Dobre zmiany w edukacji

fot. Fotolia.com

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

Świat znajduje się w nieustannym ruchu i zmianie. Uczniowie, którzy opuszczają mury szkoły, idą w pewnym sensie w nieznane. Czy poradzą sobie w ciągle zmieniającej się rzeczywistości? Czy ich szkoła dała im możliwość zdobycia wiedzy i umiejętności, wykształciła postawy, które pozwolą im swobodnie funkcjonować w społeczeństwie i gospodarce XXI wieku? Czy szkoła także nie powinna się ciągle zmieniać, rozwijać, aby być jak najbliżej świata?

W związku z jubileuszem 10 lat działalności Edunews.pl wydaliśmy drukiem nową publikację - Dobre zmiany w edukacji. Nie przeczytacie w nich o niekończącym się "paśmie sukcesów" pani minister Zalewskiej w reformowaniu oświaty… Nie. Prawdziwy sens wyrażenia „dobra zmiana” jest inny, niż ten używany w politycznej propagandzie. Publikacja ta jest wyborem około 20 tekstów, które na przestrzeni kilku lat ukazały się w Edunews.pl i były poświęcone edukacyjnej zmianie w szkole. O tym piszemy od wielu lat i zgromadziliśmy ciekawy materiał, który może stanowić inspirację do oddolnego działania na rzecz odbudowy polskiej szkoły jako instytucji edukacyjnej XXI wieku.

Okładka publikacji symbolizuje edukacyjną podróż. Widzimy Ziemię i startującą z niej rakietę. Są też uczniowie przy komputerach, a nawet książka, kredka i lupa. Słowem połączenie tradycji i nowoczesności, ale jednak w kontekście pewnej wyprawy. Per aspera ad astra – przez trudy do gwiazd… Symbolika tej okładki nie jest przypadkowa. Zmarły w tym roku w dniu liczby Pi Stephen Hawking, jeden z najwybitniejszych umysłów w historii naszej cywilizacji, powiedział, że ludzie mają tylko 100 lat, aby zdobyć możliwość opuszczenia Ziemi w obliczu zagrożenia kataklizmem. To całkiem niedużo czasu… Zasadne zatem jest pytanie, które zaadresowałem do polskiej szkoły i nauczycieli – jak polska szkoła przygotowuje uczniów do podróży na Marsa? Mars jest tu oczywiście tylko symbolem podróży człowieka przez kosmos.

Musimy w edukacji przestać patrzeć wstecz i zacząć myśleć globalnie, do przodu. Nie jedynie poprzez pryzmat historii naszego kraju, ale szerzej – myśleć wyzwaniami, które nas jako ludzkość czekają za 20, 50 czy 100 lat. Bo dzieci, które uczymy, będą musiały się zmierzyć z wieloma problemami i wyzwaniami, o których nam się nawet dziś nie śni. I dlatego musimy myśleć o rzeczywistych dobrych zmianach w edukacji i zacząć działać, aby przygotować młodych ludzi do życia w innym świecie, niż ten, który znamy.

Po co komu taka broszura o zmianie? One nie zawiera żadnych gotowych rozwiązań, które natychmiast można byłoby zastosować w szkole… No właśnie, jej cel jest zupełnie inny, niż dawanie gotowych rozwiązań. Bo nie ma żadnych gotowych rozwiązań!

Każda szkoła jest inna, pracują w niej nauczyciele i dyrektorzy o różnych kompetencjach, przychodzą uczyć się dzieci o różnych talentach, inni są też rodzice i ich oczekiwania. Nie istnieją dwie takie same szkoły, dla których można by przedstawić gotowe rozwiązania! Każda jest przypadkiem szczególnym i w każdej z nich są ludzie, którzy wiedzą, jakiej zmiany potrzebuje ta właśnie szkoła. Trzeba ich tylko odnaleźć i dać im możliwość działania. Albo niech sami się odnajdą, bo być może od wielu lat byli zagłuszani i powstrzymywani. Ta publikacja jest po to, aby odnaleźli w sobie chęć do dokonania zmian w swojej szkole.

Premiera publikacji będzie miała miejsce dziś na naszym najważniejszym dorocznym święcie edukacji - konferencji INSPIR@CJE 2018 w Warszawie (więcej o tym wydarzeniu napiszemy w najbliższą sobotę i niedzielę).

Zachęcamy do pobierania publikacji i dzielenia się z innymi szkołami doświadczeniami i pomysłami na dobre zmiany.

Zabierz Dobre zmiany w edukacji do swojej szkoły.

 

 

(Notka o autorze: Marcin Polak jest twórcą i redaktorem naczelnym Edunews.pl, zajmuje się edukacją i komunikacją społeczną, realizując projekty społeczne i komercyjne o zasięgu ogólnopolskim i międzynarodowym. Jest również członkiem grupy Superbelfrzy RP).

 

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Przerażająca wizja. Z jednej strony trzeba gonić za technologią która rozwija świat, z drugiej stron...
Stanisław Czachorowski napisał/a komentarz do Wykład w czasach postpiśmienności, czyli szukanie drogi we mgle
Tak, najważniejszy jest tok rozumowania, opowieść o wiedzy i dochodzeniu do wniosków, odkryć. To się...
Wykładam matematykę i staram się postępować na przekór pewnego określenia czym jest wykład: to trans...
Stanisław Czachorowski napisał/a komentarz do Wykłady w stylu programów popularnonaukowych?
Zawsze najważniejszym jest mieć coś do powiedzenia. Interesującego, ważnego, wartościowego. Dobrze j...
Jak widzę, odniósł się Pan do mojego komentarza, więc odpowiem.Programy B. Wołoszańskiego były różne...
Pani Anno, to co zamierzam napisać dotyczy zarówno psychologów szkolnych jak i pedagogów. I jedni i...
Drodzy Państwo, czy głupotę można nazywać po imieniu? Czy głupota ministra jest głupotą szkodliwą? C...
Jak się zadaje pytanie całej klasie to nie odpowiadają nieśmiali. Te rady są ok tylko dla tych, któr...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie