Wniosek taki można wyciągnąć na podstawie analizy czasowników zawartych w podstawie programowej kształcenia ogólnego, jak i poleceniach dla uczniów w książkach i ćwiczeniach (czasownik wskazuje na kształtowaną umiejętność uczniowską). Rzadko są spotykane w polskiej dydaktyce (w stosunku do takich jak: zna, wymienia, wskazuje, rysuje, rozpoznaje, wyróżnia, wyszukuje) takie czasowniki, które wskazywałyby na realizację wyższych kategorii taksonomicznych opisanych przez Bloom’a, jak np:

  • Analiza: analizowanie, ocenianie, szacowanie, kategoryzowanie, porównywanie, kontrastowanie, krytykowanie, różnicowanie, rozróżnianie, wyróżnianie, badanie, eksperymentowanie, stawianie pytań, testowanie.
  • Synteza: aranżowanie, składanie, montowanie, gromadzenie, grupowanie, komponowanie, konstruowanie, tworzenie, projektowanie, rozwijanie, formułowanie, zarządzanie, organizowanie, planowanie, przygotowywanie, proponowanie, organizowanie, wystawianie, zainstalowanie.
  • Ewaluacja: argumentowanie, wycenianie, ocenianie, przyporządkowywanie, komponowanie, obrona, estymowanie, ewaluowanie, osądzanie, przewidywanie, szacowanie, wartościowanie, wybieranie, wspieranie.

Ścisły związek istnieje pomiędzy czasownikiem a formą zadania i zawartym w nim poleceniu. Polskie podręczniki i karty pracy dla uczniów na etapie edukacji wczesnoszkolnej zawierają w znakomitej większości zadania z luką, na dobieranie, prawda-fałsz, wielokrotny wybór. W mniejszości znajdują się zadania otwarte, wieloczynnościowe. Dlatego na tym etapie edukacyjnym badacze obserwują zabijanie uczniowskiego samodzielnego myślenia i kreatywności. Wymienione typy zadań bowiem silnie wspierają realizację celów z niższych kategorii  taksonomicznych, a nie wspierają tych, które przekładają się na umiejętności potrzebne dziś na rynku pracy (selekcjonowanie i wartościowanie pozyskanych informacji, samodzielne formułowanie problemu, wskazywanie potencjalnych ścieżek rozwiązania problemu).

Na wyższych etapach edukacyjnych nie ma już wszechobecnych niskotaksonomicznych typów zadań, niemniej nader często pojawiają się zadania wraz z poleceniami typu: wymień 5 pustyń, wskaż przyczyny sukcesu, oceń postawę itp. Takimi poleceniami nadal kształtowane są postawy odtwórcze, stąd rozpaczliwy krzyk pracodawców o braku praktycznego przygotowania absolwentów do pracy w zawodzie. Dlatego tak potrzebne są w szkołach metody aktywizujące, szczególnie metoda projektu czy WebQuest, które uczą rozwiązywania problemów, pozwalają na wykorzystywanie TIK. Pochodzą one z odmiennej niż behawioryzm strategii pedagogicznej – konstruktywizmu, który kładzie nacisk nie tylko na mierzalny efekt treści kształcenia (zewnętrzne egzaminy), ale głównie na tworzenie środowiska i motywowaniu ucznia do uczenia się.

Metoda projekt nie pozwala na sformułowanie zadań np. wymień stolice państwa europejskich, ale zmusza autora projektu do sformułowania problemu, który uczniowie powinni rozwiązać. Praca w projekcie przebiega na 2 poziomach: merytorycznym i organizacyjno-społecznym – element ważny z punktu widzenia rynku pracy, tak jak umiejętność posługiwania się i wykorzystywania TIK. Podobnie jest w przypadku wykorzystania WebQuestów w nauczaniu.

(Notka o autorce: Sabina Furgoł jest metodykiem i edukatorem, pracuje w Regionalnym Ośrodku Metodyczno-Edukacyjnym „Metis” w Katowicach)

[1] Cele nauczania - zamierzone właściwości uczniów wyrażające się opanowaniem przez nich określonych czynności. Świadomie założone efekty kształcenia. Formułowanie celów służy zarówno doborowi metod i treści nauczania, jak i (przede wszystkim) egzekwowaniu wiedzy i umiejętności, za: Wikipedia

[2] S. Furgoł: Jak uczyć pokolenie cyfrowych tubylców? Forum nauczycieli, RODN „WOM” w Katowicach, X-XII nr 3 (43) 2011.

[3] B. Bloom: http://pl.wikipedia.org/wiki/Taksonomia_Blooma

Komentarze (6)
This comment was minimized by the moderator on the site
Ciekawy artykuł. Jednak podawanie za źródło naukowe Wikipedii to już mocne nadwyrężenie...
Karina
This comment was minimized by the moderator on the site
Opisany problem z taksonomiami dobrze wyjaśnia inny problem polskiej edukacji - stan wiedzy decydentów oświatowych na szczeblu rządowym i samorządowym. Bez gruntownej wiedzy o różnych teoriach pedagogicznych, taksonomiach i ich związku z...
Opisany problem z taksonomiami dobrze wyjaśnia inny problem polskiej edukacji - stan wiedzy decydentów oświatowych na szczeblu rządowym i samorządowym. Bez gruntownej wiedzy o różnych teoriach pedagogicznych, taksonomiach i ich związku z edukacyjnymi strategiami łatwo o działania szkodliwe, tylko pozornie uwzględniające interes młodych ludzi. Przykładem jest likwidowanie lub łączenie szkół z powodu malejącej ilości uczniów i konieczności oszczędzania. Takie postępowanie ma sens jeżeli za podstawę pedagogiczną szkoły przyjmiemy behawioryzm i taksonomię Niemierki. Z tym, że oświatowi decydenci powinni wiedzieć, iż jest to droga donikąd. Behawioryzm i jego oświatowe konsekwencje nie doprowadzą do sytuacji, w której pracodawcy będą zadowoleni z kompetencji młodych ludzi. Tylko pedagogika konstruktywistyczna i metody aktywizujące dają taką szansę. Ale stosowanie metod aktywizujących w realiach klas liczących po 30 i więcej uczniów nie jest możliwe. Stąd też w czasach niżu demograficznego dla dobra uczniów i społeczeństwa nie powinno się likwidować i komasować szkół, lecz dzielić klasy na mniejsze - 12-16 osobowe (oczywiście jednocześnie cały system oświaty należy przestawić na zasady konstruktywizmu i konektywizmu). Ale ludzie, dla których zasady pedagogiki to jakieś "teoryjki", którzy bez tych teoryjek i tak wiedzą lepiej, co potrzeba zrobić w oświacie, nawet nie zdają sobie sprawy jak bardzo szkodzą swoją niewiedzą. Oni po prostu chcą zaoszczędzić na szkołach.
More
Zbigniew Osiński
This comment was minimized by the moderator on the site
"Źródło naukowe"?! Przecież to artykuł na portalu publicystycznym?
Prawdę powiedziawszy przytoczenie Wikipedii w artykule naukowym też by mnie nie raziło. Dobry badacz sięga po wiele różnej jakości źródeł - a jego obowiązkiem i zasługą jest zrobić...
"Źródło naukowe"?! Przecież to artykuł na portalu publicystycznym?
Prawdę powiedziawszy przytoczenie Wikipedii w artykule naukowym też by mnie nie raziło. Dobry badacz sięga po wiele różnej jakości źródeł - a jego obowiązkiem i zasługą jest zrobić z nich właściwy użytek...
More
Ewa K.
This comment was minimized by the moderator on the site
Witam, poszukuje odpowiedzi na pytanie; jakie efekty kształcenia w zakresie kompetencji społecznych znajdują się na najwyższym poziomie taksonomicznym wg B. Blooma. ?

Bardzo prosze o odpowiedz
edyta
This comment was minimized by the moderator on the site
Mam pytanie; otoz, jakie metody w dydaktyce oparte są na działalności praktycznej? Prosze o omówienie jednej z nich.
Pozdrawiam
Edyta Sadomska
This comment was minimized by the moderator on the site
Grafika przedstawiająca 6 poziomów taksonomii w/g Blooma jest nieaktualna i pochodzi z 1956 r.
In 1956, Benjamin Bloom headed a group of educational psychologists who developed a classification of levels of intellectual behavior important in...
Grafika przedstawiająca 6 poziomów taksonomii w/g Blooma jest nieaktualna i pochodzi z 1956 r.
In 1956, Benjamin Bloom headed a group of educational psychologists who developed a classification of levels of intellectual behavior important in learning. During the 1990's a new group of cognitive psychologists, lead by Lorin Anderson (a former student of Bloom), updated the taxonomy to reflect relevance to 21st century work. The two graphics show the revised and original Taxonomy. Note the change from nouns to verbs associated with each level.
Note that the top two levels are essentially exchanged from the traditional to the new version (from the bottom) :
Remembering: can the student recall or remember the information?
Understanding: can the student explain ideas or concepts?
Applying: can the student use the information in a new way?
Analyzing: can the student distinguish between the different parts?
Evaluating: can the student justify a stand or decision?
Creating: can the student create new product or point of view?
More
Antoni
Nie ma tu jeszcze żadnych komentarzy
Skomentuj
Piszesz jako gość
×
😀 🧑🏻 ❤️ 🍀 🍌 💡 ✈️
No Emojis found
😀😃😄😁😆😅🤣😂🙂🙃😉😊😇🥰😍🤩😘😗😚😙😋😛😜🤪😝🤑🤗🤭🤫🤔🤐🤨😐😑😶😏😒🙄😬🤥😌😔😪🤤😴😷🤒🤕🤢🤮🤧🥵🥶🥴😵🤯🤠🥳😎🤓🧐😕😟🙁☹️😮😯😲😳🥺😦😧😨😰😥😢😭😱😖😣😞😓😩😫🥱😤😡😠🤬😈👿💀☠️💩🤡👹👺👻👽👾🤖😺😸😹😻😼😽🙀😿😾🙈🙉🙊
👋🤚🖐️🖖👌🤏✌️🤞🤟🤘🤙👈👉👆🖕👇☝️👍👎👊🤛🤜👏🙌👐🤲🤝🙏✍️💅🤳💪🦾🦿🦵🦶👂🦻👃🧠🦷🦴👀👁️👅👄👶🧒👦👧🧑👱👨🧔👨‍🦰👨‍🦱👨‍🦳👨‍🦲👩👩‍🦰🧑‍🦰👩‍🦱🧑‍🦱👩‍🦳🧑‍🦳👩‍🦲🧑‍🦲👱‍♀️👱‍♂️🧓👴👵🙍🙍‍♂️🙍‍♀️🙎🙎‍♂️🙎‍♀️🙅🙅‍♂️🙅‍♀️🙆🙆‍♂️🙆‍♀️💁💁‍♂️💁‍♀️🙋🙋‍♂️🙋‍♀️🧏🧏‍♂️🧏‍♀️🙇🙇‍♂️🙇‍♀️🤦🤦‍♂️🤦‍♀️🤷🤷‍♂️🤷‍♀️🧑‍⚕️👨‍⚕️👩‍⚕️🧑‍🎓👨‍🎓👩‍🎓🧑‍🏫👨‍🏫👩‍🏫🧑‍⚖️👨‍⚖️👩‍⚖️🧑‍🌾👨‍🌾👩‍🌾🧑‍🍳👨‍🍳👩‍🍳🧑‍🔧👨‍🔧👩‍🔧🧑‍🏭👨‍🏭👩‍🏭🧑‍💼👨‍💼👩‍💼🧑‍🔬👨‍🔬👩‍🔬🧑‍💻👨‍💻👩‍💻🧑‍🎤👨‍🎤👩‍🎤🧑‍🎨👨‍🎨👩‍🎨🧑‍✈️👨‍✈️👩‍✈️🧑‍🚀👨‍🚀👩‍🚀🧑‍🚒👨‍🚒👩‍🚒👮👮‍♂️👮‍♀️🕵️🕵️‍♂️🕵️‍♀️💂💂‍♂️💂‍♀️👷👷‍♂️👷‍♀️🤴👸👳👳‍♂️👳‍♀️👲🧕🤵🤵‍♂️🤵‍♀️👰👰‍♂️👰‍♀️🤰🤱👩‍🍼👨‍🍼🧑‍🍼👼🎅🤶🧑‍🎄🦸🦸‍♂️🦸‍♀️🦹🦹‍♂️🦹‍♀️🧙🧙‍♂️🧙‍♀️🧚🧚‍♂️🧚‍♀️🧛🧛‍♂️🧛‍♀️🧜🧜‍♂️🧜‍♀️🧝🧝‍♂️🧝‍♀️🧞🧞‍♂️🧞‍♀️🧟🧟‍♂️🧟‍♀️💆💆‍♂️💆‍♀️💇💇‍♂️💇‍♀️🚶🚶‍♂️🚶‍♀️🧍🧍‍♂️🧍‍♀️🧎🧎‍♂️🧎‍♀️🧑‍🦯👨‍🦯👩‍🦯🧑‍🦼👨‍🦼👩‍🦼🧑‍🦽👨‍🦽👩‍🦽🏃🏃‍♂️🏃‍♀️💃🕺🕴️👯👯‍♂️👯‍♀️🧖🧖‍♂️🧖‍♀️🧗🧗‍♂️🧗‍♀️🤺🏇⛷️🏂🏌️🏌️‍♂️🏌️‍♀️🏄🏄‍♂️🏄‍♀️🚣🚣‍♂️🚣‍♀️🏊🏊‍♂️🏊‍♀️⛹️⛹️‍♂️⛹️‍♀️🏋️🏋️‍♂️🏋️‍♀️🚴🚴‍♂️🚴‍♀️🚵🚵‍♂️🚵‍♀️🤸🤸‍♂️🤸‍♀️🤼🤼‍♂️🤼‍♀️🤽🤽‍♂️🤽‍♀️🤾🤾‍♂️🤾‍♀️🤹🤹‍♂️🤹‍♀️🧘🧘‍♂️🧘‍♀️🛀🛌🧑‍🤝‍🧑👭👫👬💏👩‍❤️‍💋‍👨👨‍❤️‍💋‍👨👩‍❤️‍💋‍👩💑👩‍❤️‍👨👨‍❤️‍👨👩‍❤️‍👩👪👨‍👩‍👦👨‍👩‍👧👨‍👩‍👧‍👦👨‍👩‍👦‍👦👨‍👩‍👧‍👧👨‍👨‍👦👨‍👨‍👧👨‍👨‍👧‍👦👨‍👨‍👦‍👦👨‍👨‍👧‍👧👩‍👩‍👦👩‍👩‍👧👩‍👩‍👧‍👦👩‍👩‍👦‍👦👩‍👩‍👧‍👧👨‍👦👨‍👦‍👦👨‍👧👨‍👧‍👦👨‍👧‍👧👩‍👦👩‍👦‍👦👩‍👧👩‍👧‍👦👩‍👧‍👧🗣️👤👥👣
💘💝💖💗💓💞💕💟❣️💔❤️🧡💛💚💙💜🤎🖤🤍💋💌💯💢💥💫💦💨🕳️💣💬👁️‍🗨️🗨️🗯️💭💤🏧🚮🚰🚹🚺🚻🚼🚾🛂🛃🛄🛅⚠️🚸🚫🚳🚭🚯🚱🚷📵🔞☢️☣️⬆️↗️➡️↘️⬇️↙️⬅️↖️↕️↔️↩️↪️⤴️⤵️🔃🔄🔙🔚🔛🔜🔝🛐⚛️🕉️✡️☸️☯️✝️☦️☪️☮️🕎🔯🔀🔁🔂▶️⏭️⏯️◀️⏮️🔼🔽⏸️⏹️⏺️⏏️🎦🔅🔆📶📳📴♀️♂️⚧️✖️♾️‼️⁉️〰️💱💲⚕️♻️⚜️🔱📛🔰☑️✔️〽️✳️✴️❇️©️®️™️#️⃣*️⃣0️⃣1️⃣2️⃣3️⃣4️⃣5️⃣6️⃣7️⃣8️⃣9️⃣🔟🔠🔡🔢🔣🔤🅰️🆎🅱️🆑🆒🆓ℹ️🆔Ⓜ️🆕🆖🅾️🆗🅿️🆘🆙🆚🈁🈂️🈷️🈶🈯🉐🈹🈚🈲🉑🈸🈴🈳㊗️㊙️🈺🈵🔴🟠🟡🟢🔵🟣🟤🟥🟧🟨🟩🟦🟪🟫◼️◻️▪️▫️🔶🔷🔸🔹🔺🔻💠🔘🔳🔲
🐵🐒🦍🦧🐶🐕🦮🐕‍🦺🐩🐺🦊🦝🐱🐈🐈‍⬛🦁🐯🐅🐆🐴🐎🦄🦓🦌🐮🐂🐃🐄🐷🐖🐗🐽🐏🐑🐐🐪🐫🦙🦒🐘🦏🦛🐭🐁🐀🐹🐰🐇🐿️🦔🦇🐻🐻‍❄️🐨🐼🦥🦦🦨🦘🦡🐾🦃🐔🐓🐣🐤🐥🐦🐧🕊️🦅🦆🦢🦉🦩🦚🦜🐸🐊🐢🦎🐍🐲🐉🦕🦖🐳🐋🐬🐟🐠🐡🦈🐙🐚🐌🦋🐛🐜🐝🐞🦗🕷️🕸️🦂🦟🦠💐🌸💮🏵️🌹🥀🌺🌻🌼🌷🌱🪴🌲🌳🌴🌵🌾🌿☘️🍀🍁🍂🍃🌑🌒🌓🌔🌕🌖🌗🌘🌙🌚🌛🌜🌡️☀️🌝🌞🪐🌟🌠🌌☁️⛈️🌤️🌥️🌦️🌧️🌨️🌩️🌪️🌫️🌬️🌀🌈🌂☂️⛱️❄️☃️☄️🔥💧🌊
🍇🍈🍉🍊🍋🍌🍍🥭🍎🍏🍐🍑🍒🍓🥝🍅🥥🥑🍆🥔🥕🌽🌶️🥒🥬🥦🧄🧅🍄🥜🌰🍞🥐🥖🥨🥯🥞🧇🧀🍖🍗🥩🥓🍔🍟🍕🌭🥪🌮🌯🥙🧆🥚🍳🥘🍲🥣🥗🍿🧈🧂🥫🍱🍘🍙🍚🍛🍜🍝🍠🍢🍣🍤🍥🥮🍡🥟🥠🥡🦀🦞🦐🦑🦪🍦🍧🍨🍩🍪🎂🍰🧁🥧🍫🍬🍭🍮🍯🍼🥛🍵🍶🍾🍷🍸🍹🍺🍻🥂🥃🥤🧃🧉🧊🥢🍽️🍴🥄🔪🏺
🎃🎄🎆🎇🧨🎈🎉🎊🎋🎍🎎🎏🎐🎑🧧🎀🎁🎗️🎟️🎫🎖️🏆🏅🥇🥈🥉🥎🏀🏐🏈🏉🎾🥏🎳🏏🏑🏒🥍🏓🏸🥊🥋🥅⛸️🎣🤿🎽🎿🛷🥌🎯🪀🪁🎱🔮🧿🎮🕹️🎰🎲🧩🧸♠️♥️♦️♣️♟️🃏🀄🎴🎭🖼️🎨🧵🧶
👓🕶️🥽🥼🦺👔👕👖🧣🧤🧥🧦👗👘🥻🩱🩲🩳👙👚👛👜👝🛍️🎒👞👟🥾🥿👠👡🩰👢👑👒🎩🎓🧢⛑️📿💄💍💎🔇🔈🔉🔊📢📣📯🔔🔕🎼🎵🎶🎙️🎚️🎛️🎤🎧📻🎷🎸🎹🎺🎻🪕🥁📱📲☎️📞📟📠🔋🔌💻🖥️🖨️⌨️🖱️🖲️💽💾💿📀🧮🎥🎞️📽️🎬📺📷📸📹📼🔍🔎🕯️💡🔦🏮🪔📔📕📖📗📘📙📚📓📒📃📜📄📰🗞️📑🔖🏷️💰🪙💴💵💶💷💸💳🧾💹✉️📧📨📩📤📥📦📫📪📬📭📮🗳️✏️✒️🖋️🖊️🖌️🖍️📝💼📁📂🗂️📅📆🗒️🗓️📇📈📉📊📋📌📍📎🖇️📏📐✂️🗃️🗄️🗑️🔒🔓🔏🔐🔑🗝️🔨🪓⛏️⚒️🛠️🗡️⚔️🔫🏹🛡️🔧🔩⚙️🗜️⚖️🦯🔗⛓️🧰🧲⚗️🧪🧫🧬🔬🔭📡💉🩸💊🩹🩺🚪🛏️🛋️🪑🚽🚿🛁🪒🧴🧷🧹🧺🧻🧼🧽🧯🛒🚬⚰️⚱️🗿
🌍🌎🌏🌐🗺️🗾🧭🏔️⛰️🌋🗻🏕️🏖️🏜️🏝️🏞️🏟️🏛️🏗️🧱🏘️🏚️🏠🏡🏢🏣🏤🏥🏦🏨🏩🏪🏫🏬🏭🏯🏰💒🗼🗽🕌🛕🕍⛩️🕋🌁🌃🏙️🌄🌅🌆🌇🌉♨️🎠🎡🎢💈🎪🚂🚃🚄🚅🚆🚇🚈🚉🚊🚝🚞🚋🚌🚍🚎🚐🚑🚒🚓🚔🚕🚖🚗🚘🚙🚚🚛🚜🏎️🏍️🛵🦽🦼🛺🚲🛴🛹🚏🛣️🛤️🛢️🚨🚥🚦🛑🚧🛶🚤🛳️⛴️🛥️🚢✈️🛩️🛫🛬🪂💺🚁🚟🚠🚡🛰️🚀🛸🛎️🧳⏱️⏲️🕰️🕛🕧🕐🕜🕑🕝🕒🕞🕓🕟🕔🕠🕕🕡🕖🕢🕗🕣🕘🕤🕙🕥🕚🕦
Suggested Locations
Wpisz tekst z poniższego obrazka. Nie jest wyraźny?

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Rafał Kapica napisał/a komentarz do Szkolna klasa - dobre miejsce do współpracy
tak tablice są bardzo dobrym rozwiązaniem - polecam
Jan Soliwoda napisał/a komentarz do Jeszcze większa automatyzacja pracy twórczej
Świetnie, nareszcie! Acz poprzez 'reductio ad absurdum' niestety (starożytnym wystarczyło że wyobraz...
Ppp napisał/a komentarz do Jak książeczki uczą rozmawiać?
Mama opowiadała mi, że zacząłem mówić bardzo późno, ale jak już zacząłem - od razu pełnymi zdaniami,...
Przerażająca wizja. Z jednej strony trzeba gonić za technologią która rozwija świat, z drugiej stron...
Stanisław Czachorowski napisał/a komentarz do Wykład w czasach postpiśmienności, czyli szukanie drogi we mgle
Tak, najważniejszy jest tok rozumowania, opowieść o wiedzy i dochodzeniu do wniosków, odkryć. To się...
Wykładam matematykę i staram się postępować na przekór pewnego określenia czym jest wykład: to trans...
Stanisław Czachorowski napisał/a komentarz do Wykłady w stylu programów popularnonaukowych?
Zawsze najważniejszym jest mieć coś do powiedzenia. Interesującego, ważnego, wartościowego. Dobrze j...
Jak widzę, odniósł się Pan do mojego komentarza, więc odpowiem.Programy B. Wołoszańskiego były różne...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie