Zmiana w drodze, droga w zmianie

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

„To nie ministrowie robią rewolucję”, powiedział Ken Robinson i bardzo się z nim zgadam. Nazywam się Ewa Radanowicz, od 42 lat pracuje w edukacji i dla edukacji. 32 lat dzielę się dobrymi praktykami, 22 lat intensywnie pracuję w roli trenera, mentora, coacha, lidera, wizjonera edukacyjnych zmian. Podliczyłam, że do końca 2023 r. odbyłam ponad 1 100 000 km edukacyjnych podróży nie tylko po Polsce...

Przez te wszystkie lata pełniłam wiele ról i współpracowałam z różnymi osobami, organizacjami i instytucjami. Dzięki temu mam obraz edukacji „od środka”. Kiedy oglądam się za siebie, widzę wiele podjętych i zrealizowanych inicjatyw. Widzę nauczycielki i nauczycieli, którzy oddolnie nadają ton i sens polskiej edukacji, widzę dyrektorki i dyrektorów, którzy pomimo wielu trudności robią swoje i tworzą wyjątkowe miejsca dla swoich uczniów i uczennic. 

Równocześnie widzę długą listę Pań/Panów ministrów edukacji, którzy z dużą częstotliwością zmieniają się w ministerstwie… mniej więcej co dwa, trzy lata (42 lata pracy i 21 minister). Wszyscy oni próbują  wytyczać nam kierunki rozwoju ustawiając różnego rodzaju drogowskazy, wskazówki, wytyczne. Niestety, a może stety, nie nadążamy za tymi pomysłami! Obraz jaki wyłania się po kolejnych reformach, zmianach i projektach pokazuje, że większość, a może wszyscy, mamy serdecznie dosyć. To objawia się dużym zmęczeniem i niezadowoleniem w środowisku nauczycielskim, środowisku rodziców oraz źle skutkuje dla samych uczniów, dla których to wszystko robimy.

Proponowane zmiany i próby „uzdrawiania” szkoły, przedszkola, wszystkich innych placówek edukacyjnych niestety nie wychodzą nam zbyt dobrze. Dlaczego tak się dzieje? Dlatego, że każdy minister chce wprowadzić swoje „ulepszenia”, że robione są one w pośpiechu, często bez czasu na dobre przygotowanie zmian od pomysłu do wdrożenia… na każdym etapie.

I nawet wtedy, gdy proponowane zmiany są dobre, potrzebne i ważne, to trafiają one na nieprzygotowany grunt! Do nas nauczycieli, dyrektorów i rodziców. To my jesteśmy na końcu tego systemu. I tu zaczyna się cała prawda o tym, kto i dlaczego decyduje się na zmiany, a kto i dlaczego te zmiany blokuje?!

Nazywają mnie Magda Gessler polskiej edukacji. Kiedyś mnie to denerwowało… dzisiaj myślę, że coś jest na rzeczy. Zapraszam do obejrzenia mojego wystąpienia podczas INSPIR@CJI 2024 zatytułowanego „Zmiana w drodze, droga zmiany”. Opowiadam o tym, kto robi zmiany i rEwolucje w polskich szkołach i dlaczego one się udają bądź nie:

***
Organizatorami zorganizowanej w dniach 5-6 października 2024 w Warszawie konferencji INSPIR@CJE 2024 byli: Edunews.pl, Fundacja Rozwoju Społeczeństwa Wiedzy THINK! oraz Think Global sp. z o.o.

Partnerem merytorycznym była społeczność nauczycieli: Superbelfrzy RP.

Partnerem głównym konferencji był Samsung Polska.

Partnerami konferencji byli: CanvaCentrum Kultury Filmowej im. Andrzeja WajdyEdukoFundacja Szkoła z Klasą & Asy InternetuMicrosoft & ALSO sp. z o.o., Remi sp. z o.o., Stowarzyszenie Cyfrowy DialogVanityStyle sp. z o.o. (Akademia Dobrej Enegrii Junior), Wakelet oraz Warszawskie Centrum Innowacji Edukacyjno-Społecznych i Szkoleń.

Współpraca: FAST HeroesSuperKid.plZłotyNauczyciel.pl.

 

Notka o autorce: Ewa Radanowicz jest dyrektorką ds. programowych NODN „Sensor”, trenerką i coachem. Wcześniej dyrektorka Wydziału Edukacji w UMiG w Goleniowie (woj. zachodniopomorskie) oraz dyrektorka Szkoły Podstawowej w Radowie Małym, należącej do globanej sieci Ashoka Changemaker Schools. Autorka książki "W szkole wcale nie chodzi o szkołę".

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Ppp napisał/a komentarz do Nauka języka obcego w polskich szkołach
Czyli nic się nie zmieniło, odkąd przestałem chodzić do szkoły - ta nadal uczy gramatyki i słówek, o...
Ppp napisał/a komentarz do Odciążenie uczniów od myślenia?
Wystarczy nie oduczać myślenia i zadawania pytań - to jednak zadanie dla podstawówek. Jeśli uczeń zg...
Stanisław Zbigniew Czachorowski napisał/a komentarz do Dawanie uczniom sensownych wyborów
Poczucie sprawstwa jest ważne. Gdy daję studentom możliwość wyboru czasem są zaskoczeni. Pozytywnie....
Stanisław Zbigniew Czachorowski napisał/a komentarz do Pomysły na efektywne i wartościowe kończenie nauki w roku szkolnym
Przydatne pomysły, niektóre stosuję, inne dopiero wypróbuję. Na studentach. Mam na myśli wszystkie t...
Ppp napisał/a komentarz do Dawanie uczniom sensownych wyborów
Dobre chęci, jak widzę, są - problem w tym, że o wszystkim WAŻNYM decyduje MEN, o mniej ważnych dyre...
Jan Soliwoda napisał/a komentarz do Po wyborach. Co dalej z polską edukacją?
2,5 milionowa Warszawa (podobnie Kraków i inne duże metropolie) miała ponad 80-procentową frekwencję...
Sorry, ale wszystko to można sobie w... teczkę włożyć jeśli w grę wchodzi "poprawianie" ocen, a one ...
Ppp napisał/a komentarz do Napiszcie mi to pięknie!
Pisanie na klawiaturze mniej męczy ręce, oraz ułatwia pisanie dłuższych tekstów. Umożliwia tez lep...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie