O współpracy i przywracaniu nauczycieli do zawodu

fot. Edunews.pl

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

Zmiana w edukacji zaczyna się w nas samych. Trudno jest narzucić swój punkt widzenia i oczekiwać, że ludzie za tobą pójdą. Można ich zmusić na różny sposób (niestety zdarza się), ale czy wtedy nawet dobre pomysły uda się rzeczywiście i trwale wprowadzić w życie? Trzeba innego podejścia. Budujmy kulturę współpracy w szkołach. Współpraca będzie czymś, co pozwoli nam pójść dalej ze zmianami.

Ewa Radanowicz jest osobą, która w sektorze edukacji pracowała już w najróżniejszych rolach. Podczas INSPIR@CJI 2023 w Warszawie postanowiła podzielić się z uczestnikami swoimi refleksjami na temat drogi, którą przebyła, oraz inspiracjami, które po drodze odnalazła.

Jak zauważyła Ewa Radanowicz, potrzebujemy spojrzenia wstecz na to, co zrobiliśmy, co osiągnęliśmy w zawodzie nauczyciela – po to, aby dalej iść pewniej drogą, którą wybraliśmy. „My nauczyciele robimy tak wiele rzeczy, że mam wrażenie żeśmy się trochę pogubili w tej naszej drodze. Powinniśmy powrócić do najpiękniejszego zawodu świata, a to oznacza, że potrzebujemy więcej czasu i spokoju na refleksję, ocenę tego co robimy.” – mówiła. Ale nie tylko refleksji potrzebujemy. Za dużo bowiem obwiniamy się sami lub obwiniamy innych. Kultura obwiniania w edukacji jest niestety zauważalna. I warto na nią znaleźć sposób.

Zamiast kultury obwiniania budujmy w szkołach kulturę współpracy. Kluczem jest szacunek do ludzi, rozumienie ich potrzeb, tempa pracy, i rozumienie tego, jak widzą to, co chcieliby osiągnąć. Współpraca bywa jednak poważnym wyzwaniem dla kadry szkół i przedszkoli. Jak zauważyła Ewa Radanowicz, dopiero pracując w urzędzie i zajmując się lokalną oświatą, odkryła, że na poziomie szkół i przedszkoli dość trudno jest zobaczyć współpracę i w placówkach i pomiędzy nimi. Dlatego powinniśmy coś zmienić - budować i wspierać postawy współpracy w szkolnictwie, aby móc zmieniać szkolną i przedszkolną rzeczywistość.

Dokąd idziesz? Czego chcesz? Gdzie chcesz dojść? – te pytania warto sobie postawić na początku. Ułatwi nam to współpracę z ludźmi. Zorganizuj sobie też przestrzeń do spotkań – przestrzeń do współpracy z ludźmi. Dowiesz się więcej, a i ludzie zobaczą, o co ci tak naprawdę chodzi, jaki masz pomysł.

Jak zmieniać edukację z perspektywy osoby, która zarządza oświatą w społeczności lokalnej? Posłuchajmy wystąpienia Ewy Radanowicz, obecnie dyrektorki Wydziału Edukacji, Kultury i Sportu w UMiG Goleniów, poświęconego nauczycielom i współpracy w szkołach:

***

Organizatorami zorganizowanej w dniach 23-24 września 2023 w Warszawie konferencji INSPIR@CJE 2023 byli: Edunews.pl, Fundacja Rozwoju Społeczeństwa Wiedzy THINK! oraz Think Global sp. z o.o.

Partnerem merytorycznym była społeczność nauczycieli: Superbelfrzy RP.

Partnerami konferencji byli: Amazon STEM Kindloteka, Samsung Polska, Stowarzyszenie Cyfrowy Dialog, Fundacja Szkoła z Klasą & Asy Internetu, Learnetic, Centralny Dom Technologii, Herstory, Ogólnopolski Operator Oświaty oraz Warszawskie Centrum Innowacji Edukacyjno-Społecznych i Szkoleń.

 

Notka o autorze: Marcin Polak jest twórcą i redaktorem naczelnym portalu o nowoczesnej edukacji Edunews.pl (2008-) i organizatorem cyklu konferencji dla nauczycieli INSPIR@CJE (2013-). Zajmuje się zawodowo edukacją od 2002, angażując się w debatę na temat modernizacji i reformy szkolnictwa (zob. np. Dobre zmiany w edukacjiJak będzie zmieniać się edukacja?). Należy do społeczności Superbelfrzy RP.

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Gdyby jeszcze Ministerstwo Edukacji chciało inwestować w takie rozwiązania, które z pewnością przyda...
Justyna napisał/a komentarz do Nauczyciele jako problem społeczny
... i co to za określenie "świetliczanka" :( To jest nauczyciel z takimi samymi kwalifikacjami jak P...
Justyna napisał/a komentarz do Nauczyciele jako problem społeczny
Całkowicie się z Panią nie zgadzam, że nauczyciel WSPÓŁORGANIZUJĄCY nie przygotowuje się do zajęć! Ł...
Eleonora napisał/a komentarz do Nauczyciele jako problem społeczny
Poniosły emocje tego dyrektora i nie ma prawa wygadywać takich bzdur: (cyt) "trwają w niekoniecznie ...
Jan napisał/a komentarz do Kłopoty ze szkolnym ocenianiem
Bardzo się cieszę że udało mi się dojść do, co prawda wtórnego, odkrycia które, o czym nie wiedziałe...
Jan napisał/a komentarz do Nauczyciele jako problem społeczny
Zróżnicowanie pensum - gdybyż to było takie proste! Nauczyciele coraz częściej będą mieli uprawnieni...
Sylwia napisał/a komentarz do Nauczyciele jako problem społeczny
Autor, jako dyrektor szkoły, musi wiedzieć, że problemem częściej jest nie przekraczanie 40-godzinne...
Jarosław Pytlak napisał/a komentarz do Kłopoty ze szkolnym ocenianiem
@Jan - no proszę, potwierdził Pan słuszność tego, co robimy w klasach 4-6 SP w szkole STO na Bemowie...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie