PoMOCnik, czyli jak wspierać dzieci i młodzież?

fot. Fotolia.com

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

Niestabilność świata, w którym żyjemy odciska szczególnie silnie piętno na psychice dzieci i młodzieży, czego dowodzi wiele publikowanych na przestrzeni ostatnich kilkunastu miesięcy badań i sondaży. Pandemia COVID w znacznym stopniu przyczyniła się do pogorszenia ich dobrostanu i zdrowia, ale też pogłębiła istniejące problemy i ujawniła słaby poziom rozwoju kompetencji społecznych i emocjonalnych najmłodszego pokolenia. Wielu młodych nadal nie potrafi się zaadaptować do zmian. Jest zagubionych, zmaga się z różnymi lękami oraz obniżonym nastrojem. Fundacja Edukacja dla Demokracji, z myślą o młodzieży, przygotowała publikację „PoMOCnik. Dobre praktyki wspierania dzieci i młodzieży" zawierającą osiem dobrych praktyk, które sprawdziły się w pracy z młodymi ludźmi.

Zebrane w PoMOCniku praktyki wspierają dzieci i młodzież w przełamywaniu długofalowych skutków pandemii związanych z edukacją, rozwojem społecznym oraz zdrowiem. Są one odpowiedzią na wyzwania i potrzeby dzieci i młodzieży. Mogą też wspomóc codzienną pracę nauczycieli, edukatorów, psychologów i organizacji pracujących z młodymi ludźmi, którzy być może potrzebują większego wsparcia niż nam się wydaje. Wszystkie mają wspólną cechę - zostały już sprawdzone w działaniach organizacji pozarządowych i są formami działań, które rzeczywiście mogą okazać się pożyteczne i pomocne.

Publikacja odpowiada na realne potrzeby i problemy młodych ludzi, takie jak:

  • sprawić, żeby uczniom chciało się uczyć i rozwijać,
  • przerwać falę nawarstwiających się problemów w nauce,
  • przekazać młodzieży decyzyjność, aby wykorzystali ją w odpowiedni sposób,
  • pomóc młodym ludziom stać się sprawczymi, mądrymi i empatycznymi dorosłymi,
  • reagować i pomóc, kiedy młodzi potrzebują wsparcia,
  • nauczyć młodych ludzi samoregulacji,
  • wesprzeć młodzież w radzeniu sobie z trudnymi emocjami.

Zachęcamy do pobrania i korzystania w działalności szkół i organizacji pozarządowych pracujących z dziećmi i młodzieżą. "PoMOCnik. Dobre praktyki wspierania dzieci i młodzieży" - można pobrać tutaj.

(Źródło: Fundacja Edukacja dla Demokracji)

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Ppp napisał/a komentarz do Dziesięć błędów informacji zwrotnej
Wszystko to prawda, ale na "zerowym" punkcie powinno być: błędem krytyki jest samo jej istnienie! w ...
Zbyt ogólny opis by zrozumieć czym to się różni od istniejących aplikacji edukacyjnych które są zazw...
Robert Raczyński napisał/a komentarz do Natura matury
Miałem wrażenie, że dość jasno dałem do zrozumienia, że nie rozważam tu zasadności ani prawidłowości...
Mikołaj napisał/a komentarz do Natura matury
Trafne pokazuje to, że matura to nie tylko test wiedzy, ale rytuał przejścia, który ma sens tylko wt...
Ppp napisał/a komentarz do Natura matury
Maturę nalezy ZLIKWIDOWAĆ, ponieważ jest niesprawiedliwym egzaminem, którego można PRZYPADKOWO nie z...
Zapisałem dziecko na karate kontaktowe przez takich własnie małych gnojków by sam umiał się bronić
Nauczyciel napisał/a komentarz do Jeszcze większa automatyzacja pracy twórczej
Są też aplikacje które skutecznie potrafią wykrywać czy dany tekst został napisany przez AI czy nie ...
Kajtek napisał/a komentarz do Po co jest szkoła?
Szkoły niczego nas nie uczą oprócz polskiego oraz matematyki nic więcej nie jest nam potrzebne a nau...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie