Co wydarzyło się w świecie edukacji? O czym warto przeczytać,
nad czym trzeba się zastanowić? Liczba materiałów dotyczących kluczowych problemów edukacji i rozwoju szybko przyrasta w
Edunews.pl. Aby nie przeoczyć ważnych
tematów, raz na kwartał podsumowujemy i polecamy wybrane opracowania - dziś te opublikowane w trzecim kwartale 2009
r.
Strona 2 z 2
We wrześniu
Indywidualizm jest trendy. Ważną cechą systemu wartości nowoczesnego człowieka (nauczyciela, edukacji) jest indywidualizm. Oczywiście, rozumiany
pozytywnie - jako szacunek i wspieranie indywidualności człowieka - nie
zaś jako egoizm czy egocentryzm. Nowoczesność edukacji potrzebuje nie
tylko komputerów i Internetu, ale nade wszystko postawienia na
piedestał ludzkiego indywidualizmu.
O szkole jako o fantastycznej przygodzie. Początek roku szkolnego i zmiany w systemie oświaty, jakie właśnie
wchodzą w życie, są dobrym momentem na rozmowę o kierunkach rozwoju
polskiej szkoły. Jaka powinna ona być, aby byli z niej zadowoleni
najmłodsi uczniowie? Z Dorotą Zawadzką, pedagogiem i psychologiem
rozwojowym, rozmawia Agnieszka Mączyńska-Dilis z miesięcznika O szkole.
Pięć propozycji dla szkoły. Zastanówmy się nad metodami obudzenia/pobudzenia nauczycieli do działań
na rzecz zmian w nauczaniu. Byłam ostatnio na dwóch dużych
konferencjach poświęconych konieczności poprawy wyników egzaminów
gimnazjalnych (w części matematyczno-przyrodniczej) z udziałem
kuratora, dyrektorów i nauczycieli, ale nie znalazłam tam konstruktywnego rozwiązania problemu.
Temat kształcenia naszych rodzimych pedagogów dawno już wyszedł poza wewnętrzną dyskusję pomiędzy
specjalistami od kształcenia nauczycieli i jego mankamenty stają się
przedmiotem komentarzy szerokiego kręgu osób bezpośrednio (nauczyciele i
przyszli nauczyciele) lub pośrednio (uczniowie i ich rodzice)
zainteresowanych jakością tego procesu.
Co to znaczy dobry nauczyciel?
Edukacja w społeczeństwie opartym na wiedzy ma kluczowe znaczenie dla
rozwoju gospodarki i społeczeństwa. Przy obecnym tempie rozwoju
technologicznego koniecznością jest stałe dokształcanie się.
Tylko uzupełniając wiedzę i poszerzając umiejętności można skutecznie
rozwijać swoją karierę. Skoro tak jest – to kluczową rolę mają do
odegrania edukatorzy.
Coś więcej o misji.
Edukacja zorientowana ku przyszłości. Ciekaw jestem kto i na ile poważnie
myśli o przyszłości szkolnej edukacji, tej za lat 10-20? Za 3 miesiące
zacznie się II dekada XXI wieku, a polska szkoła i jej edukacja są
nadal zapatrzone w przeszłość. Polacy lubią
chyba historię, bo codziennie w mediach jest jej roztrząsanie. Po co jej aż tyle? Przecież ważniejsza jest
przyszłość i przyszłościowa orientacja edukacji.
Ostatnie komentarze