Gry cyfrowe w życiu osób starszych

fot. Fotolia.com

Narzędzia
Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

Globalne i niezależne od siebie procesy makrospołeczne, takie jak demograficzne starzenie się społeczeństw, cyfryzacja oraz wzrost znaczenia gier i zabaw w życiu ludzi (tzw. ludyfikacja kultury), przyczyniają się do powstania nowych praktyk społecznych, czego przykładem jest silver gaming. Granie angażuje ludzi w niemal każdym wieku, lepiej i gorzej uposażonych czy wykształconych, reprezentujących różne pozycje w drabinie stratyfikacyjnej. Samo medium dojrzewa, staje się bardziej złożone i kompetencyjnie wymagające, a twórcy gier przekraczają kolejne granice w przedstawianiu interaktywnych historii. Widzą oni w swoich wirtualnych dziełach, podobnie jak część odbiorców, coś więcej niż tylko prostą rozrywkę.

Zdefiniowanie dzisiaj, kim jest gracz, stwarza poważne problemy. W co i jak często należy grać, aby móc się w ten sposób określać? Mówi się o graczach niedzielnych, hardcorowych, zaangażowanych czy wyczynowych (e-sportowcach). Po gry sięgają już kilkunastomiesięczne dzieci, ale też niemal stulatkowie. Najważniejszym z przejawów społeczno-kulturowej popularyzacji gier cyfrowych jest poszerzanie się grona ich odbiorców, także na relatywnie nieoczywistą kategorię starszych graczy.

Książka „Wirtualna jesień życia. Rozważania o roli gier cyfrowych w życiu osób starszych” to pierwsza w Polsce tak kompleksowa analiza zjawiska silver gamingu, czyli praktyki sięgania po gry cyfrowe przez osoby starsze. Zaprezentowałem w niej holistyczne ujęcie tego zjawiska, uwzględniając zarówno indywidualne, jak i instytucjonalne konteksty użycia gier przez osoby starsze.

Opracowanie składa się z dwóch części. W pierwszej części omawiam podstawy społeczne, kulturowe i demograficzne dla pojawienia się i popularyzacji silver gamingu. W drugiej części przedstawiam wyniki własnego badania, przeprowadzonego z wykorzystaniem metod jakościowych. Badanie to poszerza dostępną wiedzę o praktykach polskich srebrnych graczy, a także użycia gier cyfrowych w polskich instytucjach senioralnych.

Książka "Wirtualna jesień życia" to obowiązkowa lektura dla wszystkich, którzy chcą dowiedzieć się więcej o tym, jak gry cyfrowe mogą wpływać na życie osób starszych. Dzięki niej:

  • Dowiesz się, jak gry cyfrowe mogą wspierać rozwój i aktywność osób starszych.
  • Poznasz opinie i doświadczenia polskich srebrnych graczy.
  • Dowiesz się, jakie są szanse i zagrożenia związane z silver gamingiem.

Notka o publikacji:

"Wirtualna jesień życia. Rozważania o roli gier cyfrowych w życiu osób starszych"
Damian Gałuszka. Wydawnictwo AGH, Kraków, 2023. ISBN 978-83-67427-61-6
Książka dostępna jest bezpłatnie tutaj.

 

Notka o autorze: dr Damian Gałuszka jest badaczem kultury i gier cyfrowych. Adiunkt w Katedrze Technologii Informacyjnych i Mediów w Akademii Górniczo-Hutniczej. Autor kilkunastu publikacji naukowych (między innymi w „Studiach Socjologicznych”, „Kulturze i Edukacji” oraz „Homo Ludens”), w tym współredaktor dwóch książek: „Technologiczno-społeczne oblicza XXI wieku” oraz „Technokultura: transhumanizm i sztuka cyfrowa”. Wyróżniany za swoje osiągnięcia naukowe, między innymi nagrodą I stopnia Polskiego Towarzystwa Socjologicznego w konkursie im. F. Znanieckiego w roku 2017. Związany z Ośrodkiem Badań Groznawczych Wydziału Polonistyki UJ, Collegium Invisibile oraz Polskim Towarzystwem Edukacji Medialnej.

Edunews.pl oferuje cotygodniowy, bezpłatny (zawsze) serwis wiadomości ze świata edukacji. Zapisz się:
captcha 
I agree with the Regulamin

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

  • Written by Robert Raczyński
    Jak to najczęściej w szkolnej praktyce bywa, regułą jest, że nie ma reguły. Jakość podręczników, spo...
  • Written by Kinga
    ..."Pedagog z wykształcenia i powołania"... dokładnie tak !!!! Pani Małgosiu, wspaniały i mądry arty...
  • Written by Robert Raczyński
    Czytając lead miałem nadzieję na ciekawą refleksję nad wyciągniętym w nim wnioskiem, a otrzymałem ko...
  • Written by Yuyy
    Co za czasy. Ja też okaleczalam się i nie była to wina moich rodziców tylko rówieśników w szkole. Dz...
  • Written by Robert Raczyński
    Od bardzo dawna nie czytałem materiału promocyjnego o tak dużym ładunku społecznej użyteczności. Bra...
  • Written by Ppp
    Podane przykłady brzmią bardzo sztucznie (warto przeczytać sobie tekst na głos!), ale sama zasada sł...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie