PoMOCnik, czyli jak wspierać dzieci i młodzież?

fot. Fotolia.com

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

Niestabilność świata, w którym żyjemy odciska szczególnie silnie piętno na psychice dzieci i młodzieży, czego dowodzi wiele publikowanych na przestrzeni ostatnich kilkunastu miesięcy badań i sondaży. Pandemia COVID w znacznym stopniu przyczyniła się do pogorszenia ich dobrostanu i zdrowia, ale też pogłębiła istniejące problemy i ujawniła słaby poziom rozwoju kompetencji społecznych i emocjonalnych najmłodszego pokolenia. Wielu młodych nadal nie potrafi się zaadaptować do zmian. Jest zagubionych, zmaga się z różnymi lękami oraz obniżonym nastrojem. Fundacja Edukacja dla Demokracji, z myślą o młodzieży, przygotowała publikację „PoMOCnik. Dobre praktyki wspierania dzieci i młodzieży" zawierającą osiem dobrych praktyk, które sprawdziły się w pracy z młodymi ludźmi.

Zebrane w PoMOCniku praktyki wspierają dzieci i młodzież w przełamywaniu długofalowych skutków pandemii związanych z edukacją, rozwojem społecznym oraz zdrowiem. Są one odpowiedzią na wyzwania i potrzeby dzieci i młodzieży. Mogą też wspomóc codzienną pracę nauczycieli, edukatorów, psychologów i organizacji pracujących z młodymi ludźmi, którzy być może potrzebują większego wsparcia niż nam się wydaje. Wszystkie mają wspólną cechę - zostały już sprawdzone w działaniach organizacji pozarządowych i są formami działań, które rzeczywiście mogą okazać się pożyteczne i pomocne.

Publikacja odpowiada na realne potrzeby i problemy młodych ludzi, takie jak:

  • sprawić, żeby uczniom chciało się uczyć i rozwijać,
  • przerwać falę nawarstwiających się problemów w nauce,
  • przekazać młodzieży decyzyjność, aby wykorzystali ją w odpowiedni sposób,
  • pomóc młodym ludziom stać się sprawczymi, mądrymi i empatycznymi dorosłymi,
  • reagować i pomóc, kiedy młodzi potrzebują wsparcia,
  • nauczyć młodych ludzi samoregulacji,
  • wesprzeć młodzież w radzeniu sobie z trudnymi emocjami.

Zachęcamy do pobrania i korzystania w działalności szkół i organizacji pozarządowych pracujących z dziećmi i młodzieżą. "PoMOCnik. Dobre praktyki wspierania dzieci i młodzieży" - można pobrać tutaj.

(Źródło: Fundacja Edukacja dla Demokracji)

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Przerażająca wizja. Z jednej strony trzeba gonić za technologią która rozwija świat, z drugiej stron...
Stanisław Czachorowski napisał/a komentarz do Wykład w czasach postpiśmienności, czyli szukanie drogi we mgle
Tak, najważniejszy jest tok rozumowania, opowieść o wiedzy i dochodzeniu do wniosków, odkryć. To się...
Wykładam matematykę i staram się postępować na przekór pewnego określenia czym jest wykład: to trans...
Stanisław Czachorowski napisał/a komentarz do Wykłady w stylu programów popularnonaukowych?
Zawsze najważniejszym jest mieć coś do powiedzenia. Interesującego, ważnego, wartościowego. Dobrze j...
Jak widzę, odniósł się Pan do mojego komentarza, więc odpowiem.Programy B. Wołoszańskiego były różne...
Pani Anno, to co zamierzam napisać dotyczy zarówno psychologów szkolnych jak i pedagogów. I jedni i...
Drodzy Państwo, czy głupotę można nazywać po imieniu? Czy głupota ministra jest głupotą szkodliwą? C...
Jak się zadaje pytanie całej klasie to nie odpowiadają nieśmiali. Te rady są ok tylko dla tych, któr...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie