Podstawa systemu edukacji to zaufanie

fot. Edunews.pl

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

Kluczowa różnica między edukacją fińską a polską sprowadza się do zaufania i odpowiedzialności. Wbrew pozorom, fiński system edukacyjny na poziomie formalnym nie różni się jakoś zasadniczo od naszego. Różnice są natomiast w implementacji tego w praktyce, a w szczególności w podejściu społeczeństwa i jego instytucji do nauczycieli.

W Finlandii to konkretna szkoła jest odpowiedzialna za kształcenie uczniów w oparciu o głęboką znajomość ich potrzeb i warunków, w których się uczą. U nas - można mieć wrażenie, że odpowiedzialność za to spoczywa na ministrze i mianowanych przez niego kuratorach. Tak przynajmniej można wyczytać ze zmian usilnie wciskanych do systemu szkolnego przez MEiN znanych bliżej jako Lex Czarnek.

Jak opowiadał na INSPIR@CJACH 2022 Łukasz Srokowski ze Szkół Navigo, Finowie wychodzą z założenia, że skoro zatrudniają jako nauczycieli ekspertów, wykształconych za publiczne pieniądze, nie ma sensu teraz patrzeć im na ręce, bo przecież nauczyciele dobrze wiedzą, co powinni robić. W efekcie fiński nauczyciel ma ogromny poziom autonomii. Rzecz u nas do pomyślenia chyba jedynie na papierze.

W polskiej praktyce w ministerstwie i kuratoriach dominuje wszechobecna podejrzliwość. O korzeniach raczej carsko-sowieckich jeszcze. Państwo wie lepiej niż nauczyciel w klasie, co jest dobre dla jego uczniów. Minister uwielbia tropić "mafie" i niwelować wszelkie różnorodności, które nie są po jego myśli. Więc "autonomia" niby jest, ale kurator ma zadbać, aby jakby jej nie było...

Warto pokazywać sensowne rozwiązania w edukacji - zapraszamy do posłuchania, jak to jest z tą fińską edukacją, co warto od nich podkradać do Polski, o czy opowiadał Łukasz Srokowski. Może tęsknota za normalnością przełoży się w końcu kiedyś na mądrzejszy system edukacji:

I jeszcze skecznotka autorstwa Bogusi Mikołajczyk do tego wystąpienia:

Zobacz też artykuł Łukasza Srokowskiego w Edunews.pl - Po wizycie w Helsinkach.

***

Organizatorami zorganizowanej w dniach 24-25 września 2022 w Warszawie konferencji INSPIR@CJE 2022 byli:

Edunews.pl, Fundacja Rozwoju Społeczeństwa Wiedzy THINK! oraz Think Global sp. z o.o.

Partnerem merytorycznym była społeczność nauczycieli: Superbelfrzy RP.

Partnerem strategicznym konferencji był: Microsoft Polska.

Partnerami konferencji byli: Amazon STEM KindlotekaFundacja Szkoła z Klasą & Program Asy Internetu), Learnetic, Wydawnictwo Nowa Era, Photon Entertainment, Samsung & Program Solve for Tomorrow, Stowarzyszenie Cyfrowy Dialog oraz Warszawskie Centrum Innowacji Edukacyjno-Społecznych i Szkoleń.

 

Notka o autorze: Marcin Polak jest twórcą i redaktorem naczelnym portalu o nowoczesnej edukacji Edunews.pl (2008-) i organizatorem cyklu konferencji dla nauczycieli INSPIR@CJE (2013-). Zajmuje się zawodowo edukacją od 2002, angażując się w debatę na temat modernizacji i reformy szkolnictwa (zob. np. Dobre zmiany w edukacjiJak będzie zmieniać się edukacja?). Należy do społeczności Superbelfrzy RP. 

 

 

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Przerażająca wizja. Z jednej strony trzeba gonić za technologią która rozwija świat, z drugiej stron...
Stanisław Czachorowski napisał/a komentarz do Wykład w czasach postpiśmienności, czyli szukanie drogi we mgle
Tak, najważniejszy jest tok rozumowania, opowieść o wiedzy i dochodzeniu do wniosków, odkryć. To się...
Wykładam matematykę i staram się postępować na przekór pewnego określenia czym jest wykład: to trans...
Stanisław Czachorowski napisał/a komentarz do Wykłady w stylu programów popularnonaukowych?
Zawsze najważniejszym jest mieć coś do powiedzenia. Interesującego, ważnego, wartościowego. Dobrze j...
Jak widzę, odniósł się Pan do mojego komentarza, więc odpowiem.Programy B. Wołoszańskiego były różne...
Pani Anno, to co zamierzam napisać dotyczy zarówno psychologów szkolnych jak i pedagogów. I jedni i...
Drodzy Państwo, czy głupotę można nazywać po imieniu? Czy głupota ministra jest głupotą szkodliwą? C...
Jak się zadaje pytanie całej klasie to nie odpowiadają nieśmiali. Te rady są ok tylko dla tych, któr...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie