W poszukiwaniu nowej kultury uczenia się

(C) Edunews.pl

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

Z jednego z niedawnych badań wynika, że uczniowie lubią się uczyć, ale nie lubią chodzić do szkoły. Dość niepokojące... To powinno nas skłonić do zastanowienia, czy nie powinniśmy poszukiwać nowych metod i technik uczenia, żeby uczniom chciało się przychodzić do szkoły i tu właśnie zdobywać wiedzę. O tym, jak dążyć do tej zmiany rozmawiano podczas konferencji „INSPIRACJE 2014 – Jak uczynić polską szkołę jeszcze lepszą?“ (Warszawa, 3-4 lipca 2014).

Edukacja jest najpotężniejszą bronią do zmiany świata – powiedział kiedyś Nelson Mandela i ta jego myśl została przytoczona przez prof. Janusza Morbitzera z Uniwersytetu Pedagogicznego w Krakowie podczas jego wystąpienia pt. „O potrzebie kształtowania nowej kultury uczenia się – w szkole i poza nią“. Spróbujmy zatem poszukiwać takiej drogi, żeby ta zmiana mogła nastąpić. Wydaje się, że optymalnym rozwiązaniem mogłoby być jak najpełniejsze wykorzystanie potencjału mózgu człowieka i możliwości, jakie dają technologie, a dokładnie, zaangażowanie komputerów tam, gdzie pracę człowieka mogłyby wykonać lepiej od niego.

Żyjemy w czasie zmiany epok. Dlatego musimy poszukiwać nowego modelu szkoły. W niedalekiej przyszłości powinna ona zmienić swój charakter. Nie chodzi o to, żeby była instytucją i miejscem nauczania. Chodzi o to, żeby była środowiskiem uczenia się (poszukiwanie i przetwarzanie informacji, tworzenie wiedzy, kreatywne podejście do informacji, wiedzy, otaczającej rzeczywstości).

Zapraszamy na niezwykle bogate w różne wątki edukacyjne wystąpienie:

Organizatorami konferencji INSPIRACJE 2014 (Warszawa 3-4 lipca 2014) były: Edunews.pl, Think Global sp. z o.o., Fundacja Think! oraz grupa Superbelfrzy RP jako partner merytoryczny. Partnerzy wydarzenia: Fundacja Rozwoju Systemu Edukacji, Warszawskie Centrum Innowacji Edukacyjno-Społecznych i Szkoleń oraz firmy RCS, VULCAN, Young Digital Planet, Learnetic. Patronat nad wydarzeniem objęły Gazeta Wyborcza, radio TOK FM i Głos Nauczycielski.

(Notka o autorze: Marcin Polak jest twórcą i redaktorem naczelnym Edunews.pl, zajmuje się edukacją i komunikacją społeczną, realizując projekty społeczne i komercyjne o zasięgu ogólnopolskim i międzynarodowym. Jest również członkiem grupy Superbelfrzy RP).

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Przerażająca wizja. Z jednej strony trzeba gonić za technologią która rozwija świat, z drugiej stron...
Stanisław Czachorowski napisał/a komentarz do Wykład w czasach postpiśmienności, czyli szukanie drogi we mgle
Tak, najważniejszy jest tok rozumowania, opowieść o wiedzy i dochodzeniu do wniosków, odkryć. To się...
Wykładam matematykę i staram się postępować na przekór pewnego określenia czym jest wykład: to trans...
Stanisław Czachorowski napisał/a komentarz do Wykłady w stylu programów popularnonaukowych?
Zawsze najważniejszym jest mieć coś do powiedzenia. Interesującego, ważnego, wartościowego. Dobrze j...
Jak widzę, odniósł się Pan do mojego komentarza, więc odpowiem.Programy B. Wołoszańskiego były różne...
Pani Anno, to co zamierzam napisać dotyczy zarówno psychologów szkolnych jak i pedagogów. I jedni i...
Drodzy Państwo, czy głupotę można nazywać po imieniu? Czy głupota ministra jest głupotą szkodliwą? C...
Jak się zadaje pytanie całej klasie to nie odpowiadają nieśmiali. Te rady są ok tylko dla tych, któr...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie