Polecamy (5)

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times
polecamy najciekawsze artykuły o edukacjiCo wydarzyło się w świecie edukacji? O czym warto przeczytać, nad czym trzeba się zastanowić? Liczba materiałów dotyczących kluczowych problemów edukacji i rozwoju szybko przyrasta w Edunews.pl. Aby nie przeoczyć ważnych tematów, raz na kwartał podsumowujemy i polecamy wybrane opracowania - dziś te opublikowane w trzecim kwartale 2009 r.
 
W lipcu
Szkoła zaprojektowana od nowa! Nowoczesna gospodarka potrzebuje coraz lepiej wyedukowanych matematycznie i technologicznie, pracowników. Jest to wielkim wyzwaniem dla całego systemu edukacji. Nowy raport korporacji Carnegie, pod wymownym tytułem „Zróbcie szkołę inaczej“, wzywa do szeroko zakrojonych reform w zakresie nauczania matematyki i nauk przyrodniczych.

Szkoła w okowach? Polska szkoła tkwi wyraźnie w okowach XX-, a nawet także XIX-wiecznego nauczania. Właśnie nauczania, a nie edukacji, bo ta w swej naturze rodziła się pod koniec minionego stulecia i oznacza (a przynajmniej powinna), najkrócej mówiąc, integralne zespolenie działań dydaktycznych i wychowawczych, wyzwolonych od uczenia się na pamięć.

Czasem czujemy się rozdrażnieni sloganami i rajskimi wizjami lepszego życia. Reklama mami składając obietnice niczym złota rybka: kup mnie proszę, a spełnią się twoje najskrytsze marzenia. To nie tylko informacja o produkcie, ale skrzętnie skrywane polecenie, które ma dogłębnie poruszyć naszą emocjonalnością. Żebyśmy tylko otworzyli portfel i dokonali zakupu. O wychowaniu do reklamy.

Powód jest prosty: można zaoszczędzić wiele na kosztach podróży, logistyce i organizacji zajęć ze studentami. Uczelnie na świecie coraz śmielej inwestują w profesjonalne programy wirtualnego studiowania, przyciągając studentów i uczniów bogatą ofertą programową i ciekawą specjalistyczną tematyką. Wcześniej czy później trend wirtualnego uczenia się dotrze również do Polski.

Nowoczesne nauczanie to nie jakaś tam opcja. Uczenie się z wykorzystaniem narzędzi XXI wieku nie jest jakąś kolejną opcją rozwoju do wyboru przez władze oświatowe i szkolne. To konieczność dla uczniów, którzy muszą mieć szanse ukończyć szkoły z takimi umiejętnościami, aby swobodnie konkurować na rynku pracy, lokalnym ale i globalnym. Uczniowie oczekują takiej edukacji i jak najbardziej na nią zasługują.

W sierpniu
Przestrzeń dla edukacji. Ach ta nasza buda – tak uczniowie zwykli wyrażać się o swojej szkole. Istotnie, powojenne budynki szkolne wyglądają jak zdjęte z taśmy jednakowe prefabrykaty. Ich wygląd ma decydujące przełożenie na edukację. Współcześnie, dzięki dobrej współpracy architektów z pedagogami, szkoła staje się miejscem, w którym chce się uczyć, bawić i przebywać z innymi.

Szkoły mogą być bogato wyposażone w nowoczesne urządzenia i oprogramowanie, a mimo to ich uczniowie nie będą w stanie radzić sobie w cyfrowym świecie. Powód: nie zostali nauczeni efektywnego korzystania z technologii podczas kilku lat edukacji szkolnej, zaś ich umiejętności ograniczają się do pewnego zestawu prostych czynności. O potrzebie edukacji technologicznej.

Dokąd za potrzebą? Na plaży: w piasku pety; w lesie: co chwila butelka albo puszka; wokół miejsca popasu: pełno plastikowych odpadków. WC - generalnie brak, albo w stanie takim, że się strach wchodzić Kosze na śmieci: non-stop przepełnione, albo ich w ogóle nie ma, więc wszędzie brudno. Oto nasza polska ekologia. Jakoś nie widać, aby z tego powodu ekolodzy przywiązywali się do drzew...

Feudalizm czy demokracja? Ustrój uczelni wyższej, ale i zwykłej szkoły podstawowej, gimnazjum, czy szkole ponadgimnazjalnej opiera się na strukturze wertykalnej. Są rektorzy i dyrektorzy, kadra wykładowcza i grono pedagogiczne. Najniższe miejsce w strukturze zajmują studenci i uczniowie. Wiele mówi się o tym, że to ci ostatni stanowią o istocie szkoły. Ale czy jest tak w praktyce?

Nieformalne aktywności, których pełno w naszym codziennym życiu mogą wymiernie wspierać proces uczenia się i stąd powinny być uznawane za wartościowe i istotne dla podnoszenia poziomu kompetencji człowieka – uważają eksperci brytyjskiej Futurelab, którzy przygotowali raport na temat edukacji nieformalnej z wykorzystaniem cyfrowych technologii. O uczeniu się innym niż myślimy.

Więcej edukacji online!
Badania prowadzone przez amerykańską organizację Project Tomorrow i korporację Blackboard ukazują, że mimo coraz większego zainteresowania uczniów kształceniem online, system szkolny nie potrafi odpowiedzieć na to zapotrzebowanie. Władze szkolne nie nadążają za tempem zmian technologicznych i społecznych – uważają twórcy raportu o e-learningu w szkołach.

Kupa reform, a gdzie strategia? Znów powiało grozą. Najważniejsi urzędnicy odpowiedzialni za polską szkołę przyznali w czwartek, że nasz system egzaminowania nadaje się do... tzn. do niczego się nie nadaje. Skoro mówi się o tym, że ten moment prawdy, podsumowujący to, czego Jaś (nie) nauczył się w szkole jest „głupi, niedoświadczony, słaby“ (prof. Konarzewski), to co można mówić o jakości polskiej edukacji?
 

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Przerażająca wizja. Z jednej strony trzeba gonić za technologią która rozwija świat, z drugiej stron...
Stanisław Czachorowski napisał/a komentarz do Wykład w czasach postpiśmienności, czyli szukanie drogi we mgle
Tak, najważniejszy jest tok rozumowania, opowieść o wiedzy i dochodzeniu do wniosków, odkryć. To się...
Wykładam matematykę i staram się postępować na przekór pewnego określenia czym jest wykład: to trans...
Stanisław Czachorowski napisał/a komentarz do Wykłady w stylu programów popularnonaukowych?
Zawsze najważniejszym jest mieć coś do powiedzenia. Interesującego, ważnego, wartościowego. Dobrze j...
Jak widzę, odniósł się Pan do mojego komentarza, więc odpowiem.Programy B. Wołoszańskiego były różne...
Pani Anno, to co zamierzam napisać dotyczy zarówno psychologów szkolnych jak i pedagogów. I jedni i...
Drodzy Państwo, czy głupotę można nazywać po imieniu? Czy głupota ministra jest głupotą szkodliwą? C...
Jak się zadaje pytanie całej klasie to nie odpowiadają nieśmiali. Te rady są ok tylko dla tych, któr...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie